Het lukt me niet om mijn kat met suikerziekte insuline te spuiten
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
+100 punten, Ulalie heeft goud gewonnen.
Hoi hoi!
Om het wat korter en krachtiger te maken: je hebt van die speciale fixatietassen voor katten die elke dierenarts wel kent.
https://test3.cut.lueur.in.dmsc.fr/fr/soins-chats-chatons/1079-1794-sac-contention-chats.html
Succes!
Hoi.
Ten eerste kan je dierenarts je technieken leren om hem in bedwang te houden. Bijvoorbeeld door hem stevig in zijn nekvel te pakken en hem met die techniek een klein stukje op te tillen. Sommige katten verstijven dan helemaal en anderen niet, dat verschilt per kat. Het is de klassieke methode en het meest effectief als je alleen bent, omdat je dan een hand vrij hebt voor de injectie. Maar wees realistisch: in je eentje tegenover een energieke en gestreste kat is het bijna onmogelijk. Je doet hem pijn, hij verwondt jou en zelfs als de injectie lukt, is het waarschijnlijk niet goed gedaan en riskant voor je kat.
Normaal gesproken doe je dit met minimaal twee personen, en zelfs dan is het soms een heel gedoe. In de kliniek zijn de dierenartsassistenten daarvoor, dat hoort bij hun werk. Dus als het even kan, doe dit dan met hulp van iemand anders. Een buur, familielid of vriend; kortom, je moet echt met z'n tweeën zijn.
Als je niemand hebt, of niet elke dag hulp kunt krijgen, kun je de volgende list gebruiken: wikkel hem helemaal in een dik dekbed en laat alleen het deel vrij waar je wilt prikken. Dit voorkomt krabben. Als je het goed doet, heeft de kat bijna geen bewegingsvrijheid meer. Een kat is vliegensvlug, maar heeft niet echt veel brute kracht. Maak er een soort pakketje van door hem strak in de deken te wikkelen. Je kunt zelfs met je borstkas op hem leunen. Omdat het dekbed als schokdemper werkt, kun je er best wat gewicht op zetten. Niet te hard natuurlijk, maar genoeg om hem te blokkeren.
Iets vergelijkbaars, maar dan met een tas met handvatten, zoals een shopper of een kartonnen boodschappentas. Je zet hem erin en het doel is dat alleen zijn kop er nog bovenuit steekt. Ook hiermee voorkom je krabben en als je een tas vindt die goed bij zijn grootte past en een beetje dik is, denk ik dat je bijna geen kracht meer hoeft te gebruiken. Houd de bovenkant van de tas goed dicht zodat hij er niet uitspringt.
En het mooie is dat je beide technieken kunt combineren. Wikkel hem eerst in een deken of laken en schuif hem dan in de tas met zijn kopje eruit.
Dat is wat ik zou doen. Succes met je harige boef!
Ja, bij de dierenarts is hij gestrest en bang, dus dan laat hij alles maar gewoon over zich heen komen.
Misschien kun je het proberen als hij slaapt. Meestal wordt hij dan wel wakker, maar is hij nog niet meteen helemaal alert.
Dat is wat ik ook met mijn eigen kat doe om hem te borstelen; hij stribbelt dan een paar minuten minder tegen zolang hij nog niet helemaal goed wakker is.
14 reacties van 14