Dove kat miauwt de hele nacht

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb een probleem en ik ben echt ten einde raad... Een jaar geleden hebben we een dove kat geadopteerd en sindsdien miauwt hij 's nachts. Geen zachtjes gemiauw hoor, maar echt hard, schor gemiauw, soms ook heel hoog, en vooral zonder duidelijke reden... Alle deuren staan open dus hij kan gaan en staan waar hij wil, hij heeft eten, drinken en een schone kattenbak... Als we opstaan vanwege dat gemiauw bijt hij in onze voeten of rent hij hard weg om ergens anders weer verder te miauwen... We hebben geprobeerd om overdag veel met hem te spelen zodat hij 's avonds moe is. Het resultaat is dat hij wel tegelijk met ons gaat slapen, maar na een half uurtje of een uurtje staat hij weer op en begint hij weer opnieuw. We hebben ook een interactief speeltje gekocht, maar na tien minuten is hij erop uitgekeken en begint hij weer te miauwen... Eerst werd ons verteld dat het na de castratie wel over zou gaan, maar dat heeft niets veranderd. Hij is in februari geholpen... We dachten erover om een tweede kat te nemen zodat hij niet alleen is, maar hij is erg bezitterig naar ons toe en wordt agressief tegenover andere dieren... We zijn ermee naar de dierenarts geweest, maar die zei dat er weinig aan te doen is, behalve misschien Feliway proberen... Het is echt zwaar voor ons; het slaaptekort breekt ons dagelijks op en we zijn bang voor gedoe met de buren (we hebben ze al horen klagen over het gemiauw...).

Ik kan me voorstellen dat er hier wel meer mensen zijn met een dove kat. Heeft iemand misschien tips? Bedankt!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Liliskebdks Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij. Ik heb al drie jaar een dove Turkse Angora. Vroeger woonde ik in een huis waar hij naar buiten kon, maar nu ben ik verhuisd naar een appartement en hij blijft maar miauwen, 's ochtends en 's avonds, zonder op te houden. Het zijn van die heel hoge miauwen en ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Hij wil niet naar buiten, hij wil gewoon gezelschap. Daarom heb ik besloten om een andere kat voor hem in huis te halen, een vrouwtje, maar hij moest niets van haar hebben en hij blijft elke nacht miauwen. We worden er steeds wakker van en kunnen gewoon niet meer slapen. Hij begint rond 1 uur 's nachts, dan om 4 uur, dan om 6 uur... kortom, het houdt niet op. We zijn ook bang dat de buren er last van hebben, want hij miauwt echt heel erg hard. Zou je me alsjeblieft kunnen vertellen of jij al een oplossing hebt gevonden? Ik heb echt geen ideeën meer en denk er zelfs over na om hem weg te doen, mijn arme kat... ik ben echt wanhopig.
    Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

dove katten horen zichzelf niet altijd even goed, dus ze kunnen nogal hard miauwen

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze vindt het waarschijnlijk niet fijn om alleen te zijn, EN KATTEN LEVEN NOU EENMAAL 'S NACHTS. Als ze echt 18 is, betekent dit dat haar vorige eigenaar (voor zover je dat zo kunt noemen) goed voor haar heeft gezorgd dat ze al deze leeftijd heeft bereikt.

Overdag slapen ze graag, daarom trekt ze zich terug in de slaapkamer en niet om voor je te vluchten.

Gezien haar leeftijd zal het lastig zijn om haar door middel van spel uit te putten en dat is ook niet aan te raden. Geef haar net voordat je naar bed gaat te eten en gebruik een Feliway-verstuiver om haar te kalmeren.

Of nog beter: vraag een dierenarts om advies. Als ze gechipt is op de naam van je buurman, dan is het zijn kat en heb je er geen enkel recht op. Maar goed, als hij niet naar haar op zoek is en het accepteert dat ze bij jou woont, is dat ook zijn goed recht.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet het niet hoor, maar als een van mijn katten 's nachts miauwt, verroer ik echt geen vin. Dat moedigt ze namelijk alleen maar aan om het weer te doen.

