Heb je informatie over zijn voorgeschiedenis bij de fokker?
Is het een kitten dat echt bij de fokker in huis is opgegroeid?
Is hij veel opgepakt en heeft de eigenaar met hem gespeeld?
😖Maar ik weet niet of ik moet proberen hem op te pakken, te aaien of uit zijn schuilplaats te halen😬
Nou, wat dat betreft: nee, absoluut niet doen! Hij is er pas drie dagen, dus als ik jou was, zou ik hem echt niet dwingen.
Hij is nog maar net weg bij zijn moeder en het nest en komt nu in een vreemde omgeving met onbekende mensen terecht, dus het is logisch dat hij even helemaal van slag is. Het belangrijkste is nu dat hij goed eet en drinkt. Hij heeft een schuilplek gevonden; misschien kun je hem een betere plek aanbieden, maar voor nu is het het beste om hem gewoon te negeren.
Doe gewoon je ding zoals altijd, behalve natuurlijk dat je hem eten geeft – misschien niet per se in de wc 😂 maar de kans is groot dat hij in het begin alleen 's nachts tevoorschijn komt om te eten. Het is belangrijk dat hij hetzelfde voer krijgt als bij de fokker.
Als hij brokjes krijgt, is het slim om goed met de zak te schudden en de brokjes luidruchtig in de bak te laten vallen, terwijl je zijn naam noemt op het moment dat je de bak vult.
Geef je natvoer, doe dan hetzelfde: schud even met de verpakking voordat je het geeft, zodat hij dat geluid koppelt aan eten en aan jouw stem.
Je kunt hem ook wat smeerkaas (zoals La Vache qui rit) of hüttenkäse geven, katten zijn daar vaak dol op. Maar vermijd gewone melk, tenzij het speciale lactosevrije melk is.
Laat hem de omgeving ontdekken zonder hem aan te staren en heb geduld. Normaal gesproken komt hij vanzelf steeds dichterbij. Omdat het waarschijnlijk geen kitten is met een twijfelachtig verleden, zal het vast vrij snel gaan, waarschijnlijk minder dan twee weken.
😯Sommigen zeggen dat ik hem gewoon moet oppakken ondanks zijn reactie, omdat hij anders nooit naar me toe komt en verwildert🙄
Nou, dat is riskant en werkt twee kanten op. Het hangt echt van de fokker af. Als de kat als klein kitten al veel is aangeraakt, kan het de situatie inderdaad doorbreken, maar het kan ook precies het tegenovergestelde effect hebben, ook al is dat maar tijdelijk 😯. Je loopt het risico op een korte terugval.
Hij kan niet zomaar "wild" worden, tenzij hij dat al was. En als dat het geval is, moet je hem zeker niet dwingen, want dan maak je hem alleen maar heel bang voor de lange termijn. Volgens mij is hij gewoon geschrokken van de nieuwe omgeving en de nieuwe mensen, maar het is geen wild kitten.
Dat "agressieve" gedrag is gewoon bluf. Respecteer zijn angst, maar wees er niet bang voor en denk niet meteen dat het een slecht teken is; het is gewoon normaal.
De kitten zal waarschijnlijk vooral 's nachts actief zijn.
Voor nu moet je gewoon wachten tot hij zelf contact met je zoekt.
Je kunt ook even weggaan, zodat de kitten de omgeving kan verkennen terwijl je er niet bent.