Eén pupil groter dan de andere

Faiwy
Faiwy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn Charlie heeft een rechterpupil die groter is dan de linker. Ik ben op 16 december naar de dierenarts geweest en zij zei dat het door een ontsteking komt, die weer verband houdt met haar leucose (FeLV).

Ze heeft haar een injectie gegeven met Convenia en Demethyl (werkzame stof: dexamethason), een behandeling die Charlie al een paar maanden krijgt tegen de ontstekingen in haar bek.

Ze vertelde me dat de behandeling tot 3 weken werkt en dat ik direct weer contact op moet nemen als ik een verandering in haar gedrag zie of als haar oog troebel wordt.

Vandaag gaat het prima met Charlie, ze heeft alleen nog steeds die asymmetrie (zie foto's). Ik vraag me af of ik de dierenarts weer moet bellen of dat dit gewoon 'normaal' is (althans, niets zorgwekkends waarvoor direct actie nodig is).

Eén pupil groter dan de andere

Ter herinnering: ze heeft leucose en is dus erg kwetsbaar. Misschien maak ik me druk om niets, maar ik wil niet het risico lopen dat iets ernstigs onbehandeld blijft.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • Faiwy
    Rapporteren

Hoi Trifouillette en Provéto, bedankt voor jullie reacties.

Om op Trifouillette te reageren: nee, die asymmetrie had ze nog niet voor eind november. Maar het is een geruststelling om te horen dat het met jouw kat goed gaat ondanks die asymmetrie. Wat een schatje is het trouwens!

En voor Provéto: bedankt voor de uitleg. Ze lijkt wel wat slomer, maar dat komt vast doordat de vakantie voorbij is en we overdag minder vaak thuis zijn. Ze eet in elk geval nog steeds evenveel en is nog even knuffelig als altijd.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden :)

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Dat probleem met die verwijde pupil is op zich geen spoedgeval en het belemmert de vitale functies van je kat niet. Je kunt dus prima wachten tot je eigen dierenarts er weer is om even te bellen.

Houd wel de houding en de algemene toestand van je kat goed in de gaten om te zien of de situatie verslechtert door de ziekte. Let vooral op de eetlust, het energieniveau, eventuele lusteloosheid of een verandering in het humeur... dit kunnen namelijk tekenen zijn van iets ernstigers.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Nog een fijne dag,

Mathilde

Vertaald Frans
    T
    Trifouillette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi en een gelukkig nieuwjaar!

Had ze die verwijde pupil al eerder?

Als je je zorgen maakt, moet je gewoon even je dierenarts bellen. Ik heb zelf een poesje met een verwijde pupil en ze leidt een volkomen normaal kattenleven.

Vertaald Frans
    Faiwy
    Rapporteren

Ook een gelukkig nieuwjaar! :)

En bedankt voor je reactie, dat stelt me wel een beetje gerust. Het is namelijk de eerste keer dat ik een kat heb, en dan ook nog eens eentje die ziek is… Dus soms maakt het kleinste dingetje me al bang, ik zou niet willen dat ze pijn heeft.

Ik ga morgen een andere dierenarts bellen om wat meer te weten te komen, dat is inderdaad een goed punt zoals je me uitlegde.

Nogmaals bedankt en een fijne avond!

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Ten eerste: GELUKKIG NIEUWJAAR! 🍾

Ten tweede: ik denk dat je het beste kunt afgaan op het advies van je dierenarts, die enerzijds zegt dat dit een symptoom is dat bij de leucose hoort en je anderzijds aanraadt om contact te houden als dit symptoom aanhoudt.

Je kunt natuurlijk altijd een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts, of dat nou is om jezelf gerust te stellen of om te kijken of er misschien een fout is gemaakt.

Hoe dan ook denk ik dat het alleen maar goed is om de mening van twee verschillende professionals te horen.

Vertaald Frans
    Faiwy
    Rapporteren

Goedenavond, helaas is de dierenarts die Charlie heeft behandeld op vakantie en pas vanaf 10/01 weer terug. Daarom stel ik de vraag hier aan de community, om te kijken of er mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt of die me een antwoord kunnen geven!

Maar als je denkt dat ik beter direct kan bellen, dan kan ik inderdaad proberen om contact op te nemen met een andere kliniek.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, misschien kun je de dierenarts gewoon even bellen om te horen wat hij ervan vindt.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!