Hoe kalmeer je een kitten dat constant miauwt?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb twee dagen geleden een half-wild kitten geadopteerd dat met zijn moeder en broertjes bij een hotel woonde. De eerste dag heb ik hem in een grote konijnenkooi gehouden, en gisteren heb ik hem eruit gelaten. Hij kroop echter meteen onder de bank en kwam er niet meer zelf onder vandaan. 's Nachts zet ik hem voorlopig nog even in de kooi, omdat ik niet zeker weet of hij de kattenbak al onder de knie heeft. Het probleem is dat hij bijna de hele nacht heeft lopen miauwen. Vandaag verkent hij het huis en begint hij zijn draai te vinden, maar hij blijft maar aan één stuk door miauwen. Zelfs als hij bij me ligt te knuffelen, is hij tegelijkertijd aan het spinnen en aan het miauwen... Denken jullie dat hij nog rustiger wordt, of heb ik gewoon een echte 'schreeuwerd' in huis gehaald?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Bedankt allemaal voor jullie reacties! Het gaat een stuk beter. Ik heb de bench weggehaald en zijn kussen en de rest van zijn spulletjes in de badkamer gezet. Als we voor een langere tijd weg moeten, zet ik hem daar neer. Hij miauwt dan heel even, maar wordt al snel rustig. Echt fijn, hij gebruikt de kattenbak en voorlopig heeft hij zijn behoefte nergens anders gedaan. Ik heb hem vanochtend gewogen om zijn leeftijd ongeveer in te schatten. Hij weegt 840 gram en volgens wat ik op internet heb gelezen, lijkt het erop dat hij inderdaad zo'n 8 weken oud is. Het enige probleem is nu dat als hij zich verstopt, hij niet meer miauwt, dus ik heb echt moeite om hem terug te vinden... Nu bijvoorbeeld is hij al zeker twee uur verstopt; mijn schoondochter heeft hem laten schrikken toen ze met hem wilde spelen. Ik heb hem al meer dan een uur gezocht en ik ga er maar vanuit dat hij vanzelf wel weer tevoorschijn komt...
    Vertaald Frans
    Jbilna
    Jbilna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt een kattenknuffeltje besprenkelen met valeriaan. Dat werkt ontspannend voor ze.

Ik heb dit zelf ook voor mijn katten gedaan.

Je kunt ook een Feliway-verdamper kopen of eentje met valeriaan (bij je dierenarts).

Dat helpt goed tegen de stress.

Het kost even tijd voordat hij weer helemaal gerustgesteld is en zijn nieuwe territorium heeft afgebakend.

Veel succes verder!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je zou even met je kitten naar de dierenarts moeten gaan om zijn leeftijd te laten controleren en hem te laten vaccineren en ontwormen/ontvlooien.

Als je zijn leeftijd weet, kun je achterhalen of hij al volledig gespeend is, wat zijn gemiauw zou kunnen verklaren.

Om het miauwen 's nachts te verminderen, is het belangrijk dat je wat tijd met hem doorbrengt voordat je naar bed gaat en hem uitgebreid aait.

Je kunt ook proberen om hem 's nachts in een kleinere ruimte te laten slapen waar hij zich veiliger voelt, en de ruimte dan geleidelijk aan groter maken.

Fijne dag!

Caroline - Student diergeneeskunde aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA), Projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Consultancy van de EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dit gedrag is inderdaad heel normaal voor een kitten.

Ik heb toevallig gisteren nog wat tips gegeven aan iemand met hetzelfde probleem als jij, je kunt mijn berichten hier vinden: https://wamiz.com/chats/forum/chaton-qui-miaule-en-permanence-83552.html

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal mee eens ^^

Het is inderdaad belangrijk om eerst te weten hoe oud het kittentje is (weeg hem even, dat geeft je een idee van de minimale leeftijd, maar het beste is sowieso om even langs de dierenarts te gaan; hij heeft vast wel last van wormen). Zo weet je ook of hij, gezien zijn leeftijd, al goed gespeend is door zijn moeder, zowel qua voeding als qua gedrag.

En zijn gedrag is volkomen normaal. Veel katten die in een nieuwe omgeving komen zijn bang. Het beste is inderdaad om hem in de badkamer of keuken te zetten met een voerbakje en een kattenbak (houd vooral zoveel mogelijk ruimte tussen die twee!), en daarna pas stap voor stap zijn territorium uit te breiden zodat hij rustig kan wennen.

Wat dat gemiauw betreft: hij mist natuurlijk zijn familie, maar dat gaat normaal gesproken wel over. Houd hem lekker bezig, laat hem zelfvertrouwen krijgen, geef hem veel aandacht (en alsjeblieft, vergeet die kooi! Als hij nog heel jong is, zal hij sowieso wel eens een ongelukje buiten de bak hebben, het is aan jou om hem te leren hoe hij de kattenbak moet gebruiken).

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sommige katten zijn nu eenmaal praatgrager dan andere, maar misschien is hij nog niet eens helemaal gespeend. Ben je al bij de dierenarts geweest om zijn leeftijd te laten schatten? Dat zou het gemiauw verklaren; hij roept om zijn moeder en zijn broertjes en zusjes. Je kunt hem ook beter in een kamer zetten, zoals de badkamer of de keuken, en niet in een kooi. Hij draait anders heel snel door, zeker als hij gewend was om buiten te leven, en het is tenslotte geen konijn ^^

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!