Het lukt me niet om mijn kat met suikerziekte insuline te spuiten

S
Sherpa38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik ben inmiddels al drie keer bij de dierenarts geweest en die heeft me heel geduldig uitgelegd hoe het moet. Bij de dierenarts laat hij het allemaal gewoon gebeuren, maar thuis lukt het me echt niet. Hij stribbelt constant tegen, op welke plek ik ook probeer te prikken. Zelfs in zijn nek krijg ik hem niet goed vastgehouden. Hem afleiden met wat brokjes werkt ook totaal niet.

Ik heb telkens het gevoel alsof ik hem aanval en dan is het resultaat ook nog eens heel onzeker.

Ik weet het echt even niet meer!!

Hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lili44 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

En wat als al het verleiden met snoepjes, eten, zijn favoriete natvoer enz. niet werkt? En hij zich verzet door te krabben of te bijten, een sprong maakt en er vandoor rent?

Wat kun je dan nog doen? Zeker omdat Senvelgo geen optie is, want hij heeft een leveraandoening en dat is dus niet geschikt.

Kortom: ik weet het ook even niet meer.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Sherpa38,

In plaats van meteen te kiezen voor radicale en nogal drastische methodes die passen bij een dierenartspraktijk – waar ze vooral kijken naar efficiëntie, maar niet dagelijks met je kat samenleven – raad ik je aan om een wat zachtere methode te proberen. Dit is prettiger voor zowel jou als je kat en helpt om jullie band goed te houden.

Zoek allereerst een beloning waar hij echt dol op is, ik denk dan aan vriesdroog vlees of vis (bijvoorbeeld van het merk Cosma). Vermijd vooral snacks zoals Catisfactions, die zitten namelijk bomvol koolhydraten.

Dit snoepje moet je echt alleen voor deze gelegenheid bewaren en in heel kleine hoeveelheden geven, zodat het zijn effect niet verliest.

Oefen een paar keer per dag een "nep-injectie". Doe dit steeds op dezelfde manier en op dezelfde plek met alle benodigdheden bij de hand, maar dan natuurlijk zonder echt te prikken. Eindig altijd met 1 of 2 snoepjes.

Zet het snoepje van tevoren klaar in een klein bakje dat makkelijk opengaat, zodat je snel en trefzeker kunt handelen en hij niet merkt dat je een heel vol doosje vasthebt.

Als hij het snoepje lekker vindt, zal hij dit moment al snel met iets positiefs gaan associëren. Hij zal zich focussen op het bakje met lekkers en zich makkelijker laten begaan. Zo vergeet hij de momenten dat je hem echt prikt.

Het is belangrijk om regelmatig "droog" te oefenen waarbij je niet echt prikt en hem niet dwingt, zodat er vertrouwen ontstaat door de voldoening van het krijgen van het snoepje.

Het lijkt misschien een beetje op een "wortel voorhouden"-methode, maar het zorgt er wel voor dat de verstandhouding goed blijft.

Groetjes

Vertaald Frans
    Elpaco
    Elpaco Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kies voor de "KRUUSE fixatiezak voor katten". De behandeling is voor de rest van zijn leven, dus je zult de zak elke dag gebruiken.

De technieken die ik eerder voorstelde, waren slechts tijdelijke oplossingen. Je wilt natuurlijk niet onnodig geld uitgeven aan een zak die in de kast blijft liggen omdat je hem maar één of twee keer gebruikt. In jouw geval is dat anders.

Dat je hem niet te pakken krijgt, is een veelvoorkomend probleem haha. Meestal werken die boefjes niet echt mee.

1: Probeer de injecties elke dag op wisselende tijdstippen te geven. Vermijd het om hem elke dag op precies hetzelfde tijdstip te behandelen.

