Ervaringen met kattenbakvulling

Camomille14
Camomille14 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Een paar weken geleden hebben we een kleine kitten geadopteerd.

Maar we hebben best wel wat vragen over de kattenbakvulling:

We hebben een "natuurlijke" vulling gekocht die bestaat uit kleine houtkorrels. Het heeft van zichzelf geen geur.

De kattenbak is open.

Ervaringen met kattenbakvulling

Het probleem is dat wanneer Oscar besluit zijn grote boodschap te doen, de geur meteen door de hele kamer hangt...

We hebben geen andere keus dan de drol er direct uit te scheppen...

(We weten heel goed dat je elke dag de uitwerpselen moet verwijderen, maar op dit moment kunnen we de drollen echt geen 5 minuten in de bak laten liggen)

Voor nu is het nog niet zo'n probleem omdat er altijd wel iemand thuis is, maar als we straks weer naar school en naar ons werk gaan, wordt dat een heel ander verhaal!

Daarom vraag ik me af: wat is de beste kattenbakvulling om geurtjes zo goed mogelijk tegen te houden?

Ik ken vrienden met een gesloten kattenbak, wat helpt tegen de geur, maar ik heb gehoord dat die niet altijd door katten worden geaccepteerd?!

Alvast bedankt en een fijne avond :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Aurelrara86 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

De poep van mijn kitten stinkt ook behoorlijk. En dat terwijl hij het wel goed begraaft. Ik heb kattenbakvulling geprobeerd die me echt een fortuin kostte, maar nu haal ik er gewoon eentje van 3 euro bij een tuincentrum (zoals de Franse keten Jardiland). Ik denk ook dat het door zijn voeding komt; hij krijgt Purizon Kitten brokjes, die zijn graanvrij en bevatten veel eiwitten. Ik ben het met de rest eens: de enige oplossing is waarschijnlijk om de kattenbak te verplaatsen.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Diatomeeënaarde onderin de kattenbak wordt ook aangeraden tegen nare luchtjes (naast dat het tegen parasieten werkt en als ontwormingsmiddel gebruikt kan worden). Ik heb het zelf al in huis, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Vertaald Frans
    L
    Laulaucn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik gebruik ook houtkorrels als kattenbakvulling en het klopt dat het inderdaad snel kan gaan ruiken.

Sommigen raden aan om wat baking soda (let op dat je de 'voedingsgeschikte' variant neemt die veilig is voor katten, in tegenstelling tot de variant voor de schoonmaak) onderin de bak te strooien en daar dan de korrels overheen te doen. Blijkbaar is het een hele goede geurneutralisator... Ik heb de tip zelf nog niet kunnen testen omdat mijn voorraad op was, dus ik kan het nog niet uit eigen ervaring bevestigen... Maar ik hoor er vaak goede verhalen over, dus wie weet heb je er wat aan!

Vertaald Frans
    Camomille14
    Camomille14 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor alle reacties!

Ja, we dachten al dat de voeding iets met de geur te maken had!

En ja, we hebben gekozen voor graanvrije brokjes met een hoog eiwitgehalte.

We houden het voorlopig dus bij dezelfde kattenbakvulling en ik denk dat we in de toekomst wel een betere plek voor de kattenbak zullen vinden!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zodra hij helemaal gewend is aan je huis, kun je de bak op een geschikte plek zetten, zoals in de wc (als dat past) of de badkamer (zonder de deur dicht te doen natuurlijk).

Het is slim om de bak elke dag een klein stukje te verplaatsen zodat hij niet te veel in de war raakt; katten zijn namelijk echte gewoontedieren.

In een normale woning zijn dit soort ruimtes vaak beter geventileerd, wat voorkomt dat je hele huis naar de kattenbak gaat ruiken.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn kitten Shipy van 4 maanden begraaft het ook niet. Maar... ik heb Shwina van 3 maanden die het voor haar doet: een perfect klein "poetshulpje". 😁

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb ook een poes die haar behoefte niet begraaft, maar ze komt me direct waarschuwen door te mauwen zodra ze klaar is (het is geen pijnprobleem, want ze mauwt pas als ze uit de bak is). Omdat ze het meestal 's avonds doet, kan ik het meteen opruimen. Het is weleens gebeurd dat ze het deed toen ik er niet was, en dat rook je bijna niet vergeleken met de lucht als ik het meteen schoonmaak.

Ik heb trouwens net dezelfde kattenbak gekocht als jij. De oude was nog in goede staat, maar schijnbaar kunnen er na een paar jaar bacteriën in de krassen gaan zitten waardoor de bak meer geurtjes opneemt, dus ik heb voor de zekerheid toch een nieuwe gehaald. Ik heb alleen de rand eraf moeten halen omdat mijn bak andersom staat en ze niet via de voorkant met dat roostersysteem naar buiten wilde; ze maakte er een enorme bende van door via de zijkant naar buiten te springen.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hetzelfde hier: de GEUR WORDT MINDER zodra de drol opdroogt. Bedekt jouw kitten zijn behoefte niet?

Bij mijn katten is het precies hetzelfde, ze dekken het maar zelden toe, dus ik moet het ook meteen weghalen nadat ze zijn geweest.

Dichte kattenbakken zijn niet goed; sommige katten accepteren ze niet, maar het is vooral schadelijk omdat de kat dan te veel stof inademt.

Ik heb gekozen voor een dichte bak zonder deurtje en met een gat in het dak (op de plek van het filter).

En ook: hoe meer vlees erin zit, hoe sterker het ruikt. En ja, vlees ruikt sterker dan tarwe of rijst, maar dat is juist een teken van goede voeding.

Minerale kattenbakvulling (klontvormend of niet) absorbeert misschien beter en droogt sneller uit, maar het is schadelijker en stoffiger dan plantaardige vulling.

Vulling met actieve kool absorbeert geurtjes beter.

Probeer eens andere soorten vulling om te kijken wat voor jou het beste werkt.

Of zet een luchtreiniger neer, dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    We hebben 2 kittens en we gebruiken een ongeparfumeerde, klontvormende kattenbakvulling. Ik vind dat dit de geurtjes best goed vasthoudt, en het is superhandig omdat de plasjes klonteren en je de drolletjes er heel makkelijk met een schepje uit kunt halen. Ik gebruik verschillende merken, waaronder Catsan (we hebben ook een open kattenbak).
    Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dichte kattenbakken worden afgeraden, net als geparfumeerde kattenbakvulling. De geur van de ontlasting van je kat komt vooral door de voeding en heeft eigenlijk weinig met de korrels te maken. Voeding met veel eiwitten ruikt nu eenmaal sterker wanneer het eruit komt. Dat is geen teken dat je kat ziek is.

Verder is het goed om te weten dat poep naarmate de tijd verstrijkt minder gaat stinken, in tegenstelling tot plas, die na een paar uur juist een sterke ammoniakgeur krijgt. Dus als je straks weer aan de slag gaat, komt de geur je bij thuiskomst echt niet tegemoet, tenzij je kat natuurlijk net op de bak is geweest.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!