Een wilde kat verhuizen, is dat te doen?

M
Michèledubleau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik hoop dat de experts hier me wat antwoorden kunnen geven...

De situatie: een wilde kat die ik heb laten chippen en steriliseren en die ik al een paar maanden in mijn tuin voer. Het is een echte wilde kat, wat betekent dat hij nog steeds naar ons blaast als we in de buurt komen. Zo'n type dat "in je gezicht aanvalt", om de woorden van de dierenarts te gebruiken die hem heeft geholpen.

Het probleem: we gaan verhuizen naar een huis met een tuin waar hij het vast naar zijn zin zou hebben, maar ik weet niet eens of het wel een optie is om hem mee te verhuizen. Nou ja, hij heeft die vangkooi al een keer meegemaakt, dus hem er nog een keer in krijgen wordt een hele klus... maar wat ik me vooral afvraag is of een wilde kat, die dus totaal geen band met ons heeft, wel zal begrijpen dat hij in de buurt moet blijven als hij eenmaal in de tuin van het nieuwe huis wordt losgelaten? Of zal hij proberen terug te gaan naar zijn oude plek (die op meer dan 200 km afstand ligt...)?

Wat ik zelf in gedachten had: hem een paar dagen opsluiten in een garage met een kattenbak en voer, zodat hij begrijpt dat er hier eten is, en dan de deur openzetten zodat hij zijn leven als vrije kat kan voortzetten. Maar is dit überhaupt wel haalbaar?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Michèledubleau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor jullie reacties, echt super aardig! Het is inderdaad een goed idee om het voeren aan een specifiek geluid te koppelen. Al denk ik dat hij onze stemmen inmiddels wel echt gewend is, want we praten altijd tegen hem als we zijn bakje neerzetten. Hij ligt zelfs gezellig met ons te zonnen in de tuin! We hebben erover nagedacht om hem daar te laten, en een buurvrouw bood aan om hem te voeren, maar ze is helaas al op leeftijd. Ik wil niet dat de kat er ineens alleen voor staat op de dag dat die mevrouw in het ziekenhuis belandt, te zwak wordt of komt te overlijden. Wij hebben hem hier laten wennen, dus het is nu aan ons om onze verantwoordelijkheid te nemen. Bovendien zijn we aan hem gehecht geraakt, ondanks zijn lastige humeurtje. Wat die bench betreft: de eerste keer was hij echt heel makkelijk, we hebben hem die twee dagen (voor zijn herstel na de operatie) helemaal niet gehoord.

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Over hoeveel tijd ga je verhuizen?

Ik ben geen enorme kattenexpert, maar wat die vangkooi betreft: je zou zijn eten erin kunnen zetten zonder het vangmechanisme te activeren. In het begin zal hij vast wel wat angstig zijn, maar als hij honger heeft, gaat hij uiteindelijk wel naar binnen. Zodra hij eraan gewend is, hoef je hem alleen nog maar de avond voor je vertrek te vangen.

Dat heb ik ook gedaan om een kat te vangen die had gezien hoe een vriendje werd gevangen – het kostte me 4 dagen om het voor elkaar te krijgen (het ging om zwerfkatten die door een stichting werden opgevangen).

Let op: als je je huis langzaam aan leeg begint te halen, kan hij daar gestrest van raken en bestaat de kans dat hij verdwijnt.

Het voeren koppelen aan een bepaald geluid is trouwens een heel goed idee.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit is een behoorlijk lastig probleem... Zelfs een huiskat is vaak meer gehecht aan zijn territorium dan aan mensen; in zekere zin maakt zelfs zijn baasje gewoon deel uit van dat territorium. En als het om een halfwilde kat gaat... het allerbelangrijkste is dat je geen enkel risico voor jezelf neemt. Zo'n kat is waarschijnlijk niet makkelijk te vangen of weer vrij te laten (pas op!), en hem binnenhouden is ook een hele uitdaging. Voor de rest, als je deze kat echt bij je wilt houden, denk ik dat je de juiste weg inslaat met je plan om hem tijdelijk binnen te houden. Ik zou er nog een specifiek geluid aan toevoegen voor het eten: een belletje, het roepen van zijn naam, of een ander geluid dat van een afstandje goed hoorbaar is. Maak dat geluid elke keer dat je hem voert, en echt alleen op dat moment. Dat is wat ik ervan denk. Veel succes en houd ons op de hoogte! P.S. Hem daar achterlaten is ook een optie, maar door hem te voeren heb je een afhankelijkheid gecreëerd, en als de nieuwe bewoners van je oude huis hem niet meer voeren...

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!