Gesteriliseerd kitten likt aan hechtingen en krijgt kapje af

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb even jullie tips nodig, want mijn Maine Coon-kitten van 6 maanden is net gesteriliseerd en ze blijft maar aan haar hechtingen likken. Soms probeert ze er zelfs aan te trekken. Ik weet dat dit gevaarlijk is en ik heb haar de kap omgedaan die ik van de dierenarts kreeg, maar ze krijgt hem binnen 30 seconden weer af (zelfs als hij op z'n strakst zit).

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om haar tegen te houden. Is het een optie om haar een paar dagen een doek of een babyrompertje aan te trekken?

Ik maak me er best wel zorgen over! Zeker omdat ik overdag naar college ben en haar dan niet echt in de gaten kan houden.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :D

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • É
    Émilia92300 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn poes laten steriliseren toen ze 6 maanden oud was. Na de operatie begon ze aan het litteken te likken en we hebben er alles aan gedaan om te voorkomen dat ze haar hechtingen (als je dat zo noemt) eruit zou trekken. Maar helaas heeft ze ze na een week zelf losgetrokken en de wond is nog steeds niet genezen. Ik heb er kompressen met een verbandje en ontsmettingsmiddel op gedaan en ook een medisch rompertje (body) aangedaan, maar ze krijgt het steeds kapot. Weten jullie of dit erg is? We hebben een afspraak bij de dierenarts gemaakt, maar die is pas over 3 tot 4 dagen. Is dat niet te laat?

Ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is wel het minste wat ik kan doen als je ziet hoe mensen zich inzetten en hun tijd nemen om ons te helpen! Ik ben echt nog nooit teleurgesteld door de hulp die ik hier op het forum van anderen heb gekregen! Dus nogmaals heel erg bedankt :)

Succes verder allemaal!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik ben bij de dierenarts geweest en alles is goed! De dierenarts zei dat het litteken er heel mooi en schoon uitziet. We hadden zelf een soort rompertje gemaakt van een mouw van een trui, maar die wist ze uit te krijgen. Uiteindelijk ging het met een klein verbandje en een gaasje met wat ontsmettingsmiddel ook prima!

Ik ben echt opgelucht.

Het is eigenlijk wel fijn dat ze geen groot verband heeft, want zo kan ik het litteken goed in de gaten houden (al maak ik me daardoor ook wel sneller zorgen, omdat ik er zelf natuurlijk geen verstand van heb).

En wat betreft de sterilisatie: ik vind dat echt belangrijk bij dieren. Bij poezen verkleint het de kans op kanker en tumoren enorm en ik wil dat mijn meisje een fijn en gezond leven heeft.

Hierbij een foto van mijn Meiko van gisteravond ;)

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties en feedback!

Vertaald Frans
    Omvy
    Omvy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ik begrijp niet dat mensen een dier nemen om het te laten steriliseren, misschien hou ik te veel van de natuur om dit principe te begrijpen. gelukkig steriliseren we vrouwen niet zo (met zes maanden, het arme beestje). verder had ze normaal gesproken een verband moeten krijgen, want als ze haar kraag afdoet, gaat ze onvermijdelijk likken. dat is instinctief en niet echt goed voor de genezing van de wond. bespreek het eens met je dierenarts

Hoi,

Een poes wordt al vanaf de leeftijd van 6 maanden gesteriliseerd om de simpele reden dat je zo het risico op melkliertumoren na de krolsheid voorkomt! Daarom moet je ook niet wachten tot de eerste krolsheid met de sterilisatie (dat geldt trouwens zowel voor poezen als voor teven).

Wat dat verband betreft: daar ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van!

Bij ons in de praktijk doen we dat nooit. Als de poes namelijk over het verband heen likt of als het nat wordt (al zijn het maar een paar druppels), heb je zo een flinke infectie te pakken doordat het gaat broeien! Er gaat niets boven een wond (wat voor wond dan ook) aan de buitenlucht laten genezen!

Misschien hebben we ook niet dezelfde manier van opereren... Wij gebruiken geen kraag, geen verband, helemaal niets, en we hebben nul klanten die terugkomen vanwege een infectie door het likken... Maar goed, dat is onze ervaring :)

Wat je wel zou kunnen doen, is een kleinere kraag regelen als dat mogelijk is, of een soort rompertje voor haar maken (zodat het niet kan verschuiven).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik begrijp echt niet waarom je een dier in huis zou nemen om het dan te laten steriliseren. Misschien hou ik wel te veel van de natuur om dat principe te begrijpen. Gelukkig steriliseren we vrouwen niet op die manier (met zes maanden al, het arme beestje). Eigenlijk had ze een verband moeten krijgen, want als ze haar kraag afkrijgt, gaat ze onvermijdelijk likken. Dat is instinctief en niet echt goed voor de genezing van de wond. Bespreek het even met je dierenarts.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt allebei :)

Nee, ze had dus geen verband, alleen een volledig kaalgeschoren buikje en de 5 hechtingen zagen er heel netjes en schoon uit.

Ik heb mijn dierenarts gebeld en die zei dat ik kon proberen haar iets van een kledingstuk aan te trekken of een verband aan te leggen. Ik ga inderdaad regelmatig checken of de wond goed schoon blijft. Sinds vanochtend doet ze het al wat minder. Ik ga vanmiddag even kijken of ik een 'jurkje' van stof voor haar kan maken, maar in je eentje is dat nogal een gedoe :(

Wat die kraag betreft: als ik hem op z'n strakst doe, heb ik echt het idee dat het al heel strak zit en ik ben bang om haar pijn te doen. Ze stribbelt gewoon zo erg tegen dat het haar uiteindelijk lukt om hem over haar vacht heen te laten glijden. Ze trekt er met haar voorpootjes aan.

Vrijdagochtend heb ik een afspraak voor de controle.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het is soms best lastig om te voorkomen dat een kat aan een litteken likt. Toch is het echt belangrijk dat de wond goed kan genezen voordat de hechtingen worden verwijderd.

Ik raad je aan om je dierenarts te vragen om een kleinere kraag die je kat misschien minder makkelijk afkrijgt. Er zijn verschillende maten kappen beschikbaar die precies goed zijn voor je huisdier.

Daarnaast kun je een verband aanleggen of je dierenarts vragen dit te doen, zodat je kat niet meer direct bij de wond kan.

Je kunt hem ook een T-shirt of een speciaal rompertje (medical pet shirt) aantrekken, maar ik kan je niet garanderen dat je kat die niet ook weer weet uit te krijgen bij de wond.

Check regelmatig of de wond schoon blijft en of er geen vocht, pus of roodheid te zien is. Is dat wel het geval? Neem dan direct contact op met je dierenarts.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Alexia

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!