Hoe leer ik mijn kat om niet naar boven te gaan?

L
Lauralena Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb een klein probleempje met mijn Cookie..

Hij heeft de gewoonte om steeds in de kamer van mijn dochter te hangen... (het is haar kat)

We hadden bij de adoptie de regel afgesproken dat we geen dieren in de slaapkamers wilden...

Wat ze ook probeert, de kat glipt constant naar boven en laat overal haren achter in de spullen van mijn dochter...

Hij slaapt in haar bed, onder haar bed en in haar kledingkast.

Dit kan zo niet langer. Papa dreigt nu zelfs om de kat weg te doen omdat hij vlooien heeft meegebracht...

Omdat we ook nog een dochtertje van 2 hebben, was papa echt woest door die vlooien! Hebben jullie een oplossing om hem te leren dat hij niet naar boven mag?

Groetjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ah ja, nu begrijp ik je beslissing beter. Nou, ik hoop dat het gaat lukken, veel succes!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zonder te oordelen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet voor ben om de leefruimte van een kat te beperken.
    Ik ben het in principe met je eens, maar de praktijk is soms anders. Het huis waar ik nu woon is bijna verkocht. Een poes heeft op een overloop van licht eikenhout geplast, wat ik pas na een paar dagen zag (een grote zwarte vlek). Je wilt niet weten hoe de koper keek toen ze die horror zag; ik ben uren bezig geweest om het zo goed mogelijk weg te schuren. Kortom, soms kan het nodig zijn om de normale leefruimte wat te beperken.

Op dit moment heb ik een visuele 'muur' op de eerste traptrede geplaatst en heb ik er ook een metalen schaal met wat bestek neergezet. Gisteren hoorde ik inderdaad een flinke herrie; voorlopig heb ik even rust, want ze is zich rot geschrokken.

Vertaald Frans
    Audreyou29
    Audreyou29 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het kan handig zijn om een kattenhekje te plaatsen (het is net zo'n traphekje als voor baby's).

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zonder te oordelen moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet voor ben om het territorium van een kat te beperken. Bovendien snapt een kat het concept 'verboden' niet; hoe vaker je 'nee' zegt, hoe interessanter het juist voor hem wordt. Wat die vlooien betreft: één keer per maand een pipetje in de nek en het probleem is opgelost. Die kun je gewoon bij de apotheek of de dierenarts halen. Ik heb het idee dat je de kat probeert op te voeden als een hond, maar een kat laat zich niet echt opvoeden. In zijn koppie is jouw huis zijn territorium en ben jij de kraker. Een kat is zindelijk, lief en braaf omdat hij zich fijn voelt in zijn omgeving, niet omdat hij zo goed opgevoed is. In het ergste geval moet je de slaapkamerdeuren maar dichtdoen, maar dat zou ik zelf wel jammer vinden. Mijn dochter slaapt met haar twee katten en ze hebben zo'n mooie band samen. Maar goed, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Ik hoop dat de situatie snel beter voor je wordt.

Vertaald Frans
    M
    Michèledubleau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Lekker dan, die vader... Een deur misschien? Dat is toch de meest logische oplossing. Een kat is geen hond, die gaat gewoon waar hij zin in heeft. Daar had je misschien over na moeten denken voordat je hem adopteerde, toch? Sorry, maar ik begrijp het niet zo goed. Wat die vlooien betreft: die moet je natuurlijk behandelen, laat dat arme beestje niet zo rondlopen. Vlooienpipetjes die je alleen bij de dierenarts kunt krijgen zijn erg effectief (middelen uit de supermarkt en vlooienbandjes werken voor geen meter). Let op: bij een flinke plaag moet je ook de omgeving behandelen.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vlooien zijn tegenwoordig heel makkelijk te behandelen. Waarom behandel je de kat niet? Het is voor een kat echt heel vervelend om zo door die parasieten geplaagd te worden.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Houd de deuren van de slaapkamers dicht en behandel hem tegen vlooien ^^. Zet op de bovenverdieping (of ergens anders) een krabpaal neer om hem te stimuleren om daar te gaan liggen.

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, een mogelijkheid is om je kat te laten schrikken als hij naar boven gaat: zodra hij naar boven loopt, roep je heel streng "nee" terwijl je flink wat herrie maakt (tegen de muren slaan, op de grond stampen – en de kat natuurlijk absoluut niet slaan!). Maar dit werkt vooral bij een kitten, die zijn nog wat makkelijker te imponeren.

Als je kat daarentegen al een hele tijd naar boven komt en daar ook gewend is te slapen, dan wordt het eerlijk gezegd een lastig verhaal. Hij zal die plotselinge verandering niet begrijpen en dat kan hem behoorlijk van slag maken. Je had je eigenlijk vanaf het begin aan de regel moeten houden door hem in ieder geval niet in de slaapkamers te laten slapen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij kan dat niet

Op dit moment heb ik een groot schuimrubberen kussen dat als barrière dient op de eerste traptrede. De kat zou het makkelijk aan de kant kunnen schuiven, maar hij probeert het niet eens door de visuele indruk van een "muur"

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer