Eerste kitten verbergt zich

M
Melinalva Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb drie dagen geleden een kitten van drie maanden geadopteerd.

Sinds hij bij me is, is hij erg bang en zit hij de hele tijd achter de wc verstopt. Als ik hem heel voorzichtig probeer te benaderen, blaast hij en haalt hij zelfs naar me uit. Dit is mijn eerste kat, dus dit soort gedrag maakt me een beetje bang en dan trek ik me snel weer terug.

Ik probeer elke dag tijd met hem in dezelfde kamer door te brengen, ik praat tegen hem, enz.

Maar ik weet niet of ik moet proberen hem op te pakken, te aaien of uit zijn schuilplaats te halen.

Ik heb het om me heen gevraagd, maar iedereen zegt wat anders. Sommigen zeggen dat ik hem ondanks zijn reacties gewoon moet oppakken, omdat hij anders nooit naar me toe komt en verwildert. Anderen zeggen dat ik hem absoluut niet moet dwingen om uit zijn schuilplaats te komen of geaaid te worden, maar dat ik moet wachten tot hij er zelf uitkomt.

Ik ben een beetje de kluts kwijt en weet niet goed wat ik moet doen. Ik heb hem sinds hij hier is bijna niet geaaid, dus ik voel me schuldig, maar gezien zijn reacties weet ik niet of hij er wel echt op zit te wachten of dat het beter is om te wachten.

Misschien stel ik mezelf te veel vragen, maar ik wil echt het beste voor hem doen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

oké bedankt blue en le bronze voor de toelichting, het verbaasde me al van blue, sorry voor het misverstand

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oeps, ik had je berichtje niet gezien toen ik aan het mijne begon te schrijven... 😥

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Lebronzé,

Nou, dat is toch precies wat ik uitleg? Ik weet zeker dat onze vriendin Kelinda prima kan lezen.

Het feit dat je een bange kat wilt 'forceren', daar word ik echt woest van. Ik ben er echt op gebrand om een kat nooit onnodig emotioneel te laten lijden. Respect voor de kat en zijn emoties is mijn religie.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oei, wat een GROOT MISVERSTAND 🙀😧😱🐌

(zelfs de slak-emoji snapt er niks van, maar goed, dat zie je niet 😂😂😂)

FRAGMENT UIT HET BERICHT VAN DE POSTER:

..... blablabla.... ⭐sommigen zeggen dat ik hem ondanks zijn reacties gewoon moet pakken, omdat hij anders nooit naar me toe komt en wild wordt⭐...... Blablabla...

@KELINDA, ik denk – zonder voor bluecat te willen spreken – dat ze doelde op dit stukje uit het bericht van de poster tussen de twee ⭐ en absoluut niet op wat jij hebt gezegd!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Rapporteren

@Melinalva

Ja, ik denk dat het inderdaad beter is om hem 's nachts in zijn kamer te laten, in ieder geval de eerste 2 weken. Zijn kleine hersentjes moeten begrijpen dat deze kamer van HEM is en hij moet zich er veilig voelen door overal zijn geur achter te laten. Daarna kun je hem zoveel laten verkennen als hij wil, maar wel altijd met de mogelijkheid om zich terug te trekken in ZIJN KAMER.

Je doet het hartstikke goed, maak je geen zorgen. Aarzel niet om ons om advies te vragen.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Rapporteren

@Kelinda,

Dit bericht was absoluut niet voor jou bedoeld! Ik was mijn antwoord nog aan het typen terwijl dat van jou geplaatst werd, dus ik had het nog niet gelezen.

Mijn reactie was een reactie op wat Melinalva zei. Ze kreeg nogal wat debiele adviezen, maar ze was gelukkig slim genoeg om die niet te geloven.

En zoals je weet, vind ik je echt geen idioot en ben ik het meestal helemaal eens met je adviezen.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

blu ?????? BEN IK HIER DE IMBECIEL?

IK HEB ALTIJD KATTEN GEHAD en ik heb haar in alle rust in een kamer gelaten met alles wat ze nodig had, maar na een paar weken was ik het zat dat ze voor me wegvluchtte. Dus af en toe heb ik geprobeerd haar op te pakken en te aaien, dat lijkt me niet meer dan normaal.

Iedereen heeft zijn eigen mening, maar om dan woorden als "imbeciel" te gebruiken vind ik echt beledigend, zeker van jou omdat je normaal gesproken juist zo beleefd bent ,,,,,,,,,,,,,,,?????????????????????????????

Vertaald Frans
    M
    Melinalva Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor al jullie reacties, dat stelt me echt gerust en het bevestigt ook wat ik al dacht.

Mijn kitten is op heel jonge leeftijd gevonden samen met zijn broertjes (zonder de moeder). Ze waren achtergelaten en zijn toen opgevangen door een stichting, die ze in een gastgezin heeft geplaatst. Er is wel met hem geknuffeld, maar niet heel veel en alleen door de vrouw die ze heeft opgevangen.

Ik heb verschillende verstopplekjes voor hem gemaakt zodat hij een fijn plekje heeft, maar hij zit nog steeds het liefst in de wc.

