Gedrag van mijn poes na de sterilisatie

C
Chtnana Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

ik schrijf dit omdat ik mijn poes om 16:00 uur heb opgehaald bij de dierenarts na haar sterilisatie van vanochtend. Ze vertelden me dat alles heel goed was gegaan.

Toen ze weer thuis kwam, had ze veel moeite met lopen; ze wankelde en struikelde. Ze wilde op het bed klimmen, dus heb ik haar voorzichtig geholpen door haar op te tillen. Later sprong ze er zelf weer vanaf (dat ging gelukkig goed).

Ze heeft een beetje overgegeven, dus ik heb de dierenarts gebeld. Die zei dat ik haar vanavond niets te eten mag geven en dat ze rond 20:00 uur weer stabiel zou moeten kunnen lopen, omdat de narcose van vanochtend tegen die tijd wel uitgewerkt moet zijn.

Er werd ook uitgelegd dat het overgeven komt doordat ze misselijk is van de narcose, zeker omdat mijn poes van zichzelf al gevoelige darmen heeft.

Ze ligt nu te slapen, in een soort half zittende houding met haar kopje omlaag. Haar oortjes voelen koud aan, terwijl ik haar al 45 minuten in een paar warme dekentjes heb ingepakt.

Als ik haar roep of aanraak, reageert ze niet en doet ze haar ogen niet open.

Wat vinden jullie ervan? Voor de mensen die ervaring hebben met de nazorg van hun poes na een operatie: klinkt dit normaal?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lyson83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, heeft iemand van jullie wel eens gemerkt dat een kat lusteloos is, geen eetlust heeft, minder alert is en een week na de narcose nog steeds af en toe moet overgeven? Het gaat om een jong poesje waarbij ze aluminiumspray (vloeibaar verband) hebben gebruikt zonder haar een kraag om te doen, en zij heeft alles binnengekregen door het eraf te likken... Ik heb de dierenarts gebeld en die zegt dat ze nog nooit negatieve reacties heeft gehad... maar ik weet zelf dondersgoed dat aluminium onder andere neurotoxisch en kankerverwekkend is... Ik ben echt woest, omdat ze ook nog eens zei dat ik zelf om een kraag had moeten vragen en dat niet alle katten zich likken... Kortom, echt totale onzin!!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ik ga proberen om zelf een rompertje voor haar te maken van een T-shirt, ik heb al een paar tutorials op internet gezien.

Maar ik vraag me wel wat af: ze gaat vast over het T-shirt heen likken op de plek van de hechtingen. Volgens mij is een T-shirt vol speeksel op de hechtingen nog erger dan haar direct aan de wond laten likken...

Hebben jullie hier misschien een handige tip voor?

Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ik heb echt geen idee wat de hechtingen betreft, de dierenarts heeft me daar niets over verteld. In het verslag staat alleen dat de sterilisatie via de 'witte lijn' is uitgevoerd.

Maar er staat nergens of de hechtingen inwendig of uitwendig zijn!

Hoi Blue Cat, ik heb de dierenarts nog even gebeld omdat het me aan het hart ging om haar die kap om te doen, maar ze zei dat andere alternatieven niet geschikt waren voor een goede genezing van de wond... ik dacht namelijk zelf ook aan een rompertje.

Zeker omdat ze die kap nu nog 11 dagen om moet houden!!!

Nou ja, ze eet en drinkt in ieder geval zonder problemen en ze probeert hem niet echt meer af te krijgen, maar ze heeft er duidelijk wel last van. Volgens mij is ze net naar de bak geweest, want de haartjes bij haar achterste zijn vies en plakken aan elkaar.

Vinden jullie dat ik er even met een vochtig watje overheen moet gaan? Ik vind het zo sneu dat ze zichzelf niet kan schoonmaken..

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

RE-

Zo'n kraag is echt een marteling voor een kat. Persoonlijk heb ik ze altijd vermeden bij mijn poezen. Maar als ze echt aan de hechtingen zit te prutsen, kun je haar beter een rompertje aandoen; dat wordt veel beter geaccepteerd dan zo'n kraag.

Vertaald Frans
    T
    Teorra Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Weet je of de hechtingen inwendig of uitwendig zijn? Als ze inwendig zijn, is het niet zo erg als ze de pleister eraf trekt.

Sterkte, ze zal vast snel weer wat rustiger worden.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

hahaha wat zijn ze grappig!

vandaag gaat het een stuk beter met haar, ik ben echt opgelucht

ze zat alleen echt aan haar verband te trekken, dus heb ik haar een kap omgedaan.

Ze loopt veel achteruit en probeert er vanaf te komen door te springen, te klimmen, overal tegenaan te botsen enz. Arm ding! Maar volgens mij begint ze er langzaam aan te wennen!

Ik vind het een beetje een eng idee om haar alleen te laten met die kap op, maar blijkbaar kan het geen kwaad... Ik maak me wel wat zorgen omdat ze dat lintje van de kap om haar nek heeft, zeker omdat ze er soms aan trekt!

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Wat grappig, die van mij deed precies hetzelfde, ze bleef ook heel lang in de kattenbak zitten.

Maak je geen zorgen, zelfs als ze er een beetje aan likt is dat niet zo erg. Het verband beschermt de hechtingen wel.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Oké bedankt! Het verband zit een beetje los en ik kon de hechtingen zien. Ze likt veel rondom het verband en daardoor laat het een beetje los, maar ik probeer het in de gaten te houden. Zodra ze aan de plek begint te likken, stop ik haar! Voorlopig nog geen kap, ik probeer het eerst even zonder.

Ze is inmiddels weer aardig opgeknapt, dus ik heb haar wat brokjes gegeven en ze heeft er al wat van gegeten.

Maar nu iets nieuws: ze wil in haar kattenbak gaan liggen?

Ze nestelt zich daar en blijft er lang zitten, dus ik haal haar eruit omdat ik niet wil dat er kattenbakvulling bij het verband komt, maar ze gaat er meteen weer in terug. Ze wast zich daar ook; ik heb een beetje het idee dat ze erheen gaat om op haar gemak aan haar buik te likken zonder dat ik haar tegenhoud, maar ik weet het niet zeker 😅

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde gehad, ze wilde echt overal op springen. Probeer de toegang tot hele hoge meubels een beetje te beperken om te voorkomen dat ze te veel springt.

Op de hoogte van een bed, stoel of bank springen kan ze wel doen, dat hou je toch niet tegen.

De kans dat de hechtingen loslaten is echt heel klein. Die van mij had trouwens geen pleister of kap om.

Omdat het onderhuidse hechtingen waren, zei de dierenarts dat het niet nodig was, maar ik kreeg voor de zekerheid wel een kap mee.

De eerste nacht heb ik die geprobeerd om te doen, maar ze werd helemaal gek en deed er alles aan om hem af te krijgen, dus heb ik hem maar weer afgedaan.

Ze kon dus gewoon likken enzo, maar er zijn verder geen problemen geweest.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ik ben zo blij, ze is wakker en voelt zich alweer een stuk fitter. Ze is zelf van het bed afgekomen; ze loopt nog wel wat wankel, maar al veel minder dan toen we net thuiskwamen! Ze heeft ook al een beetje water gedronken.

Maar nu begint ze zich alweer uit te rekken tegen de bank en wil ze op de meubels springen enzo. Denken jullie dat dit een probleem is voor haar hechtingen?

Daarnaast probeert ze steeds aan haar pleister te likken. Ik heb wel zo'n kap, maar ze raakt helemaal in paniek als ik die bij haar omdoe, dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen!

Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!