Help, mijn kat is op mijn bed gaan plassen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Een jaar geleden heb ik Leezis geadopteerd via een stichting, ze is nu twee jaar oud. Ze heeft een ideaal karakter: rustig, knuffelig, zindelijk, ze is echt heel makkelijk. We zijn heel close, we slapen samen enz. ook al is ze er vanaf het begin aan gewend om soms alleen te zijn en dat ging altijd prima. Kortom, nooit problemen gehad.

Maar sinds een week plast ze bijna elke dag op mijn bed... ik ben constant lakens aan het verschonen en het begint me echt op te breken (5 keer in 6 dagen...). Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en volgens hem is ze kerngezond en is het een gedragsprobleem waarvan ik de oorzaak moet zien te vinden...?? Verder heeft ze nog steeds een goede eetlust, speelt ze en slaapt ze normaal.. ik heb mijn schema niet veranderd en ben vaak thuis. Het gebeurde op twee avonden dat ik er niet was en drie nachten terwijl ik sliep. Op dit moment ben ik zelf ziek en voel me niet zo lekker.. misschien voelt ze dat aan? Maar ik ben al vaker ziek geweest en toen maakte het haar niet uit! Ik ben een tijdje geleden ook van brokjes veranderd, maar ik heb de tijd genomen voor een overstap en ze eet ze heel goed...

Ik ben niet zo'n fan van het idee om een afschrikmiddel te gebruiken, want ik woon op 30m2 met een slaapbank in de woonkamer... en ik vond het juist zo heerlijk om met mijn Lili te slapen. Ik zou haar eigenlijk een paar dagen 's nachts de toegang tot de kamer willen ontzeggen, maar dan moet ik haar kattenbak en voerbakjes verplaatsen.. misschien is dit niet het juiste moment om haar nog meer in de war te brengen? (Ik heb dit in het verleden wel eens gedaan als ik bezoek had en toen vond ze het niet erg)

Kortom, als jullie me zouden kunnen helpen... ik ben een beetje wanhopig en ik trek het echt niet meer...

Bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • R
    Roucoulou64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik begreep het niet helemaal wat betreft de veranderingen in voer en kattenbakvulling... Maar als ze nog niet buiten de bak plaste voordat je haar voer of grit veranderde, dan moet je teruggaan naar wat ze gewend was.

Het is ook heel goed mogelijk dat het aan de katten van je buurvrouw ligt.

Ik vind het echt heel vervelend voor je, dit moet erg lastig zijn... Sorry, maar ik kan je verder niet helpen. Ik hoop dat het zo snel mogelijk ophoudt.

Fijne avond.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Trouwens, ze is met 6-7 maanden gesteriliseerd.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Nadat ik van merk kattenbakvulling en de plek van de bak was gewisseld, had ik goede hoop: twee dagen zonder ongelukjes. En vannacht... was het weer raak. Ik geef haar niet eens meer op haar kop om haar niet nog meer stress te bezorgen, maar ook omdat ik het zo zielig voor haar vind. Wat is er toch met mijn Lili? En ik heb er zelf ook wel een beetje last van, want ik vond het heerlijk om met haar te slapen (nog afgezien van het feit dat ik de hele dag bezig ben met wasjes draaien en overal lakens heb hangen...)

MAAR ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden: gisteren ben ik bij mijn buurvrouw langsgegaan om de oude bakvulling te geven (die nog bijna nieuw was, omdat ik weer terug wilde naar het oude merk). Ze was hartstikke blij en dat is niet zo gek: naast haar eigen twee katten vangt ze sinds kort katten op voor een stichting, en er zitten er nu twee nieuwe vlak naast mij. Het is natuurlijk heel nobel, maar voor mij was het echt een koude douche... wat moet ik doen als mijn kat niet tegen die nieuwe dieren kan en mijn buurvrouw er elke maand nieuwe opvangt?! Wat een gedoe...

Ik geef haar trouwens sinds 3 dagen Zylkène.

Bedankt voor jullie reacties, ik lees ze met veel aandacht.

Vertaald Frans
    R
    Roucoulou64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, wanneer een kat plotseling buiten de kattenbak begint te plassen, is er meestal iets ongewoons aan de hand: er is iets veranderd of er is een probleem met de urinewegen. Maar in dit geval doet ze het dus alleen op je bed.

Heb je misschien iets gedaan, een geluid gemaakt of een keer geroepen wat je kat verkeerd kan hebben opgevat? Andere kattenbakvulling, meubels die verplaatst zijn, ander voer, een ander plekje voor haar mand of iets anders? Een nieuw huisdier of iemand die bij je is ingetrokken, of juist iemand of een dier dat weg is gegaan? Een nare ontmoeting met een ander dier? Is ze buiten geweest? Het kunnen echt ontzettend veel dingen zijn... misschien ligt het ook aan haar voer. Ik ga iets zeggen wat misschien lastig is, maar probeer haar niet te straffen, niet op haar te foeteren en niet boos te worden als ze dit doet. Als je dat wel doet, wordt haar stress alleen maar erger.

Ik hoop dat de Provéto Junior-methode werkt. Laat je het even weten?

Houd me op de hoogte, veel succes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi, Bedankt voor je reactie. Ik heb de kattenbak dus naar de badkamer verplaatst, een ruimte waar ze vaak een dutje doet, en ik heb hem van tevoren met bleek schoongemaakt. Ik hoop echt dat het werkt!
    Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Om het probleem te proberen op te lossen, zijn hier een paar tips, ook al lijkt het erop dat je er al een aantal hebt geprobeerd:

- het dekbed is een heerlijk plekje en je poesje vindt het daar vast erg fijn. Je kunt de slaapkamer eerst ontoegankelijk maken door bijvoorbeeld de deur dicht te houden, en vervolgens een plek kiezen voor de kattenbak die je kat prettig vindt. Katten hebben namelijk hun eigen voorkeuren en door haar overdag te observeren, ontdek je makkelijk wat haar favoriete plekjes zijn. De plek waar je de kattenbak neerzet, moet een rustige plek zijn waar je kat zich op haar gemak voelt;

- het is aan te raden om minstens één kattenbak per kat te hebben. Het zou dus beter zijn om een tweede kattenbak neer te zetten, groot genoeg voor je kat, op de plek die je hebt uitgekozen door haar te observeren;

- de kattenbak moet altijd goed schoon zijn en regelmatig verschoond worden voor het optimale comfort van je kat;

- gebruik geen producten met ammoniak om de ongelukjes van je kat schoon te maken, want die geur stimuleert katten juist om te plassen. Je kunt de kattenbakken daarentegen wel met chloor schoonmaken om je kat aan te moedigen het daarop te doen;

- het is belangrijk om je kat niet te straffen als je haar op heterdaad betrapt of achteraf, wanneer het kwaad al geschied is. Dit kan namelijk stress veroorzaken bij je kat, wat de onzindelijkheid juist kan verergeren;

- heeft je kat genoeg middelen tot haar beschikking? Zet het voer bijvoorbeeld op verschillende plekken in huis neer zodat ze er altijd bij kan, zorg voor meer slaapplekjes, gebruik krabpalen en speel met haar;

- is je kat gesteriliseerd? Een sterilisatie kan dit soort problemen vaak verhelpen.

Mocht het probleem echter aanhouden, aarzel dan niet om contact op te nemen met je dierenarts om een infectie als oorzaak uit te sluiten.

Veel succes,

Charlotte

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!