Haarverlies onder de bek, een beetje kwijlen... zou het door de nieuwe voeding kunnen komen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb sinds een paar weken gemerkt dat onze kitten een kaal plekje op haar kin heeft (wat ze voor zover ik weet eerst niet had). Begin deze maand zijn we bij de dierenarts geweest vanwege vlooien, maar die heeft niets opgemerkt. Op dat moment maakten we ons ook nog geen zorgen en we hebben er verder niets over gezegd, omdat het toen nog nauwelijks te zien was.

Alleen vraag ik me sinds een weekje af of het niet een beetje uitbreidt naar haar mondhoeken. Ze lijkt er geen last van te hebben en volgens mij is het ook niet gezwollen. Ze eet, drinkt, gaat op de bak en speelt zoals gewoonlijk. Het lijkt wel of ze een beetje kwijlt als ze blij is tijdens het knuffelen: ze kwijlt op mij, terwijl ze dat volgens mij eerst niet deed (het gaat om een paar druppeltjes).

Haarverlies onder de bek, een beetje kwijlen... zou het door de nieuwe voeding kunnen komen?

We zijn nu iets minder dan een maand geleden overgestapt op ander voer. Ik weet niet zeker of het met elkaar te maken heeft, maar volgens mij had ze dit probleem daarvoor inderdaad niet.

We geven haar nu Feringa natvoer en Purizon (ze zit nog in de overgangsfase, half-half met Royal Canin omdat we nog een hele zak hadden staan). Denken jullie dat dit een reactie op de brokjes of het natvoer zou kunnen zijn?

Maandag gaan we naar de dierenarts voor een vaccinatie, maar ik zou graag van tevoren alvast wat meningen horen. Bedankt! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het inderdaad Purizon is die voor problemen zorgt. Kan ik in één keer helemaal stoppen met deze brokken en alleen nog Royal Canin geven? Of kan ik beter alleen natvoer geven tot ik de dierenarts heb gesproken? (ik ben deze week overdag thuis, dus ik kan het natvoer in kleine beetjes over de dag verdelen)

Ik kan pas donderdagavond bij de dierenarts terecht. :(

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

En dan nog vind ik dat ik het te lang heb laten aanslepen. :S

Wat het natvoer betreft, duurde het even voordat ik doorhad dat ze dol is op die met kalkoen en die met kalf of weet ik veel wat echt niet moet hebben. Ik wilde vergelijkbaar goed natvoer vinden om wat af te wisselen, maar toen ik die bizarre prijzen van Cosma en Almo zag, schrok ik wel even af.

Als het inderdaad aan Purizon ligt, dan moet ik nu goede brokken zien te vinden in dezelfde prijsklasse. Ik begin echt te denken dat Purizon het probleem is, want volgens mij is het haarverlies verergerd sinds ik tijdens de overstap op 50/50 zit.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Inderdaad, die van Royal Canin bevatten "gevogelte-eiwitten", maar ik weet niet precies welk gevogelte dat dan is. Wel jammer, want ze is dol op die van Purizon... Gelukkig heb ik er maar een beetje van gekocht, want het was een proefpakket samen met Feringa. Al zit ze nu nog op een 50/50-verhouding tussen Purizon en Royal Canin. Ik hoop alleen dat het niet aan de Feringa ligt, want daar heb ik net een flinke voorraad van ingeslagen met 24 blikken. ^^ Wat een gedoe! En te bedenken dat ik juist voor haar eigen bestwil ben overgestapt, en nu heb ik haar misschien juist problemen bezorgd. :(

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Inderdaad, het lijkt min of meer samen te vallen met de wisseling van haar voer... Zou het dan aan Purizon of Feringa liggen? Ze krijgt al Royal Canin sinds ze een kitten was (dat kreeg ze al voordat we haar in huis namen en dat zijn we blijven geven toen we haar kregen).

Feringa is graanvrij, met kalkoen (Kalkoen, pompoen, kattenkruid: 72% bestaande uit kalkoenharten, kalkoenvlees, kalkoenlever, kalkoennekken, 25,9% bouillon, 1% pompoen, 1% mineralen, 0,1% kattenkruid.)

Purizon Kitten: 30% vers kippenvlees (zonder bot), 28% gedroogd kippenvlees, 10% aardappel, 4% kippenvet, 1% gedroogd ei, 1% gedroogde haring (vers, zonder graat), 1% gedroogde haring, visolie (100% haringolie), gehydrolyseerde dierlijke eiwitten, erwtenvezels, gedroogde wortels, gedroogde luzerne, inuline, fructo-oligosacchariden, mannan-oligosacchariden, 0,5% gedroogde granaatappel, gedroogde appel, gedroogde spinazie, 0,3% psyllium, gedroogde zwarte bes, gedroogde zoete sinaasappel, gedroogde bosbes, natriumchloride, gedroogde biergist, 0,2% kurkumawortel, glucosamine, 0,09% chondroïtinesulfaat, goudsbloemextract.

Kip is toch vaak een allergeen? En kalkoen ook?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Inderdaad, ik denk dat ze een soort zwart puntje heeft, of misschien wel twee. Geen rood tandvlees daarentegen. Ik ben benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen, aangezien hij Royal Canin had geadviseerd en wij zelf van brokjes zijn gewisseld en natvoer hebben toegevoegd.

Het breidt zich uit naar de bovenlip. :(

Bedankt voor je reactie, ik voel me een stuk minder alleen!

Vertaald Frans
  • 16 reacties van 16

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!