Hoe voer je een kat met tandvleesontsteking?

G
Goldy95 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

ik heb jullie advies nodig omdat ik een probleempje heb met mijn kat van 9 jaar die last heeft van chronische tandvleesontsteking. Hij weigert brokjes te eten, zelfs als ze natgemaakt zijn, en natvoer is blijkbaar nog steeds te hard naar zijn smaak. We geven hem malse brokjes van Felix, maar hij likt alleen de gelei op. Als hij probeert te eten, slaakt hij een kreet van de pijn en laat hij het liggen. Die gelei is natuurlijk niet echt voedzaam, dus hij bedelt de hele dag om eten maar weigert vervolgens alles wat we hem geven. Het enige wat nog lukt is een rauw ei, maar ik besef ook wel dat dat niet genoeg is voor hem...

Ik heb net geprobeerd hem een omelet te geven, maar tenzij die in piepkleine stukjes is gesneden, is het nog steeds te hard voor hem.

Als we hem medicijnen geven (een pipetje één keer per dag gedurende een week), gaat het meteen veel beter. Maar zodra de week voorbij is en we stoppen met de medicatie, komt de ontsteking weer terug...

Het doet me echt pijn om te zien dat hij honger heeft, maar alles weigert wat we hem voorzetten, behalve die eieren.

Hebben jullie ideeën voor voer dat hij gewoon kan oplikken en waar alles in zit wat hij nodig heeft om geen tekorten te krijgen en geen honger meer te hebben?

Bedankt voor het meedenken!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • Amandine2628
    Amandine2628 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb een kat van 5 jaar en ik heb elke maand hetzelfde probleem. Elke maand hebben we een afspraak bij de dierenarts, en soms zelfs nog vaker. Na twee prikjes begint hij pas weer te eten. In de tussentijd, totdat we bij de dierenarts terechtkunnen, geef ik hem vloeibare snacksticks voor katten. Dat is echt het enige wat hij eet, de rest krijgt hij gewoon niet weg. Ik heb al geprobeerd om zijn voer te pureren of vloeibaar te maken, maar niets werkt behalve die sticks. Helaas is dit voor de rest van zijn leven en moeten we dus vaak naar de dierenarts.

Vertaald Frans
    D
    Ducoat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die van mij is 16 jaar, ik heb haar in huis genomen toen ze buiten leefde. Ik behandel haar met homeopathie en Dermipred 5 (werkzame stof prednisolon), elke dag één tablet. Daarnaast krijgt ze 5 korrels Apis mellifica, Baptisia tinctoria, Lachesis mutus, Carbo vegetabilis, Kreosotum, Borax en Mercurius solubilis, allemaal in 5 CH. Ik geef haar goede graanvrije brokjes van Essential Foods die ik online bestel, plus natvoer dat alleen gemaakt is van biologische producten die mensen ook zouden kunnen eten. Je hebt ook nog Edgard & Cooper, maar van de producten van Edgard kunnen ze soms een beetje diarree krijgen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heeft je dierenarts eigenlijk gezegd wat die tandvleesontsteking precies veroorzaakt? Als ik het zo hoor, heb ik het idee dat het medicijn alleen de symptomen bestrijdt en niet de oorzaak, want het komt meteen weer terug zodra je met de behandeling stopt.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Ja, op dit moment is het de hoogste prioriteit dat hij iets anders gaat eten dan alleen ei! Oké, ik ga je tips proberen en dan houd ik je op de hoogte. Ik ga ook even bij de dierenarts checken of er geen effectiever medicijn is.

Vertaald Frans
    Mintcat
    Mintcat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als hij van vis houdt, kun je visfilet proberen (makreel, sardine...), naturel en zonder graten. Kook het en prak of mix het dan samen met het kookvocht.

Wat de textuur betreft: leng het aan met het vocht totdat je kat het makkelijk kan opeten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, probeer eens om zelf soep te maken van groenten en gemalen vlees. Ik ben assistent-dierenarts, maar let wel op dat het eten niet te zuur is, want dat kan ontstekingen veroorzaken. Probeer het maar eens en laat me weten of het werkt!

Vertaald Frans
    Mintcat
    Mintcat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Hij moet echt wat eten.

Als hij niet wil eten, komt dat waarschijnlijk door de pijn. Je moet echt even terug naar de dierenarts (of bel ze in ieder geval eerst even op), want hij kan zo niet blijven rondlopen.

Probeer eens wat rauwe kip die je op het laatste moment fijnmaalt.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Het natvoer is te hard, hij moet het niet (zelfs niet als het gemixt is). Hij heeft ook moeite om de stukjes vlees te pakken, dus hij laat ze liggen en komt miauwend weer naar me toe.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Ja, die heb ik al eens gekocht, zelfs van dit merk, maar het is hetzelfde verhaal: hij eet alleen de gelei op. Hij heeft te veel pijn om de brokjes te eten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Normaal gesproken raad ik niet zo snel natvoer aan, maar om de problemen van je kat te verlichten, zouden de Bozita brokjes misschien kunnen helpen.

http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik/bozita/bozita_tetra_recart/302366

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!