Hoe borstel je een kat die zich absoluut niet laat doen?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Als je interesse hebt, zal ik de link van de winkel waar ik het vandaan heb even voor je delen.
Om een lastige kat te borstelen kun je een borstelhandschoen gebruiken. Bij die van mij werkt het echt perfect; ze hebben het idee dat ik ze aai terwijl ik ze eigenlijk borstel, en het is super voor de haren ;)
In plaats van moutpasta, waar maar 5 of 10% mout in zit en die vooral uit vet bestaat (waarschijnlijk plantaardig, zeg maar een tube margarine), kun je beter voor iets kiezen dat geschikter en minder schadelijk is. Neem liever een snack op basis van gedroogd vlees (kijk bijvoorbeeld naar merken als Cosma, Orijen of Thrive...).
En ook al klinkt het misschien wat overdreven – oordeel zelf maar – vermijd het om je kat te kammen. In een dikke vacht is dat echt een marteling, vergelijkbaar met epileren. Een kam gebruik je eigenlijk alleen bij hoge uitzondering voor vlooien. Gebruik liever altijd een borstel en ga er wat vaker, maar heel voorzichtig doorheen.
Die van ons (1 jaar) vindt het niet zo fijn en snoepjes werken niet (ze is niet echt een lekkerbek... tot onze grote wanhoop). Daarom laten we haar tegelijkertijd spelen: we zwaaien met een soort Kong-speeltje, zij probeert het te vangen en we borstelen haar ondertussen (meestal met hulp van mijn vriend om haar af te leiden...). Het belangrijkste is dat ze met iets anders bezig is, ook al gaat ze er snel vandoor! Zelfs als je maar 2 x 5 minuutjes per dag borstelt, is dat al heel wat :)
Ja, inderdaad, ik heb nogal de neiging om te denken dat alle katten enorme vreetzakken zijn :)
Spelen is een andere goede manier om de aandacht van een kat af te leiden tijdens het borstelen.
Ik bevestig wat Greylox zegt!
Die van ons (1 jaar) vindt het ook niet zo leuk, en snoepjes werken niet echt (ze is niet zo'n veelvraat... tot onze grote wanhoop). Dus laten we haar tegelijk spelen: we zwaaien met een Kong-speeltje, en terwijl ze dat probeert te pakken, borstelen we haar (meestal met de hulp van mijn vriend, om haar af te leiden...). Het belangrijkste is dat ze met iets anders bezig is, ook al vlucht ze vrij snel weg! Zelfs als je 2 keer 5 minuten per dag borstelt, is dat al iets :)
Om klitten weg te knippen kun je beter wat hulp vragen, in je eentje is het echt een gedoe.
Wat betreft die moutpasta, dat is maar een voorbeeld. Wij geven het om haarballen makkelijker kwijt te raken en we hebben ook nog eens een lieverd die nogal last heeft van verstopping, maar je kunt het vervangen door alles wat je kleintje lekker vindt en waar ze even zoet mee is. We hebben geluk dat die van ons dol zijn op moutpasta, maar dat geldt niet voor alle katten (let op, het is erg vet, dus gebruik het met mate en geef zeker niet de hoeveelheid die op de tube staat. Onze dierenarts trok wit weg toen ik vertelde dat het merk dat wij kopen 6 cm pasta per dag per kat adviseert ^^)
In het algemeen zorgt het geven van iets lekkers om op te peuzelen of aan te likken terwijl je haar borstelt ervoor dat ze dit gaat koppelen aan een positieve prikkel. Na verloop van tijd zal ze het borstelen makkelijker toelaten (eigenlijk werk je met positieve bekrachtiging, net zoals een verzorger in de dierentuin dat zou doen).
Na twee jaar op deze manier te werk te gaan, komt onze dame nu zelf om een borstelbeurt vragen (soms wel een paar keer per dag :D), ook al vindt ze het nog steeds niet geweldig. Er is zelfs vooruitgang: we kunnen nu de achterkant van haar dijen borstelen, ze begrijpt inmiddels dat het haar goed doet en gisteren liet ze voor het eerst zelfs haar buik zien voor een paar snelle halen met de borstel.
Volhouden en geduld hebben... en veel succes :)
Bedankt voor je reactie 😃
Ik ga die tube moutpasta proberen, dat kende ik nog niet. Eigenlijk gaat het borstelen van Mystie best prima als er geen klitten zijn, maar mijn probleem op dit moment zijn echt de klitten die ik alleen maar kan wegknippen. Zodra ik nog maar met de schaar in de buurt kom, begint ze al te grommen en is het echt een heel gedoe, maar ik ga het proberen met de moutpasta.
Nogmaals bedankt en een fijne dag nog!
Hoi,
Als ze het al een minuutje volhoudt, is dat al best goed :)
Onze aanpak thuis: we borstelen eerst de makkelijkste plekjes (waar onze dame het gewoon toelaat). Voor de moeilijkere plekken (onder de buik, de borst en de "manen") trekken we de tube moutpasta tevoorschijn. Omdat onze meid er dol op is, smeren we wat pasta op een vingertop. Terwijl zij lekker aan het likken is, pakken wij de gevoelige plekjes aan. Maar goed, onze dame is een enorme vreetzak, dat helpt natuurlijk wel.
Bovendien, als Mystie al flinke klitten heeft, is het logisch dat ze het borstelen niet fijn vindt. Het trekt waarschijnlijk aan haar huid en doet pijn als je haar borstelt. Het beste kun je die klitten eerst proberen weg te knippen of te scheren.
Op de langere termijn zijn er ook alternatieven voor het borstelen – een ontharingshandschoen bijvoorbeeld – maar voor een langharige kat vind ik die zelf niet echt overtuigend.
Als ik de foto van Mystie op je profiel zie, lijken haar haren een stuk korter dan die van de onze. In jouw geval zou zo'n handschoen dus best een oplossing kunnen zijn.
8 reacties van 8