Vertaald Frans
    E
    Euclide Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb echt dringend hulp nodig. Ik ben in september 2021 samen met mijn moeder verhuisd. Bij aankomst vond ik een heel vriendelijke poes die tegen iedereen aardig was. Ze leek een zwervertje en miauwde op een vreemde manier, maar ik heb er toen niet echt bij stilgestaan. Een maand of 2 à 3 geleden is ze letterlijk bij mijn moeder en mij komen wonen. Omdat ze zindelijk en heel rustig was (ze speelt niet of zo), hebben we haar gehouden.

Later kwamen we erachter dat de poes van de overbuurman was. Hij had veel andere katten maar keek er eigenlijk niet naar om. Het leek de buurman niet te deren dat ze bij ons introk, dus we beschouwen haar nu als onze eigen kat. We merkten dat ze doof is, wat verklaart waarom ze zo extreem hard miauwt. Volgens een buurvrouw die zelf ook een kat heeft, is ze ongeveer 18 jaar oud. Het probleem is dat ze 's nachts veel te veel en heel hard miauwt. Mijn moeder werkt, dus die heeft haar rust hard nodig. Ik ben zelf de hele dag thuis en dacht mijn slaap overdag wel te kunnen inhalen, maar mevrouw laat mij ook niet slapen. Ze miauwt alsof ze naar me op zoek is, terwijl ze me gewoon naar mijn kamer heeft zien gaan. 's Nachts loopt ze constant de trap op en af terwijl ze aan één stuk door miauwt. Soms kan ze onze aanwezigheid overdag juist niet verdragen en gaat ze op de logeerkamer in een doos liggen slapen. Maar mijn vraag is: wat kunnen we doen?

Mijn moeder begint er echt genoeg van te krijgen dat ze steeds wakker wordt gemaakt en onze kat lijkt nooit tevreden, hoeveel aandacht we haar ook geven.

Kunnen jullie me helpen?

Vertaald Frans
    C
    Cap06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

... vraagje: hoe communiceer je eigenlijk met hem nu hij doof is?? Is hij doof geboren? Ik ben namelijk muzikant en ik weet dat dove mensen gevoelig zijn voor muziek door de trillingen. Je kunt dus proberen tegen hem te "praten" door "spingeluiden" te maken met je keel en hem tegen je borst aan te houden, zodat hij je hartslag voelt via de bewegingen van je lichaam en de band echt diep van binnen kan ervaren... Hopelijk heb je hier wat aan... fijne avond!!

Vertaald Frans
    C
    Cap06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik heb zelf geen dove kat, maar wel eentje die slechtziend is. Daarnaast ken ik een doof kitten bij mensen waar ik over de vloer kom voor mijn werk. Dat beestje is echt super aanhankelijk en vooral heel erg gehecht aan zijn baasje. Hij heeft natuurlijk totaal niet door hoeveel herrie hij maakt en wordt erg onrustig zodra hij zijn baasje uit het oog verliest! Daar ligt misschien wel de sleutel tot je antwoord; hij heeft het waarschijnlijk nodig om door jouw aanwezigheid gerustgesteld te worden (maar pas op: als hij doorheeft dat jij naar hem toe komt zodra hij miauwt, gaat dat je nachtrust niet veel goeds doen!!). Ik denk ook dat Feliway hem kan helpen om wat kalmer te worden. Je zou hem ook bij je in bed kunnen laten slapen en wat kleding waar jouw geur aan zit in de verschillende kamers van je huis kunnen leggen. Zo voelt hij constant je aanwezigheid, zelfs als je er even niet bent, om hem zoveel mogelijk op zijn gemak te stellen... Veel succes en laat nog eens horen hoe het gaat!...