Ik heb zijn kattenbak naast hem gezet en zijn eten en drinken wat verderop in de gang, vlakbij de badkamer.

Ik heb jullie tips met de La Vache qui rit uitgeprobeerd, maar hij durfde nog niet echt dichtbij te komen. Daarom heb ik het maar gewoon in zijn bakje gedaan.

Nu ik gerustgesteld ben dat ik er goed aan doe om hem met rust te laten en dat hij zich niet in de steek gelaten voelt, ga ik gewoon afwachten tot het stapje voor stapje beter gaat. Is het een goed idee om af en toe even tegen hem te praten?

Daarnaast vroeg ik me af of het erg is om hem 's nachts geen toegang te geven tot de rest van het appartement? Als ik dat wel doe, verstopt hij zich op plekjes waar ik bijna niet bij kan. Ik maak me dan telkens zorgen als ik hem niet kan vinden; ik ben dan bang dat er iets is gebeurd of dat hij daar dagenlang blijft zitten.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie advies.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, het wennen van een kitten aan een nieuwe omgeving kan soms best lastig zijn. Sommige kittens verstoppen zich meteen bij aankomst op plekken die gevaarlijk voor ze kunnen zijn. Jouw kitten zit misschien niet op de meest comfortabele plek, maar hij is blijkbaar niet in gevaar. Je noemt in je bericht geen specifieke problemen, behalve dan dat hij zich verstopt als je in de buurt komt. Ik ga er dus vanuit dat hij wel gewoon eet en de kattenbak gebruikt, en dat hij dus eerder bang is dan verwilderd. Drie dagen is nog kort. Ik denk niet dat het forceren van contact een goed idee is (ook al zijn er altijd wel voorbeelden van mensen bij wie dat wel werkte). Hij loopt dan het risico te denken dat hij terecht wantrouwig naar je is, in plaats van te denken: 'hé, ze pakt me op en er gebeurt niets ergs'. Zoals @Blue Cat al zei, kan een bewegend mens heel indrukwekkend zijn voor een kitten. Toen ik mijn poesje adopteerde toen ze 12 weken oud was, verstopte ze zich onder het tv-meubel telkens als ik opstond of als ik stond, terwijl ze wel vanaf de eerste nacht bij me slaapt. En nu nog steeds, als ik te plotseling opsta of als ik 's ochtends haast heb, vlucht ze weg en gaat ze zich verstoppen, terwijl ik haar inmiddels al drie jaar heb. In ieder geval hoef je je nergens schuldig over te voelen; het feit dat je jezelf deze vragen stelt, laat zien dat je echt om hem geeft. Ik denk dat zijn gedrag bij elke adoptant hetzelfde zou zijn geweest. Weet je hoe zijn gedrag was voordat je hem adopteerde? Toen ik Yumé koos uit de 6 kittens die ter adoptie waren (twee verschillende nestjes), vertelde het gastgezin me dat ze het grootste deel van haar tijd achter de bank doorbracht (ze werd blijkbaar gepest door de andere kittens). Ik heb haar gekozen wetende dat het waarschijnlijk lastiger zou worden dan wanneer ik een van de andere kittens had geadopteerd.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik sluit me volledig aan bij de adviezen hierboven. Alleen idioten die niets van katten en hun ware aard begrijpen, kunnen adviseren om 'dingen te forceren'. En het argument 'anders wordt hij weer wild' is pure onzin, zonder enige basis. Ik kan me echt kwaad maken over dit soort onzin.

Je moet een kat altijd respecteren; ze zijn heel anders dan honden. Een kat is een TERRITORIAAL dier, het is essentieel dat hij aan zijn leefomgeving went door overal zijn geur achter te laten. Pas daarna kan hij zich aan zijn baasje gaan hechten. Maar laat het initiatief altijd bij hem, zonder ooit iets te forceren. Geduld en zachtheid doen wonderen bij bange katten.

Om het vertrouwen sneller te winnen, kun je hem wat eten of een beetje 'La Vache qui rit' uit je handpalm geven. Ga daarbij op de grond liggen en probeer hem niet aan te raken. Een mens die rechtop staat en beweegt, is erg indrukwekkend voor een bang kitten.

Zit hij opgesloten in de wc of in de badkamer? Dat is niet ideaal voor het welzijn van een kitten. Het beste kun je hem in een kamer zetten met alles wat hij nodig heeft, waarbij de kattenbak ver van het eten en het drinken staat. Zorg voor een lekker plekje om te slapen en de mogelijkheid om zich te verstoppen zodra hij daar behoefte aan heeft (bijvoorbeeld onder een bed). Het beste zou nu een kamer zijn waar hij het grootste deel van de tijd alleen is, zodat hij kan eten en slapen zonder constant op zijn hoede te zijn. Natuurlijk kun je de kamer binnenlopen om regelmatig tegen hem te praten. Zodra hij wat meer op zijn gemak is, kun je de 'bezoekjes' wat langer maken. Maar hij moet zich in die kamer echt 'thuis' en veilig voelen.

Hou de kattenbak altijd goed schoon, zodat hij eraan went om daar zijn behoefte op te doen. Twee kattenbakken zijn altijd beter dan eentje.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!