2: Raak de zak niet aan, kijk er niet naar en denk er zelfs niet aan als het tijd is voor de prik. Vang eerst de kat en sluit hem op in de wc, ga dan pas de zak halen. In de wc is de kans klein dat hij een plekje vindt om zich te verstoppen ;)

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Hoi. Allereerst kan je dierenarts je technieken laten zien om je kat goed vast te houden. Bijvoorbeeld door hem stevig in zijn nekvel te pakken en hem zo een klein beetje op te tillen. Sommige katten verstijven dan helemaal, maar dat verschilt per kat. Het is de klassieke methode en het meest effectief als je alleen bent, omdat je dan een hand vrij hebt voor de injectie. Maar wees wel realistisch: in je eentje bij een energieke en gestreste kat is het bijna onbegonnen werk. Je doet hem dan pijn, hij verwondt jou, en zelfs als het lukt, is de injectie waarschijnlijk niet goed gezet en dat is riskant voor je kat. Normaal gesproken doe je dit met minstens twee personen, en zelfs dan is het soms nog een heel gedoe. In de kliniek zijn de dierenartsassistenten hiervoor, dat hoort bij hun werk. Dus als het even kan, doe het dan samen met iemand anders. Een buurman, familielid of vriend, je moet echt met z'n tweeën zijn. Als je geen hulp hebt, of niet elke dag, kun je de volgende truc proberen: wikkel hem helemaal in een dik dekbed en laat alleen het gedeelte waar je moet prikken vrij. Dat voorkomt krabben. Als je het goed doet, kan de kat bijna geen kant meer op. Een kat is wel vlot, maar heeft niet echt veel brute kracht. Maak er een soort rollade van door hem strak in de deken te wikkelen. Je kunt zelfs met je borstkas een beetje op hem leunen. Omdat het dekbed als een soort buffer werkt, kun je best wat gewicht zetten. Niet te hard natuurlijk, maar wel genoeg om hem te blokkeren. Je kunt ook zoiets doen met een tas met hengsels, zoals een shopper of een kartonnen boodschappentas. Je stopt hem erin zodat alleen zijn kop er nog uitsteekt. Zo voorkom je weer krabben en als de tas de juiste maat heeft en dik genoeg is, hoef je waarschijnlijk nauwelijks nog kracht te gebruiken. Maak de bovenkant wel goed dicht zodat hij er niet uit springt. En het mooiste is: je kunt beide technieken combineren. Eerst in een deken of laken rollen en dan in de tas schuiven met alleen de kop eruit. Dat is wat ik zou doen. Succes met je harige draak!

Ik had daar ook al aan gedacht, maar ik vraag me af of het me gaat lukken om hem in die tas te krijgen. Ik ga er een kopen en we zullen zien... Bedankt voor je advies!

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

https://m.facebook.com/groups/391116658007854?group_view_referrer=search Word lid van deze Facebook-hulpgroep. Ik heb daar echt veel geleerd. Je zult zien dat je niet de enige bent die stoeit met het prikken van je kat en dat er technieken zijn om dit volledig pijnloos te doen. Je kat zal er dan minder last van hebben en het prikken niet eens voelen. 👌 Neem zeker even een kijkje en aarzel niet om je vragen aan hen te stellen. Het is ook erg handig voor het bijhouden van het verloop van de diabetes, want daar zul je vast ook nog wel veel vragen over hebben. Sterkte, je staat er niet alleen voor...👍

Landoras

Echt een topgroep op Facebook!!

Ontzettend bedankt voor de link 🙂

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Landoras,

bedankt, ik heb mijn aanvraag ingediend om lid te worden van de groep...

Ik wacht het af...

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

https://m.facebook.com/groups/391116658007854?group_view_referrer=search

Word lid van deze Facebook-hulpgroep.

Ik heb er zelf ontzettend veel geleerd. Je zult zien dat je niet de enige bent die moeite heeft met het prikken van je kat en dat er technieken zijn om dit volledig pijnloos te doen. Daardoor zal je kat er veel minder last van hebben en het vaak niet eens voelen als je hem prikt. 👌

Neem er zeker even een kijkje en aarzel niet om daar je vragen te stellen. Het is ook heel handig voor het bijhouden van het verloop van zijn diabetes, want daar heb je vast ook nog een hoop vragen over.

