Help, mijn kat plast overal
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Haha ja, het is meer een manier van spreken om m'n wanhoop uit te drukken. Als ik al 7 jaar lang m'n banken, hoezen en kattenbakvulling aan het vervangen ben en m'n geld uitgeef aan feromonenverdampers en zo, dan is dat zeker niet omdat ik m'n kat zou kunnen dumpen.
Hij is al van jongs af aan gecastreerd..
Goed idee die IKEA-planken, dat ga ik proberen + de twee open kattenbakken + een spray van water en citrus op de bank.
Ik hoop dat het werkt.
Bedankt voor alle tips!
Hoi, heeft het gewerkt in 2024? Ik heb hetzelfde probleem met die van mij...
Lol ja, het is meer een manier van spreken en om mijn wanhoop te uiten. Als ik al 7 jaar lang banken, hoezen en kattenbakvulling aan het vervangen ben en mijn geld uitgeef aan feromonen-stekkers enzo, dan is dat echt niet omdat ik in staat zou zijn om mijn kat zomaar weg te doen.
Hij is al van jongs af aan gecastreerd...
Goed idee die IKEA-planken, dat ga ik testen + de twee open kattenbakken + waterspuit en citrusspray op de bank.
Ik hoop dat het werkt.
Bedankt voor jullie advies allemaal!
Als de volgende beschermhoes weer vies is, was hem dan niet meteen te grondig (gebruik alleen wat water om het te verdunnen). Leg de hoes op een plek neer waar je liever hebt dat je kat zijn behoeften doet, zodat het hem aantrekt. Maak de bank onbereikbaar voor je kat, op wat voor manier dan ook. Desnoods moet je zijn territorium tijdelijk wat verkleinen totdat hij zijn oude gewoontes afleert en nieuwe, betere gewoontes aanleert.
Daarna kun je de hoes weer goed wassen.
In ieder geval is de optie "van de kat afkomen" echt ondenkbaar, ook al snap ik dat je er in een opwelling wel eens aan denkt en dat het meer een manier van spreken is 😄😄 (maar serieus, zeg dat nooit meer! 😡😡)
Trouwens, volgens mij heb je de vraag van @kelinda nog niet beantwoord: is je kat gecastreerd?
Dat is namelijk het eerste wat je moet doen om het plassen en vooral de geurtjes te beperken. Want zelfs met een hoes eromheen zal hij zich niet inhouden; dat doet hij trouwens al 7 jaar niet 😂
In plaats van een hoes kun je ook proberen er iets hards op te leggen, waardoor hij niet meer op de bank kan. Zet 's nachts de bank vol met spullen die je kat irritant vindt en die je de volgende dag makkelijk weer opruimt. Of nog beter: een dunne, buigzame plaat hardboard (zoals de achterkant van een IKEA-kast of een ander merk), die je op de bankkussens legt en tegen de leuning laat leunen. Normaal gesproken buigt dat dan een beetje door, en als je kat er dan op probeert te springen, gaat hij gegarandeerd onderuit. Let er wel op dat hij er niet onderdoor kan kruipen.
Je kunt in ieder geval beter de bank wegdoen dan de kat! 😻😻
Hoi,
Veel katten vinden een gesloten kattenbak maar niks. De oplossing is een grote open kattenbak, of nog beter twee open bakken, op een rustige plek uit het zicht. Als je zelf geen veranderingen doorvoert (andere kattenbakken, een echt waterdichte hoes), zal er niets veranderen.
Ja, zodra we weggaan doen we alle kamers dicht, maar de woonkamer kan helaas niet.
Ik heb al ik weet niet hoeveel zogenaamd waterdichte hoezen gekocht, maar ik ben nooit tevreden.
Waar heb jij de jouwe vandaan?
De kattenbak is dicht en groot, ik heb hem al een keer verplaatst en uiteindelijk zelfs een nieuwe, grotere gekocht. Maar ik heb niet geprobeerd om hem open te laten, want mijn zoontje van 2 is de koning van het kattenkwaad lol
Ik ga een citrusspray proberen, dat is bovendien niet schadelijk voor mijn zoontje.
