Een of twee katten in een 'klein' appartement?

H
Hollyna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb wat advies nodig voor het adopteren van een of meerdere katten/kittens.

Ik woon op 35m² zonder tuin. Na veel onderzoek zijn veel mensen het erover eens: als je goed voor je dier en zijn behoeften zorgt, is het geen probleem om een kat in een appartement te houden.

Maar sommige mensen vinden dat het beter is om twee katten te adopteren zodat ze samen kunnen opgroeien, en dat lijkt mij ook beter. Als ik een dagje weg ben, zijn ze samen en kunnen ze met elkaar spelen. Ook als ik ooit moet verhuizen, zijn ze waarschijnlijk gerustgesteld en minder gestrest omdat ze met z'n tweeën zijn. Maar ik ben bang dat 35m² voor twee katten te klein is en dat ze geen eigen 'territorium' hebben.

Wat denken jullie? Is dit groot genoeg voor twee katten? Of is het beter om er maar eentje te adopteren?

En als ik twee katten kan nemen, dacht ik aan twee kittens uit hetzelfde nest zodat ze elkaar al kennen. Is dat een goed idee? En zo ja, raden jullie dan twee katers, twee poezen of van elk eentje aan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en reacties!

Holly

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Klopt inderdaad, het gaat niet eens zozeer om de oppervlakte van je appartement, maar vooral om de inrichting met verschillende hoogtes waar de kat kan klimmen, en als het even kan een uitzicht naar buiten (zoals een boom bij het raam).

Daarnaast is het bewezen dat twee kittens uit hetzelfde nestje het beter met elkaar kunnen vinden, MAAR alleen als je er twee kiest die nu ook al een goede klik hebben! Zelfs binnen één nestje kunnen er namelijk katjes zijn die elkaar niet zo liggen.

Wat het geslacht betreft: sommige onderzoeken laten zien dat twee katten van een verschillend geslacht de meeste kans hebben om goed samen te gaan. De reden is dat een kater (gecastreerd of niet) een instinctieve remming heeft om een poes of een kitten aan te vallen. De echt grote vechtpartijen zie je meestal tussen katten van hetzelfde geslacht. Maar natuurlijk zijn er ook katers die elkaars beste maatjes zijn, en hetzelfde geldt voor poezen.

Zorg er in ieder geval voor dat je kittens neemt die nog nooit buiten zijn geweest en die drie maanden bij hun moeder zijn gebleven; dit is heel belangrijk voor hun sociale ontwikkeling en een evenwichtig karakter.

Ik heb zelf drie katten op een appartement die nooit buiten komen. Ze zijn allemaal voor de leeftijd van 6 maanden geholpen, en met 5 krabpalen en dagelijkse speelsessies gaat dat hier hartstikke goed.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit is natuurlijk weer een puur persoonlijke mening, want ik weet dat anderen er anders over denken. Ik vind dat mannetjes beter met elkaar overweg kunnen en vrouwtjes onderling ook, maar dat is gebaseerd op mijn eigen ervaring.

Vertaald Frans
    H
    Hollyna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie,

Natuurlijk krijgen ze een krabpaal en kunnen ze op de meubels.

Wat betreft twee kittens uit hetzelfde nestje: ik dacht dat het makkelijker zou zijn als ze al vanaf hun geboorte samenwonen, omdat de kans dan groter is dat ze goed met elkaar overweg kunnen.

Denk je dat twee katers of twee poezen beter met elkaar opschieten, of heeft het geslacht van de kittens er eigenlijk niets mee te maken?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij kunnen twee katten op 35 m2 prima, want je moet weten dat niet het vloeroppervlak telt, maar de verschillende niveaus die je ze kunt bieden. Een kat zit graag hoog, dus je moet ze eigenlijk niet verbieden om op de meubels of de tafel te springen. Een grote krabpaal voor het raam is echt het einde voor ze.

Wat betreft het adopteren van nestgenootjes kan ik je niet echt veel verder helpen. Ik heb zelf een broertje en zusje uit hetzelfde nest gehad die het geweldig met elkaar konden vinden, ze zaten echt altijd tegen elkaar aan geplakt. Daarna kreeg ik nog een duo, maar niet uit hetzelfde nest (met een jaar verschil), en dat is constant gekibbel; het mannetje valt het vrouwtje lastig en als hij het niet is, dan zoekt zij hem wel op. Een vriendin van me heeft ook een broertje en zusje uit hetzelfde nest genomen en daar heeft ze flink spijt van gehad, ze konden het totaal niet met elkaar vinden. Ik zou dus zeggen dat het echt een loterij is.

Maar laat ze wel heel vroeg helpen als je niet met 10 katten op 35 m2 wilt eindigen 😉

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!