Goedenavond allemaal.
Vandaag heeft de dierenarts mijn man gebeld (die het me nu pas vertelt 🤭) om hem eraan te herinneren dat onze poes voor 1 juni haar inentingen moet krijgen. Ik ben van plan haar morgen even terug te bellen om dit te bespreken, maar ik wilde eerst even wat meningen van jullie horen.
De laatste keer dat ik mijn poes liet vaccineren, verloor ze ongeveer een week later heel veel haar in haar nek (rond de plek waar de prik was gezet) en begon ze zichzelf tot bloedens toe te likken. Dit was tijdens de eerste lockdown en onze toenmalige dierenarts vond het blijkbaar geen spoedgeval (volgens hem kwam alles sowieso altijd door graanvrije brokjes, we zijn inmiddels van dierenarts gewisseld), dus we weten nog steeds niet precies wat het was.
Uiteindelijk is het wel overgegaan, maar we weten ook niet precies waardoor, want we hadden van alles geprobeerd: Feliway voor het geval het stress was, een rompertje om het krabben te voorkomen, en kokosolie en later groene leem op de kale plekken. We hebben het rompertje pas uitgedaan toen het haar weer een paar millimeter was gegroeid en toen was het weg, maar het heeft zeker twee maanden geduurd.
Dus nu ben ik bang dat het met de volgende vaccinatie weer gebeurt! Daarnaast vraag ik me af of elk jaar vaccineren niet een beetje veel is? Ik heb tijdens mijn studie een beetje over het immuunsysteem geleerd (wel bij mensen, dus er zullen vast verschillen zijn), en het lijkt me onwaarschijnlijk dat een vaccin maar één jaar werkt, tenzij de variant verandert...
Ter info: Sinds afgelopen augustus is Lilith verhuisd van een appartement naar een huis met een tuin. Ze komt nu dus een beetje buiten (ongeveer 1,5 uur 's avonds, op haar eigen verzoek) en alleen als het lekker weer is (het is een echt prinsesje XD). Van begin november tot het voorjaar komt ze dus helemaal niet buiten. En ze houdt niet van andere katten, dus ze rent weg zodra ze er een ziet...
Ik zou de vaccinaties het liefst willen spreiden naar één keer per twee jaar, wat vinden jullie daarvan? Hoe doen jullie dat? En wat zeggen jullie dierenartsen hierover?