Bedankt voor jullie reacties
Ja, het is een waterdichte hoes die ook nog eens het voordeel heeft dat hij heel snel droogt. 45 minuten in de machine, een kwartiertje drogen en mijn bank is van de buitenkant weer 'als nieuw'. Maar goed, ik moet hem ongeveer één keer per week wassen, zodra het me niet is gelukt of ik er niet aan heb gedacht om snel genoeg te zijn bij een plasongelukje. Met een plastic hoes eronder raakt het frame van de bank – dat trouwens flink doordrenkt is met schoonmaakazijn om de geur te verwijderen – niet verder beschadigd (nou ja, niet erger dan na een paar maanden... ik durf me niet voor te stellen hoe dat na 7 jaar zou zijn). En zolang de stoffen hoes in de was zit, laat ik de plastic hoes op de bank liggen (eigenlijk zou ik er nog een moeten kopen om te kunnen afwisselen). Het is niet ideaal en ook niet echt milieuvriendelijk omdat ik hem zo vaak was, maar het voorkomt in ieder geval dat je het gevoel hebt in de kattenpis te wonen, zeg maar...
En wat het bed betreft: ja, daarvoor is het echt nodig dat de kat niet meer in de slaapkamers kan komen, als dat mogelijk is.
Hoi,
Zoals eerder gezegd is 7 jaar erg lang! In het begin had de oorzaak waarschijnlijk makkelijk gevonden kunnen worden en het gedrag eenvoudig aangepast, maar nu zal het veel lastiger zijn omdat het een slechte gewoonte kan zijn geworden.
Over het algemeen is een kat die op het bed en de bank plast een kat die stress ervaart bij de kattenbak (door een verandering, een andere aanwezige, gebrek aan privacy, een dichte kattenbak of iets anders) en die daarom zijn behoefte doet op een veilige plek (hoog en met de geur van het baasje). Heb je al geprobeerd om de kattenbak op een andere plek te zetten? Heb je andere huisdieren die je kat zouden kunnen stressen? Als je een dichte kattenbak hebt, heb je dan al eens geprobeerd om de kap eraf te halen?
Als het echt een gewoonte is die niet meer te veranderen is, raad ik je aan om de deur van je slaapkamer dicht te houden (zodat het bed schoon blijft) en zoals hierboven al gezegd werd, kun je je bank misschien beschermen met een hoes. Bovendien houden katten niet zo van citrusgeuren: je kunt proberen een beetje daarvan op je bank te doen om hem 'af te schrikken' (azijn wordt ook wel genoemd, maar citrus is voor ons toch wat aangenamer). Aan de andere kant trekken bleekmiddel en ammoniak katten juist aan en wekken ze de drang op om te plassen: waarom probeer je niet een klein beetje in de kattenbak te doen?
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen,
Anais
Werkt jouw bankhoes een beetje goed? Ik heb namelijk echt alles al geprobeerd, maar het lekt uiteindelijk altijd door naar de bank. Volgens mij blijft hij zijn eigen geur ruiken, ondanks alle beschermlagen, en gaat hij daarom keer op keer terug...
Heb je plek voor twee kattenbakken? (Eentje om te plassen, eentje voor de rest – een van mijn poezen weigert haar beide behoeften in dezelfde bak te doen en als de plasbak niet spik en span is, doet ze het op de bank... Wat die bank betreft heb ik het trouwens min of meer opgegeven. Ik heb hem geschrobd, beschermd met plastic en er een hele mooie waterdichte hoes overheen gedaan (van het Franse merk Maison de la Housse)... Ik draai alsnog wel een hoop wasjes, dat wel.
7 JAAR is al best lang. Ik heb dat ook meegemaakt een paar weken voor de castratie, ik werd er echt gek van.
Is hij gecastreerd? WANT DAT IS VAAK DE OORZAAK.
Als dat al gebeurd is, is het misschien een gezondheidsprobleem, maar zo te zien aan wat je schreef blijkbaar niet. Misschien toch even langs de dierenarts.
Zijn er buiten andere katten die hem storen? ALS HIJ HET ALLEEN OP HET BED EN DE BANK DOET IS HET GEEN GEZONDHEIDSPROBLEEM, aangezien hij het niet overal doet.
Het is ingewikkeld, want als dit al jaren duurt, hoe kom je er dan achter wat de oorzaak kan zijn?
Misschien kun je je meubels eens verplaatsen.
Veel succes, ik zie de oorzaak verder niet.
10 reacties van 10