Een vreemde zwelling!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik merkte vanochtend dat mijn kat een heel vreemd bekkie had... Het lijkt wel opgezwollen... Ik heb geprobeerd wat foto's te maken om het te laten zien, maar je ziet het eigenlijk alleen vanuit een heel specifieke hoek.

Een vreemde zwelling!

Ik woon op Martinique, dus ik vermoed dat hij door een insect is gestoken, maar ik weet het niet zeker omdat het zo plotseling opkwam. Aangezien het nogal lang duurt voor ik bij de dierenarts terecht kan... Wat moet ik in de tussentijd doen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • Erable
    Erable Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is een insectenbeet!!!

Hieronder een kopietje met wat info (die ijszak kan je kat misschien wat verlichting geven).

Als je kat gestoken is door een bij en de angel van het insect zit er nog in, moet je die er eerst uithalen. Het is afgeraden om dat met een pincet te doen, omdat je dan het risico loopt dat er nog wat meer gif uit de angel wordt gedrukt (als het gifzakje er nog aan zit). Gebruik liever een plat en hard voorwerp, zoals een pinpas, en druk voorzichtig over de huid om de angel eruit te schuiven. Vraag of iemand je kan helpen als dat lukt, want je kat is waarschijnlijk niet heel meewerkend…

Om je kat na een bijensteek te helpen, kun je daarna een papje van zuiveringszout (baksoda) en water op de plek smeren (het gif van een bij is namelijk zuur, en dit neutraliseert het effect deels). Bij een steek van een wesp of een hoornaar, waarvan het gif basisch is, moet je juist wat azijn of citroensap gebruiken. Is de plek dik? Leg er dan ook een zakje met ijsblokjes op (of bevroren groenten): de kou laat de zwelling afnemen en verzacht de pijn. Wat voor steek of beet het ook is (wesp, maar ook mug, spin…), zorg dat je het goed ontsmet.

Sommige steken kunnen er heftig uitzien, vooral als ze een zwelling veroorzaken, maar meestal is het niet ernstig: na een paar uur trekt het wel weer weg. Wees wel super voorzichtig als je dier in de bek of de keel is gestoken, of als er na een steek zwellingen in die gebieden ontstaan, want dat kan de ademhaling belemmeren. In dat geval moet je direct naar de dierenarts.

Hetzelfde geldt als je kat een allergische reactie krijgt of als hij meerdere keren gestoken is. Signalen zoals moeite met ademhalen, overmatig kwijlen, duizeligheid, overgeven of diarree moeten alle alarmbellen laten afgaan. Ga dan ook heel snel met je kat naar de dierenarts, die hem een passende behandeling kan geven.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, kun je zijn bek opendoen zonder hem pijn te doen? Zie je niets aan het tandvlees of de tand?

Nee, ik zie niets aan het tandvlees of de tand. 😐 Er zit echter een soort klein zwart vlekje op de lip? Maar dat zit er al zeker een maand, misschien wel langer.

Vertaald Frans
    R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, kun je zijn bekje openmaken zonder hem pijn te doen? Zie je niets aan het tandvlees of een tand?

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien is het een abces, dat komt echt heel vaak voor bij katten.

Als het door een insect komt, kun je hem Apis mellifica-korreltjes geven; dat kan sowieso geen kwaad.

Als het inderdaad een abces is, leg er dan een warm kompres op om het sneller te laten rijpen, zodat het makkelijker openbreekt.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!