Een of twee katten in een 'klein' appartement?

H
Hollyna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb wat advies nodig voor het adopteren van een of meerdere katten/kittens.

Ik woon op 35m² zonder tuin. Na veel onderzoek zijn veel mensen het erover eens: als je goed voor je dier en zijn behoeften zorgt, is het geen probleem om een kat in een appartement te houden.

Maar sommige mensen vinden dat het beter is om twee katten te adopteren zodat ze samen kunnen opgroeien, en dat lijkt mij ook beter. Als ik een dagje weg ben, zijn ze samen en kunnen ze met elkaar spelen. Ook als ik ooit moet verhuizen, zijn ze waarschijnlijk gerustgesteld en minder gestrest omdat ze met z'n tweeën zijn. Maar ik ben bang dat 35m² voor twee katten te klein is en dat ze geen eigen 'territorium' hebben.

Wat denken jullie? Is dit groot genoeg voor twee katten? Of is het beter om er maar eentje te adopteren?

En als ik twee katten kan nemen, dacht ik aan twee kittens uit hetzelfde nest zodat ze elkaar al kennen. Is dat een goed idee? En zo ja, raden jullie dan twee katers, twee poezen of van elk eentje aan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en reacties!

Holly

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Anna 147
    Anna 147 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Uiteindelijk is het haar eigen keuze, zij is degene die beslist. Ik vind het prima zolang ze er maar goed voor zorgt, maar ze is wel van plan om naar een groter appartement te verhuizen, zeker omdat ze tienerdochters heeft. Ze houdt in ieder geval zielsveel van haar dieren. Ze heeft alleen wat gedoe gehad met de vader van haar meiden en daarom zit ze nu in deze situatie, maar ik ga er verder niet over uitweiden. Dat zijn haar verhalen en ze wil er liever niet over praten.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Anna,

En waarom ook geen olifant erbij? Grapje hoor! Maar 35 m² is wel een beetje krap voor 5 beestjes...

Vertaald Frans
    Anna 147
    Anna 147 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt best twee katten nemen hoor, dat gaat prima en is geen enkel probleem. Een vriendin van mijn moeder heeft een appartement van die grootte en zij heeft er vier in huis, en ze heeft ook nog een hond en een konijn.

Vertaald Frans
    C
    Claraaa0901 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb wat advies nodig voor het adopteren van een of meerdere katten/kittens. Ik woon in een appartement van 35m² zonder tuin. Na veel onderzoek zie ik dat veel mensen het erover eens zijn: als je goed voor je beestje zorgt en in zijn behoeften voorziet, is het geen probleem om een kat in een appartement te houden. Maar sommige mensen vinden dat het beter is om twee katten te adopteren zodat ze samen kunnen opgroeien, en dat lijkt mij eigenlijk ook fijner. Als ik dan een dagje weg moet zijn ze samen en kunnen ze met elkaar spelen. Als ik ooit ga verhuizen, zijn ze vast ook rustiger en minder gestrest als ze met z'n tweeën zijn. Ik ben alleen bang dat 35m² te klein is voor twee katten en dat ze niet echt hun eigen "territorium" hebben. Wat vinden jullie? Is het groot genoeg voor twee katten? Kan ik er beter eentje adopteren? En als ik er twee neem, dacht ik aan twee kittens uit hetzelfde nestje zodat ze elkaar al kennen. Is dat een goed idee? Zo ja, raden jullie dan twee katers, twee poezen of een van elk aan? Alvast bedankt voor de hulp en jullie reacties! Holly

Eén kat zou al heel wat zijn! Misschien kun je na verloop van tijd voor een tweede gaan... Je moet eerst aan de kat denken!

Vertaald Frans
    H
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie.

Ik heb bijna 15 jaar lang een kat gehad, dus ik denk dat het wel goed komt. Mijn vraagtekens gingen vooral over zijn welzijn.

Maar ik denk dat ik je advies opvolg en met een kitten begin.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

⭐Maar laat ze wel echt op tijd steriliseren als je niet met 10 katten op 35 m2 wilt komen te zitten⭐

Zeker omdat inteelt heel gevaarlijk kan zijn voor de kleintjes. Je kunt er behoorlijk van schrikken, want er is een groot risico op afwijkingen bij de kittens...

En reken er maar niet op dat je katten zich aan onze regels over broertjes en zusjes houden, want dat maakt ze echt helemaal niks uit!

Dus ook al ben ik tegen een sterilisatieplicht (maar wel voor het stimuleren hiervan vanuit gezond verstand), in jouw situatie is het echt noodzakelijk als ze van een verschillend geslacht zijn!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zeg altijd maar zo: twee katten is beter, maar de meeste katten die alleen zijn, vinden dat ook prima. Omdat je woning aan de kleine kant is en katten stiekem best veel ruimte innemen, is het misschien slim om met één kat te beginnen?

Zeker als het je eerste kat is, want een kat gooit je gewoontes nogal eens om. Vaak is dat positief, maar soms – ik denk even aan iemand hier op het forum – kan het ook best pittig zijn, zeker in een beperkte ruimte. Dus ik denk dat je jezelf eerst eens moet testen door met één katje te beginnen...

Aan de andere kant: als de kittens uit hetzelfde nestje komen, is het voor hen natuurlijk wel beter om samen te blijven!

En wat het geslacht betreft, dat durf ik niet te zeggen. Ondanks de statistieken van @bluecat kunnen broer en zus elkaar soms echt niet luchten of zien... Ik denk dat het bij hen net als bij ons werkt: soms botert het gewoon niet tussen soortgenoten... het is puur een kwestie van een klik hebben, niet van genetica.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nogmaals,

Nee hoor, een kat alleen is zeker geen afrader, zolang je hem maar genoeg aandacht geeft en veel met hem speelt. Veel katten zijn zelfs gelukkiger zonder een andere kat in huis.

Het is heel makkelijk om te zien welke kittens in een nestje goed met elkaar overweg kunnen. Je hoeft ze alleen maar te observeren als ze samen spelen. De 'maatjes' vormen één front tegen een ander tijdens het stoeien, slapen altijd lekker tegen elkaar aan en vertonen geen enkel spoor van agressie als ze tegelijkertijd uit hetzelfde bakje eten.

Ga er gewoon voor!

Vertaald Frans
    H
    Rapporteren

Hoi, er is een lege plek naast het raam voor de krabpaal en ik heb meubels van verschillende hoogtes in huis, dus dat is geen probleem.

Aangezien de katten uit hetzelfde nestje al met elkaar in contact zijn, denk ik dat het makkelijker is om te zien welke katten niet goed met elkaar overweg kunnen, maar je kunt het natuurlijk nooit 100% zeker weten.

Vinden jullie dat één kat alleen (in een appartement) echt afgeraden moet worden? Ik ben bang dat hij anders ongelukkig wordt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!