Hoe vang je verwilderde kittens?

A
Archedenoé Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik kom even om advies vragen, want sinds een week hebben een moederpoes en haar 3 kittens van zo'n 2 à 3 maanden oud hun intrek bij ons genomen... Ik heb het misschien niet handig aangepakt, maar ze hadden zo'n honger dat ik ze eten heb gegeven. Omdat ze het ook ijskoud hadden, heb ik een doos in mijn garage in de tuin gezet.

Ik heb inmiddels de eigenaresse van de poes gevonden. Ze vertelde dat de moeder de kittens ongeveer 15 dagen na de bevalling had meegenomen uit haar eigen garage en sindsdien maakte ze zich zorgen omdat ze haar niet meer had gezien. Er waren oorspronkelijk 6 kittens en ze denkt dat een ander dier ze heeft aangevallen, wat de reden was voor haar vertrek uit de garage. Daarna begreep ik dat een andere buurman voor ze heeft gezorgd, maar hij kreeg onlangs gezondheidsproblemen, waardoor de katten uiteindelijk in mijn tuin zijn beland!

De moederpoes is halfwild maar laat zich wel benaderen, maar de kleintjes zijn echt te schuw – ze verzorgt ze heel goed, maar als ik haar observeer, heb ik het idee dat ze moeite heeft met plassen. Ik heb de eigenaresse al gewaarschuwd voor het risico op blaasgruis en dat ze haar snel moet laten behandelen.

Kortom, ze vindt het prima om de kittens weg te geven, maar hoe vang ik ze in vredesnaam????

Alvast bedankt voor je tips!

Tot snel

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Kijk eens of je bij een stichting een vangkooi kunt lenen. Zij kunnen dan ook helpen met de adoptie van de kittens, zolang ze niet te wild zijn. Vergeet niet om de moeder ook te vangen om haar te laten steriliseren; je buurvrouw kan dat niet verbieden als de kat niet gechipt of getatoeëerd is. Blijf ze op een vaste plek voeren zodat de katten bij je in de buurt blijven.

Op mijn werk lopen er ook zwerfkatten rond – ik vang ze dan en een stichting beoordeelt of ze herplaatst kunnen worden. Vorige maand had ik er nog drie – twee katers en een poesje. De dierenarts zei dat we haar leven hadden gered door de sterilisatie, omdat ze een probleem aan haar melkklieren had.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Nee, je hebt het echt niet 'verkeerd gedaan' door ze te voeren, het is juist een heel goed gebaar. Een zogende poes heeft enorme honger. Als ze zich niet veilig voelt bij haar baasje, zoekt ze vaak een andere plek om voor haar kleintjes te zorgen. Haar 'eigenaresse' is echt behoorlijk nalatig en onverantwoordelijk. Deze poes krijgt thuis geen verzorging, voer, veiligheid en aandacht. Ze zou eigenlijk snel gesteriliseerd moeten worden, maar met zo'n 'eigenaresse' kun je dat wel vergeten...

Vertaald Frans
    M
    Michèledubleau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Neem contact op met een lokale dierenwelzijnsorganisatie om vangkooien te lenen en vooral om de moeder te laten steriliseren (in dit soort gevallen vind ik niet eens dat een kat echt van iemand is; voor mij is het mishandeling om je poes ongesteriliseerd buiten te laten rondlopen) en om de kittens door serieuze mensen te laten adopteren. Probeer dit niet alleen te doen, anders raak je echt overbelast. Je kunt een lijst met organisaties bij jou in de buurt vinden op de website van de Dierenbescherming of via lokale stichtingen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Het is mij altijd gelukt om kittens te vangen, zelfs de wilde, door ze te lokken met spelletjes: een speeltje aan een touwtje, een lang takje, enzovoort. Trek wel handschoenen aan, want als ze echt bang zijn, gaan ze met al hun kracht tegenstribbelen. Een zachtere oplossing is om simpelweg wat voer in een reismandje te zetten om ze zo in de 'val' te lokken.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!