Een wegpiraat heeft mijn kat doodgereden

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Ik heb vanochtend bij het uitladen van de boodschappen één van mijn katten dood gevonden in de woonwijk, aangereden door een auto. Ze kon alleen nog net niet praten... ik mis haar echt vreselijk. Ze was pas een jaar oud. Ik denk dat ik die auto echt kort en klein had geslagen, zo ontzettend kwaad ben ik. Mijn dochter had haar meegebracht; ze was samen met haar zusje achtergelaten in een doos. Dit is al de zesde kat die ik in drie jaar tijd verlies.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Een ongeluk kun je vergeven, maar niet het asociale gedrag van mensen die een dier aanrijden zonder te stoppen en hun verantwoordelijkheid te nemen in een situatie die van levensbelang kan zijn.

Mijn katten komen buiten en natuurlijk zijn er risico's, maar ik zou heel blij zijn om te weten dat als er een ongeluk gebeurt, iemand zich over mijn kat heeft ontfermd en het nodige heeft gedaan zodat hij het misschien redt, of dat ik in ieder geval op de hoogte word gebracht van wat er is gebeurd. Ik zou de persoon die dit doet zelfs met alle liefde terugbetalen (trouwens, goed bezig Greylox).

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb ergens gelezen dat een buitenkat een levensverwachting van ongeveer 5 jaar heeft, tegenover 15 jaar voor een binnenkat.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En dan zijn er van die momenten dat je er gewoon niets aan kunt doen, je hebt niet eens de tijd om uit te wijken.

Het overkwam een vriend van me, ik zat bij hem in de auto en hij kon echt helemaal niets doen. De kat, een zwerfkat uit de buurt, was op slag dood; hij schoot bijna direct onder de wielen van de auto, midden in de nacht.

We hebben hem "voor de zekerheid" in een deken gewikkeld en mee naar mijn huis genomen – ik hield nog een sprankje hoop – maar eenmaal thuis moesten we de feiten onder ogen zien: hij was echt dood.

Ik herinner me ook nog een verhaal dat mijn oom me vertelde. Dat was geen kat, maar een kind dat tussen twee auto's vandaan kwam schieten. Gelukkig kwam het kind er vanaf met alleen een gebroken arm. Je moet je voertuig natuurlijk altijd onder controle hebben, maar er zijn helaas situaties waarin dat gewoon niet genoeg is.

Je kat naar buiten laten gaan betekent inderdaad dat je het risico neemt hem op veel verschillende manieren kwijt te raken. Dat is een keuze die je heel bewust moet maken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ancien Utilisateur... Zo zie je maar weer dat niet elke waarheid in dank wordt afgenomen... Nogmaals erg sneu voor die kat, maar een nulrisico bestaat simpelweg niet als je je huisdier buiten laat rondstruinen.

Ik heb zelf vaak genoeg op de weg moeten uitwijken voor katten die vlak voor m'n auto overstaken; je beseft soms niet welke risico's je anderen laat nemen door katten zo te laten rondzwerven. Natuurlijk kiezen veel mensen ervoor om het dier te raken in plaats van zelf in de sloot te belanden, maar ook al ben ik niet echt een kattenmens, ik zou het nooit over m'n hart verkrijgen om expres een kat dood te rijden.

We hebben onze handen al vol genoeg aan de wilde dieren, die eigenlijk meer recht hebben om door onze buitengebieden te struinen dan onze honden en katten...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze zegt dat dit de 6e kat is die ze in 3 jaar tijd verliest, ze moet wel een beetje weten wat ze zegt.

Soms kun je zelfs als je niet hard rijdt, zelfs bij 10 of 15 km/u, een dier raken dat op het laatste moment tevoorschijn schiet of dat zich tussen het wiel en de carrosserie verstopt.

Het heeft geen zin om die auto te willen slopen, een dier is tenslotte de verantwoordelijkheid van de eigenaar, zelfs een kat, dus als die een ongeluk veroorzaakt is dat niet de schuld van de bestuurder.

Natuurlijk heb je ook van die eikels die plankgas rijden en die zonder blikken of blozen overal overheen zouden rijden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je alleen maar dit soort onzin te melden hebt, bespaar je dan de moeite. Als hij minder hard had gereden, was dit niet gebeurd. Ik woon hier al twintig jaar en dit is de eerste die wordt aangereden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het spijt me echt voor je en je kat, maar ik sluit me aan bij de mening van @Miaou21 .

We kennen de omstandigheden van het drama niet; niets zegt ons dat je kat niet met een noodgang is overgestoken, waardoor elke uitwijkpoging onmogelijk was. Bovendien had het voertuig bij een poging om hem te ontwijken een ongeluk kunnen krijgen en dan waren de kosten voor jouw rekening geweest, aangezien je onder alle omstandigheden verantwoordelijk bent voor je eigen dier.

We vergeten vaak dat voor katten dezelfde regels gelden als voor honden wat betreft loslopen. Het is heel gebruikelijk om je kat buiten te laten rondstruinen, terwijl we een hond juist op ons eigen terrein proberen te houden. Maar ze kunnen allebei voor overlast en ongelukken zorgen als ze onbeheerd rondlopen.

Bovendien kan een buitenkat niet alleen onder een auto komen, maar ook aangevallen worden door honden, vossen of soortgenoten, ziektes oplopen of zelfs door een jager geraakt worden. En dan hebben we het nog niet eens over het afslachten van hagedissen en vogels; het klinkt misschien stom, maar helaas kan een kat flink huishouden onder de lokale fauna.

Neem voortaan je voorzorgsmaatregelen: houd de andere katten binnen en zorg voor genoeg afleiding, zoals krabpalen, krabplanken, verschillende spelletjes en interactie met jouzelf. Zo hoef je niet meer te vrezen voor hun leven.

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat ontzettend naar voor je dat je je kat bent verloren, helaas is dat wel een risico als ze naar buiten gaan. Als dit al de zesde kat is die je in drie jaar tijd bent verloren, zou je er echt over moeten nadenken om ze niet meer los buiten te laten lopen, want je woont blijkbaar in een risicovolle omgeving. De persoon die hem heeft aangereden, heeft dat vast niet expres gedaan.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!