Haaruitval na een verwonding
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
het is inderdaad heel belangrijk om de wond regelmatig te ontsmetten met Betadine (de vloeibare variant), met behulp van een steriel gaasje. Wanneer heb je die foto's gemaakt? Waarschijnlijk komt het haarverlies door het gevecht met de andere kat, maar je moet wel even checken of het weer goed teruggroeit. Dat er al een korstje op zit is een heel goed teken: het genezingsproces is dan goed op gang gekomen.
Pas wel op met kattenbeten: die gaan heel vaak ontsteken. Helaas moet je echt even langs de dierenarts om de kat te laten nakijken; die kan dan bepalen of er antibiotica nodig zijn of niet. Verder zou het ideaal zijn om een FIV/FeLV-test te laten doen (katten-aids en leucose), omdat dit ziektes zijn die veel voorkomen bij katten die vechten. Zo'n test kost ongeveer 30-35 euro, maar het is niet per se direct noodzakelijk.
Kortom, het is heel goed dat je al regelmatig ontsmet met Betadine. Het beste is om dit aan te vullen met een bezoekje aan de dierenarts. Geef daar gewoon aan dat je vooral wilt weten of je kat antibiotica nodig heeft en dat je budget op dit moment beperkt is. Waarschijnlijk vallen de kosten dan wel mee, en misschien kun je informeren naar een kliniek waar je in termijnen kunt betalen. Zoals hierboven al werd gezegd, zijn er ook stichtingen en dispensariums die financieel kunnen helpen bij de dierenartskosten. Het is slim om daar snel achteraan te gaan om te voorkomen dat de ontsteking op de lange termijn erger wordt.
(Zoals @Del2244 al aangaf, kan een dierenarts ook controleren of de kat niet toevallig van iemand anders is).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Groetjes,
Zachary.
Hoi
Dit soort haaruitval wijst meestal op een abces, de volgende stap is vaak dat de huid gaat afsterven (necrose) 😕
Je zou echt even naar de dierenarts moeten gaan. Ga erheen om de chip te laten uitlezen van deze kat die bij je is komen aanlopen... de dierenarts kan de wond niet negeren, hij zal ingrijpen of je zo goed mogelijk adviseren. En wie weet zorgt dit er wel voor dat een familie die een verdrietige kerst heeft gehad, hun geliefde maatje weer terugvindt 😊
Ik weet dat je met Betadine moet ontsmetten. Volgens mij is het de gele fles (niet de rode), maar ik weet niet helemaal zeker of het nou de gele of de rode is.
Sterkte, ik hoop dat je een oplossing vindt zodat hij snel weer beter wordt.
JA, HET IS ECHT BETER OM EEN AFSPRAAK TE MAKEN. Een consult bij de dierenarts kost ongeveer 35 euro en de behandeling zal vast niet duur zijn, afhankelijk van wat er precies gevonden wordt. De dierenarts zal waarschijnlijk een huidafkrabsel maken en dit onderzoeken om te zien of er parasieten zijn die de haaruitval veroorzaken; dit zit meestal bij de prijs van het consult in.
Kijk ook even of er een dierenkliniek voor minima bij je in de buurt zit, daar is het bijna gratis voor mensen met een klein budget.
En anders kun je gewoon een dierenarts bellen voor informatie als je dat liever hebt. Leg dan uit dat je het diertje pas net hebt opgevangen, dan kunnen ze je gericht adviseren.
Of kijk of er een kattenopvang is die de zorg op zich kan nemen, maar houd er wel rekening mee dat je hem dan niet meer zelf kunt houden.
4 reacties van 4