Hangend oortje

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Mijn kat, Ubick, heeft sinds gisteravond een oor dat naar beneden blijft hangen. Met het andere oor is niets aan de hand. Het is een kat die nogal vaak vecht.

Hebben jullie een idee wat hij kan hebben?

Is dit erg of kan het iets ernstigs zijn?

Is het echt nodig om hiermee naar de dierenarts te gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

(geen ruzie alsjeblieft :) laten we lekker zen blijven)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Evolena
    Evolena Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, mijn kat doet sinds vanochtend hetzelfde. Er komt alleen geen vieze geur uit het oor en ik zie ook geen troep of vreemd vocht aan de binnenkant. Eigenlijk niks bijzonders te zien dus. Soms gaat het even weg, maar het komt steeds weer terug, dus ik vraag me toch af wat het zou kunnen zijn?

Vertaald Frans
    J
    Juju21 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik maak me een beetje zorgen. Ik ben met m'n kleine Nalla naar de dierenarts geweest omdat ze aan haar oor krabde en er vaak mee schudde. Nadat de dierenarts haar oren heeft schoongemaakt, houdt ze haar oren nog steeds laag en schudt ze nog steeds met haar kop... is dit normaal? Of moet ik weer terug naar de dierenarts? Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, oormijt of een oorontsteking. Ik denk eerder aan een oorontsteking, want volgens mij zit oormijt bij een kat meestal in beide oren. Hoe dan ook: naar de dierenarts. Een oorontsteking doet echt pijn en het wordt snel erger. Hoe sneller het behandeld wordt (met antibioticadruppels), hoe makkelijker en sneller het geneest.

En inderdaad, op twee van je foto's herken ik die manier van het oortje een beetje dubbelvouwen; Gatsby deed dat ook toen hij nog heel jong was en twee keer een oorontsteking had. Hij schudde toen ook met zijn kop (een teken van pijn) en krabde zich veel.

De dierenarts is op zaterdag vast wel open, zoals de meeste dierenartsen, voor mensen die doordeweeks werken. Maar laat je zus wel snel even bellen, want zaterdag is voor dierenartsen vaak een erg drukke dag.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik zal het tegen mijn zus zeggen, het is haar kat dus hij is minder gestrest bij haar en dan zien we wel :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Omdat het vrijdagavond is, zal het lastig zijn om dit weekend een dierenarts te vinden. Probeer in de tussentijd, tot maandag, de oren schoon te maken (allebei of alleen de rechter, net wat nodig is). Gebruik hiervoor gaasjes of watjes die je in warm water doopt om de afscheiding makkelijker los te krijgen. Mocht het inderdaad oormijt zijn, dan is er sowieso een specifieke behandeling nodig, maar op deze manier voorkom je in ieder geval dat het vuil zich ophoopt... Ik hoop dat je hier wat aan hebt... laat je ons weten hoe het gaat? :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, hij komt buiten. Ik kan de binnenkant van zijn oor nu trouwens niet checken, want hij is buiten. Hij schudt met zijn kop als je zijn oor probeert aan te raken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Gaat hij naar buiten? Schudt hij vaak met zijn kop? Zo ja, dan kan het het begin van oormijt zijn (vergelijkbaar met een oorontsteking). Dus ja, zeker even naar de dierenarts gaan, want dit is super ongemakkelijk voor je kat. Check even of de binnenkant van zijn oor schoon is of dat er zwarte of bruine afscheiding in zit die op koffiedik lijkt. :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het gaat om zijn rechteroor. Het hangt niet helemaal naar beneden, maar hij is normaal nooit zo, dus ik maak me wel zorgen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké, ik voeg nog wat foto's toe om een beter beeld te geven.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!