Help: na de verhuizing plast mijn kat op de bank zodra ze de kans krijgt
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Dus ze doet het alleen op deze bank? Misschien is hij te imposant voor haar of is hij verplaatst, wat voor stress zorgt. Het is een groot "meubelstuk" waar je kat stress van kan krijgen. Ja, dat klinkt misschien stom, maar je moet je echt verplaatsen in onze dierenvrienden en niet vanuit onszelf denken, anders begrijp je er niks van!
Hoi, bedankt! Ja, die geur is echt hardnekkig, zelfs na een paar keer wassen. Ik gebruik een mengsel van schoonmaakazijn en baking soda, gevolgd door een speciale bankreiniger en Sanytol, maar je blijft toch altijd nog iets ruiken... Ik ga die handdoek naast de bank eens proberen, het zou echt top zijn als dat werkt. Op de armleuningen, het matras en de hondendeken doet ze in ieder geval niets, misschien omdat ze daar zelf ook op ligt.
Hoi Oorr34,
Plas trekt helaas meer plas aan, dus je moet je bank echt zo goed mogelijk onder handen nemen. Gebruik vooral baking soda en andere middelen (en doe dit gerust een paar keer). Daarna kun je een sterke geurverwijderaar gebruiken. De geur van urine is namelijk erg hardnekkig en een gewone wasbeurt of een standaard schoonmaakmiddel maakt voor de neus van een kat geen enkel verschil.
Leg daarnaast ook een oude, gebruikte handdoek op de grond in de buurt van de bank om zijn aandacht af te leiden.
Groetjes
Bedankt, maar de eerste twee maanden was ze inderdaad gestrest, maar ik kan je verzekeren dat ze nu echt niet meer overkomt als een gestreste kat. Ze doet gewoon haar eigen dingetje, net als vroeger. We hebben wat bleekmiddel in de kattenbak gedaan, en zoals ik al zei: als ze de kans niet krijgt om op de bank te gaan, dan gaat ze gewoon op de bak. Als ze echt gestrest zou zijn, zou ze logischerwijs ook wel op andere plekken plassen, maar nee, het is of de kattenbak of de bank. Ik heb best veel geduld, maar nu denk ik vooral dat ik wéér een bank kan weggooien...
Goedenavond! Om te beginnen: wraakgevoelens bestaan niet bij katten. Dat is puur menselijk gedrag, dus laten we de mens en het dier niet door elkaar halen. Ze lijken misschien op elkaar, maar ze zijn toch echt heel verschillend.
Je bent naar een nieuwe omgeving verhuisd en je kat is al haar herkenningspunten kwijt. Ze zit nu op een plek die ze helemaal niet kent. Al deze veranderingen zijn erg verwarrend voor haar, terwijl ze nergens om gevraagd heeft. Katten zijn heel gevoelig voor veranderingen in hun omgeving, en dit is een enorme verandering. Je kat is simpelweg ontzettend gestrest! Ze zit op een onbekende plek en dat is heel frustrerend voor haar. Om die stress te uiten en te verlichten (zoals alle katten doen, en dus niet uit wraak) plast ze buiten de kattenbak. Ze plast dan op de dingen die haar stress bezorgen.
Om dit gedragsprobleem, dat echt alleen door stress komt, op te lossen, moet je simpelweg afwachten. Je kat moet wennen en haar nieuwe omgeving accepteren. Probeer in de tussentijd niets te veranderen en voorkom andere stressfactoren, want dat vertraagt het proces alleen maar. Word vooral niet boos en straf haar niet. Dat heeft totaal geen zin, want dat plassen is een manier om haar stress te uiten. Als je haar straft, wordt ze alleen maar banger en gestrester, en dat maakt het probleem juist groter.
Om je kat naar de bak te lokken, kun je een druppeltje bleekmiddel onderin de kattenbak doen; die geur trekt katten aan. Doe er in ieder geval alles aan om haar te laten wennen aan de nieuwe plek, dat is voor jullie allebei beter.
Geduld en liefde! Veel succes en een fijne avond.
5 reacties van 5