Hoe pak je dat aan met de brokjes voor een volwassen kat en een kitten?

Sixtine 24
Sixtine 24 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal.

Over een maandje verwelkomen we onze kleine Heilige Birmaan.

Hij heeft dan natuurlijk kittenbrokjes (voor gecastreerde kittens) nodig.

Onze Filou krijgt nu brokjes voor volwassen katten. Die staan op een verhoging zodat hij er altijd bij kan en onze hond ze niet naar binnen schrokt.

Hoe moet ik dat doen met die twee soorten voer? Zou het 't makkelijkst zijn om ze gewoon allebei op de kittenbrokjes te zetten...?

Is dat een optie voor Filou? Of hebben jullie andere suggesties, aangezien ik wil dat ze allebei de hele dag door kunnen eten?

Bedankt voor jullie tips 😊

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je kunt beide katten tijdelijk kittenbrokken geven; voor een gezonde volwassen kat is dat meestal geen probleem voor een korte periode, ook al zijn deze wat rijker. Anders is het vaak het makkelijkste om twee verschillende soorten voer te geven met gecontroleerde toegang. Als het voer altijd klaarstaat, hebben kittens vaak de neiging om uit de bak van de volwassen kat te eten en andersom, dus dat vraagt soms wat gewenning. Het beste is om de volwassen kat geleidelijk weer over te zetten op zijn eigen brokken zodra het kitten wat groter is.

Groetjes,

Romane

Vertaald Frans
    T
    Taki_ktos Pictogram dat de vlag voorstelt Pools
    Rapporteren

Ik geloof de marketing van fabrikanten niet zo meer, ik lees gewoon de etiketten. Een korte ingrediëntenlijst en veel vlees is voor mij de basis. Daarom kom ik vaak terug bij Paka Zwierzaka (een Pools merk): https://pakazwierzaka.pl

Vertaald Pools
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk willen ze alleen de eerste paar dagen elkaars voerbakje hebben, dat is heel normaal want het is nieuw. Die van mij waren ook heel snel weer gewend aan hun eigen eten. Toen ik mijn laatste Pers adopteerde, kreeg hij bij het gastgezin brokjes van een bepaald merk en ik gaf de mijne een ander merk. Natuurlijk doken die van mij meteen op de brokjes van de nieuwkomer! Bij de ene duurde dat drie dagen, bij de andere was het na één keer al klaar. En de kleine nieuwkomer wilde die van mij niet eens proeven. Nu eten ze gewoon allemaal hun eigen brokjes en wordt er niet meer gewisseld!

Vertaald Frans
    Sixtine 24
    Rapporteren

Hoi. Omdat ik een Maine Coon-kitten heb die onbeperkt mag eten en een volwassen poes die op dieet is omdat ze een echte vreetzak is, had ik geen andere keus dan te investeren in een voerbak met chipherkenning die het voer ook nog eens luchtdicht vers houdt! https://www.medpets.nl/sure-feed-microchip-pet-feeder

Ik houd dit in mijn achterhoofd voor het geval ik echt geen andere optie heb... het is alleen wel een behoorlijk prijzig ding, zeker omdat je er dan twee nodig hebt!! 😞

Vertaald Frans
    Sixtine 24
    Rapporteren

Hoi,

Als reactie op Mike: ons kitten is straks iets ouder dan 3 maanden en dan al gesteriliseerd. Daarom zei ik ook "gesteriliseerd kitten"....

Dank je wel Ulalie.

Kan de kleine zich niet verslikken als hij die "grote" brokjes probeert te eten? (die trouwens eigenlijk best wel meevallen!).

Maar ik maak me vooral zorgen over het risico dat de ene te veel calorieën binnenkrijgt en de andere juist niet. Dat de oudere wat vetter eet is geen probleem, hij heeft absoluut geen overgewicht. Maar de Heilige Birmaan mag volgens mij juist geen tekort krijgen; hij is nog klein en niet zo zwaar op dit moment.....

"Het belangrijkste is om ze vooral niet tegen te houden als ze de brokjes eten die ze eigenlijk niet mogen, want dat spelletje win je nooit. Katten zijn koppiger dan ezels!"..... daar twijfel ik geen seconde aan!!!!! 😁

Vertaald Frans
    Shirayuri95
    Shirayuri95 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Omdat ik een Maine Coon kitten heb die onbeperkt mag eten en een volwassen poes die op dieet is omdat ze een echte vreetzak is, had ik geen andere keus dan te investeren in een voerautomaat met chipherkenning. Die houdt het voer ook nog eens perfect vers en luchtdicht!

https://www.medicanimal.nl/SureFeed-Microchip-Voerautomaat/p/I9077445

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb het altijd maar gewoon laten gaan, want met meerdere katten is het onbegonnen werk als je ze niet apart wilt zetten. Dus aan de ene kant brokjes voor volwassenen, aan de andere kant kittenbrokjes, en ze zoeken het zelf maar uit. Natuurlijk wil de kitten de volwassen brokjes en andersom, maar dat duurt nooit lang. Zodra de volwassen kat doorheeft dat je hem niet tegenhoudt om van die andere brokjes te eten — die natuurlijk vast veel lekkerder zijn dan die van hemzelf — gaat hij vanzelf weer terug naar zijn eigen voer. En omdat kittenbrokjes kleiner zijn, gaat de kitten uiteindelijk ook weer naar zijn eigen bakje. Het belangrijkste is dat je ze vooral niet probeert tegen te houden als ze de "verkeerde" brokjes eten, want dat spelletje ga je echt niet winnen. Katten zijn nog eigenwijzer dan ezels! 😁

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je vertelt niet hoe oud dit kitten zal zijn, je hebt het over brokjes voor gesteriliseerde kittens... kittens hebben deze brokjes nodig tot ze 1 jaar oud zijn, dus het kan nogal uitmaken of hij 3 of 9 maanden oud is...

Kittenbrokjes zijn veel voedzamer dan brokjes voor volwassen katten... ik denk niet dat het een goed idee is, je Filou loopt het risico om flink aan te komen.

Bovendien, als je kitten nog heel jong is, kan hij misschien nog niet springen als je het voer hoog neerzet.

Waarom bespreek je dit soort zaken niet met je dierenarts? Je moet het kitten toch nog laten vaccineren.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!