Gedragsverandering: mijn kat is opeens zo afstandelijk

L
Lagertha Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb me hier aangemeld omdat ik graag wat advies zou willen. Ik heb sinds twee maanden een kat geadopteerd die normaal gesproken een enorme plakpleister is; hij is super knuffelig, volgt me overal, komt meteen op me liggen zodra ik ga zitten en slaapt bij me in bed. Maar sinds ongeveer een week is zijn gedrag compleet veranderd, zonder duidelijke reden. Hij speelt nog wel, maar alleen, terwijl hij voorheen urenlang met mij kon spelen. 's Nachts komt hij niet meer bij me slapen. Hetzelfde geldt voor overdag: hij blijft altijd op gepaste afstand en vraagt niet meer om knuffels. Ik begrijp echt niet wat deze plotselinge karakterverandering heeft veroorzaakt. Ik heb een wat drukkere week gehad en was minder thuis, maar ik gaf hem nog steeds alle tijd en aandacht waar hij om vroeg. Zou dit zijn manier zijn om me te laten 'boeten' voor die drukke week?

Toch probeer ik hem elke ochtend en elke avond 30 minuten te laten spelen.

Sinds twee weken ben ik ook van brokjes veranderd na zijn castratie (met een overgangsperiode van meer dan een week). Maar het lijkt erop dat deze hem niet goed bekomen: hij moet gemiddeld drie keer per dag voor een grote boodschap en heeft heel vaak last van erg stinkende windjes. Ook ligt hij heel vaak op zijn zij. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Ik ben van plan om morgen de dierenarts te bellen, maar hebben jullie in de tussentijd misschien tips of een idee wat dit kan zijn?

Fijne avond!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het zou kunnen dat hij buiten ongecastreerde mannetjes ruikt en dat dit hem stress geeft. Mannetjes zijn, zelfs als ze gecastreerd zijn, territoriaal ingesteld en de geur van een 'intact' mannetje is verontrustend voor ze. Stel hem vooral veel gerust; na verloop van tijd zullen de resterende hormonen in zijn lichaam wel verdwijnen, al blijft er via de bijnieren altijd een lichte hormonale invloed aanwezig.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi daar weer,

Even een update: hij lijkt steeds meer te wennen aan zijn brokjes en er zijn geen nieuwe incidenten meer geweest.

Wat betreft dat wisselende gedrag door zijn leeftijd: blijft dat zo, ondanks dat hij gecastreerd is? Het is inmiddels bijna een maand geleden en hij wisselt inderdaad af tussen dagen dat hij aan me vastgeplakt zit en dagen dat hij me niet wil zien en lekker zijn eigen gangetje gaat. Ik laat hem sowieso doen wat hij zelf wil en laat hem naar me toe komen wanneer hij daar zin in heeft, maar het verschilt echt per dag.

Trouwens, hij had al een aantal dingen geleerd, zoals niet in handen of voeten bijten. Daar was hij helemaal mee gestopt, maar nu begint hij er weer mee... Komt dat door zijn leeftijd? Is hij de grenzen weer aan het verkennen?

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat de brokjes betreft: blijf voorlopig nog even bij de kittenbrokjes en wacht tot alles weer normaal is. Het is later pas tijd om andere brokjes te proberen, en dat hoeven niet per se speciale 'sterilized' brokjes te zijn. Onze lieverd (een binnenkat) krijgt graanvrije brokjes met behoorlijk wat eiwitten (vergeleken met brokken voor gesteriliseerde katten mét granen) en ze komt geen gram aan. We letten gewoon goed op de dosering en geven haar vooral elke dag ook natvoer (blikjes), waarbij we de hoeveelheid brokjes dan aanpassen.

Wat zijn gedrag betreft: naast het ongemak door de brokjes dat dit zou kunnen verklaren, moet je niet vergeten dat hij een puber aan het worden is. Bij sommige katten is die gedragsverandering heel duidelijk en wisselvallig (de ene dag is het 'ik hou van je', de andere dag kijkt hij niet naar je om... net als menselijke pubers ^^). Houd dus zijn gezondheid en vooral zijn ontlasting goed in de gaten (je kunt hem ondersteunen met een kuurtje Fortiflora) en loop niet te veel achter hem aan; hij komt waarschijnlijk na een tijdje vanzelf wel weer naar je toe.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie! Zou het kunnen dat dit nog steeds door de castratie komt? Dat is alweer een maand geleden en hij was hartstikke fit toen hij thuiskwam, de volgende dag wilde hij alweer spelen. Ik heb hem eerst nog een week zijn oude brokjes gegeven en daarna een overstap gedaan van iets meer dan een week.

De dierenarts zei dat ik moest overstappen op brokjes voor jonge gecastreerde katten zodat hij niet te dik wordt... is het dus geen probleem om hem voorlopig nog kittenbrokjes te blijven geven?

Ik vind het lastig om voer te vinden dat echt goed bij hem past. Ik was begonnen met Carnilove en dat was een drama, daarna adviseerde de dierenarts me om over te stappen op Virbac. Dat ging beter, maar nu met die voor 'gecastreerde junior' gaat het weer helemaal mis. De dierenarts zei dat ik ook Royal Canin kon proberen, maar ik heb begrepen dat je die merknaam beter kunt vermijden.

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

De sterilisatie onder narcose en dan ook nog eens een voerwisseling erbij, dat is best veel voor zijn lichaam. Een kat die zich niet lekker voelt of last heeft van zijn spijsvertering, heeft de neiging om zich af te zonderen en minder te spelen.

Ik raad je aan om weer terug te gaan naar zijn oude brokjes en pas later een nieuwe, langzamere overstap te proberen met ander voer dan wat je nu hebt geprobeerd. Het is duidelijk dat hij deze brokjes maar moeilijk kan verteren.

Trouwens, je bent helemaal niet verplicht om van voer te veranderen na de sterilisatie van je kat. Als hij de oude brokjes lekker vond, ze goed verteerde en de samenstelling gewoon goed is, is er geen enkele reden om te wisselen.

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!