Veel sterkte, je staat er niet alleen voor...👍

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ja, bij de dierenarts is hij gestrest en bang, dus dan laat hij het wel over zich heen komen. Misschien kun je het doen als hij slaapt? Meestal wordt hij dan wel wakker, maar is hij nog niet helemaal bij. Dat doe ik ook met mijn kat om hem te borstelen; hij stribbelt dan een paar minuten minder tegen totdat hij echt goed wakker is.

Helemaal mee eens!!!!

Bij het wakker worden... het probleem is alleen dat ik het ongeveer elke 12 uur moet doen.

Sinds gisteren probeer ik de methode met brokjes om hem af te leiden... het resultaat is wisselend, maar voorlopig werkt niets beter.

😔

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Hoi. Ten eerste kan je dierenarts je technieken leren om je kat in bedwang te houden. Het nekvel stevig vastpakken en hem zo een klein beetje optillen. Sommige katten 'bevriezen' dan helemaal, maar bij anderen werkt het niet, dat verschilt per kat. Het is de klassieke methode en het meest effectief als je alleen bent, omdat je dan een hand vrij hebt voor de injectie. Maar laten we eerlijk zijn: in je eentje bij een energieke en gestreste kat is het bijna onmogelijk. Je doet hem pijn, hij verwondt jou, en zelfs als de injectie lukt, is de kans groot dat het niet goed gaat en dat is riskant voor je kat. Normaal gesproken doe je dit met minstens twee personen, en zelfs dan is het soms nog een heel gedoe. In de kliniek zijn de paraveterinairen daarvoor, dat hoort bij hun werk. Dus als het even kan, doe het dan met de hulp van een tweede persoon. Een buurman, familielid of vriend, maakt niet uit, zolang je maar met z'n tweeën bent. Heb je niemand in de buurt of kan er niet elke dag iemand komen? Dan kun je het volgende proberen: wikkel hem stevig in een dik dekbed en laat alleen het plekje vrij waar je moet prikken. Zo voorkom je krabben. Als je het goed doet, kan de kat bijna geen kant meer op. Katten zijn wel razendsnel, maar ze hebben niet echt veel brute kracht. Maak er een soort 'burrito' van door hem strak in de deken te rollen. Je kunt zelfs met je bovenlichaam een beetje op hem leunen. Omdat het dekbed als een kussen werkt, kun je best wat gewicht zetten. Niet te hard natuurlijk, maar net genoeg om hem te blokkeren. Iets soortgelijks kun je doen met een stevige tas, zoals een shopper of een kartonnen boodschappentas. Zet hem erin en zorg dat alleen zijn kopje er nog bovenuit steekt. Zo voorkom je weer die krabben en als de tas de juiste maat heeft en dik genoeg is, hoef je waarschijnlijk nauwelijks meer kracht te zetten. Hou de bovenkant van de tas dicht, zodat hij er niet uit kan springen. En het mooiste is: je kunt de twee technieken ook combineren. Eerst inwikkelen in een deken of laken en hem dan in de tas schuiven met zijn kopje naar buiten. Dat is wat ik zou doen. Veel succes met je eigenwijze dondersteen!

Ik heb deze methode zelf eens gebruikt met een badhanddoek om de achterkant van mijn kat te scheren. Mijn moeder had een maandje op hem gepast maar kreeg hem niet geborsteld, met als resultaat: één grote klit.

Ik denk dat het voor een keertje wel werkt, maar ik ben bang dat hij al snel argwanend wordt. Ik zal het er met de dierenarts over hebben tijdens de afspraak op 23-09.

Bedankt en groetjes

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Om het wat korter en krachtiger te zeggen: je hebt van die speciale fixeerzakken voor katten die elke dierenarts wel kent https://test3.cut.lueur.in.dmsc.fr/fr/soins-chats-chatons/1079-1794-sac-contention-chats.html Succes ermee!

Dat is zeker een optie, maar ik weet niet of het me lukt om mijn kat twee keer per dag in zo'n zak te krijgen. Hij trapt er waarschijnlijk één of twee keer in en verstopt zich daarna zodra ik binnenkom.

Op 23-09 heb ik een afspraak bij de dierenarts, dan zal ik het er eens over hebben.

Nogmaals bedankt!

Groetjes

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!