Gesteriliseerde poes toch zwanger?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb drie jaar geleden een poes geadopteerd uit een asiel. Ze is afgelopen februari 11 jaar geworden en is altijd kerngezond en energiek geweest, en ze heeft altijd een netjes, stabiel gewicht gehad. In haar boekje staat dat ze gesteriliseerd is, maar niet op welke manier (ik heb op internet gezocht en begreep dat er verschillende manieren zijn om een kat te steriliseren). In die drie jaar heb ik nooit tekenen van krolsheid gezien en ze is nooit buiten geweest, behalve in een "catio" of met mij aan een riempje.

Maar nu komt het: ongeveer een maand geleden is ze via een raam dat te ver openstond naar buiten geglipt. Ik merkte het pas de volgende ochtend toen ik haar buiten zag zitten. Sindsdien is ze veel aangekomen bij haar buik en haar tepels lijken opgezwollen... Ik vraag me dus af of er een kans is (hoe klein dan ook) dat ze toch zwanger is, ondanks dat ze veel jonger al is gesteriliseerd?

Helaas voor mijn poes (en voor mij in dit geval, want ik maak me erg zorgen om haar), woon ik in een klein dorpje op twee uur rijden van de dichtstbijzijnde dierenarts...

Als dit risico echt bestaat, dan ga ik die rit maken... maar zelfs als ze zwanger is op deze leeftijd, terwijl ze een hekel heeft aan de auto, denk ik dat het heel stressvol voor haar zal zijn.

Bedankt voor jullie hulp!

Miss Caribou

Gesteriliseerde poes toch zwanger?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Zoals Mel1 al zei, is het mogelijk dat de dierenarts bij de sterilisatie een klein stukje eierstok heeft laten zitten dat nog steeds functioneert. Je poes kan dan dus gewoon zwanger worden; dat noemen we een ovarieel restant. In dat geval moet de poes opnieuw gesteriliseerd worden. 

Ik hoop dat alles goed is gegaan met je poes en dat het goed met haar gaat, en ook met de kittens als ze die inderdaad heeft gekregen. 

Fijne dag

Chloé

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ze zal hoe dan ook kunnen bevallen, ze heeft geen keuze! Maar het is natuurlijk niet ideaal voor haar en de kleintjes. Kunnen jullie een soort hok voor haar maken? Met een kartonnen doos en wat dekens, op een rustige, beschutte plek. En zet er een bakje eten naast. Ze gaat er misschien niet in, maar je kunt haar niet dwingen. Ik heb zelf ongeveer hetzelfde meegemaakt met een zwerfkat (die echt geen baasje had) — ze kwam bij mij over de vloer en ik had meerdere dozen voor haar klaargezet. Maar ze koos er toch voor om buiten te bevallen. Blijkbaar is het goed gegaan, want ze is daarna bij me teruggekomen met haar 4 kleintjes.
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi! Ik heb een zwerfkatje dat hier nu zo'n 3 tot 4 maanden komt buurten. Ze is drachtig geworden en ik zie haar nu plekjes uitzoeken die ze geschikt vindt om te bevallen. Het probleem is: ze is erg schuw en haar baasjes zijn mijn overburen, die de hele draagtijd op vakantie zijn! Denken jullie dat het haar gaat lukken om te bevallen, ook al is ze niet in haar eigen vertrouwde omgeving?
    Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Een gesteriliseerde poes kan nog steeds jongen krijgen. Het is waarschijnlijk zeldzaam, maar het komt wel voor.

Wij hadden een gesteriliseerde poes en toch renden alle katers uit de buurt achter haar aan.

Nadat we navraag hadden gedaan bij de dierenarts, kwamen we erachter dat een sterilisatie soms mislukt. Er blijft dan een klein stukje eierstok achter dat weer aangroeit. Onze poes vertoonde geen krols gedrag, maar ze had wel zwanger kunnen raken.

We hebben haar opnieuw moeten laten opereren om haar echt goed te laten steriliseren.

Dus ja, het is zeldzaam, maar het gebeurt. En je merkt het niet altijd meteen.

Als je twijfelt, ga dan even langs je dierenarts.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Een gesteriliseerde poes kan nog steeds kittens krijgen. Het is waarschijnlijk zeldzaam, maar het komt voor.

Wij hadden zelf een gesteriliseerde poes en toch zaten alle katers uit de buurt achter haar aan.

Nadat we navraag hadden gedaan bij de dierenarts, hoorden we dat een sterilisatie soms kan mislukken. Er blijft dan een klein stukje van de eierstok zitten dat weer aangroeit. Onze poes gedroeg zich niet alsof ze krols was, maar ze had wel zwanger kunnen worden.

Ze moest opnieuw worden geopereerd om haar echt goed te laten steriliseren.

Dus ja, het is zeldzaam maar het gebeurt. En je hebt het niet altijd meteen in de gaten.

Als je twijfelt, ga dan even langs bij je dierenarts.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!