Vertaald Frans
    Manonzozo
    Manonzozo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als het je geruststelt: zes jaar geleden hebben we een tweede kat in huis genomen, zodat de eerste zich minder alleen zou voelen en in de hoop dat hij wat minder angstig zou worden. De eerste is een kater, een ontzettende bangerik die op straat was gevonden. Hij was niet gechipt of ingeënt, dus hebben we hem geadopteerd. De eerste twee maanden bij ons thuis heeft hij alleen maar zitten schuilen; we konden hem absoluut niet aanraken. Stapje voor stapje, door veel tegen hem te praten en hem wat natvoer voor zijn neus te zetten waar wij bij waren, begon hij tevoorschijn te komen. Het heeft echt lang geduurd, maar inmiddels is het een echte knuffelkont! Toen de kater twee jaar was, hebben we onze tweede kat erbij genomen, een vrouwtje. Hij blies ook naar haar en kreeg een dikke staart, wat natuurlijk hartstikke normaal is. Dat heeft ruim een week geduurd. Als we niet thuis waren, hielden we de kleine apart in onze slaapkamer om incidenten te voorkomen. Maar zodra we weer thuis waren, lieten we ze gewoon bij elkaar. Door ze allebei telkens gerust te stellen, begon de grote de kleine langzaam te accepteren toen hij merkte dat ze geen gevaar voor hem was. Een maand geleden heeft mijn poes een ongelukje gehad en moest ze twee dagen bij de dierenarts blijven. Toen ze weer thuis kwam, blies de kater naar haar en deed hij heel agressief; hij herkende haar niet meer omdat ze anders rook. We hebben toen Feliway gekocht en na verloop van tijd heeft de kater het vrouwtje gelukkig weer geaccepteerd! Het kan echt even duren, afhankelijk van de kat. Volgens mij komt het maar zelden voor dat twee katten écht niet met elkaar overweg kunnen, het hangt gewoon enorm van hun karakter af!

Vertaald Frans
    Manonzozo
    Manonzozo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

We hebben hem nu een jaar. Als hij miauwt, laten we hem miauwen, maar soms staan we na 10 minuten toch maar op zodat hij niet het hele gebouw wakker maakt... Dus we spelen met hem of knuffelen hem, soms wil hij gewoon dat er iemand bij hem is... Dus ja, hij miauwt denk ik om onze aandacht te trekken omdat hij het haat om alleen te zijn (bijvoorbeeld als we weggaan loopt hij met ons mee naar de deur en wacht hij daar op ons; als we terugkomen ligt hij daar elke keer te slapen)...

We hebben hem kennis laten maken met het kitten van de buurman, maar hij wilde hem niet binnenlaten. Hij blies, zette een dikke staart op en probeerde hem aan te vliegen. Een andere keer kwam er een vriendin op bezoek met haar border collie en toen was de kat heel agressief tegen de hond, terwijl die gewoon rustig lag en niks deed. Ik denk dat hij gewoon zijn territorium verdedigt, maar het moedigt ons niet echt aan om nog een kat te nemen :-/

Ja, ik heb de indruk dat hij heel beschermend is en tegelijkertijd best wel angstig; je ziet aan alles dat het geen solitaire kat is. Dat hij beschermend is en er niet tegen kan om alleen te zijn zonder het hele gebouw wakker te maken, begrijp ik heel goed. Zou het hem misschien geruststellen als hij bij je mag slapen? Maar zoals je aan het begin al zei: als hij na 10 minuten weer opstaat, is dat wel lastig. Probeer misschien een oud T-shirt van je dat je gedragen hebt ergens neer te leggen zodat hij daarop kan slapen, misschien kalmeert hem dat. Heb je al eens essentiële oliën geprobeerd, of Feliway bijvoorbeeld? Bij sommige katten werkt dat goed en worden ze er rustiger van. Sterkte! Fijne avond

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

We hebben hem nu een jaar. Als hij miaauwt, laten we hem even begaan, maar soms staan we na 10 minuten toch maar op om te voorkomen dat hij het hele gebouw wakker maakt... Dus dan gaan we met hem spelen of knuffelen we even met hem, soms wil hij gewoon dat er iemand bij hem is... Dus ja, ik denk dat hij miaauwt om de aandacht te trekken omdat hij het haat om alleen te zijn (als we weggaan loopt hij bijvoorbeeld mee naar de deur en wacht hij daar, en als we terugkomen ligt hij er altijd voor te slapen)...

We hebben hem kennis laten maken met het kitten van onze buren, maar hij wilde hem absoluut niet binnenlaten. Hij blies, zette een dikke staart op en probeerde hem aan te vliegen. Een andere keer kwam er een vriendin op bezoek met haar bordercollie en toen was hij heel agressief tegen de hond, terwijl die gewoon rustig lag en geen vin verlegde. Ik denk dat hij gewoon zijn territorium verdedigt, maar het moedigt ons niet echt aan om er nog een kat bij te nemen :-/

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!