Doodsbange kat, wil niet uit zijn schuilplaats komen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik voel me op dit moment echt rot, want de kat die we geadopteerd hebben zit al meer dan een week onder ons bad verstopt! Hij is een jaar oud en was voor de adoptie al erg verlegen. Hij woonde met een stuk of tien andere katten en viel een beetje buiten de groep, daarom werd ons voorgesteld om hem in huis te nemen. Maar helaas zijn we kort na zijn komst vergeten de badkamerdeur dicht te doen toen we erlangs liepen. Nadat we hem overal gezocht hadden, kwamen we erachter dat hij door een gat in de tegels is gekropen dat uitkomt bij de ruimte en de leidingen onder het bad...

Natuurlijk is het onmogelijk om hem eruit te krijgen. 's Nachts komt hij tevoorschijn om zijn brokjes te eten en de kattenbak te gebruiken, maar hij smeert hem zodra hij ons aan hoort komen of ons zelfs maar hoort praten. Dit duurt nu al meer dan een week. Ik geef hem elke dag een beetje natvoer om zijn vertrouwen te winnen, maar ik denk dat hij doodsbang is voor de herrie van het water in het bad elke dag. Daarnaast praten we 's ochtends weleens hard om wakker te worden, dus ik ben echt bang dat hij hierdoor elke dag nog banger wordt...! Ik baal er echt van dat ik die deur ben vergeten dicht te doen. Er was ons nog zo gezegd om hem in één kamer te laten zodat hij aan zijn nieuwe omgeving kon wennen... :(

Ik denk erover om een spray op basis van feromonen te kopen (zoals Feliway) om te proberen hem uit zijn schuilplaats te lokken. Wat vinden jullie daarvan? Ik hoor heel graag jullie advies..

Bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

2 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als (Roba). We hebben onlangs een kat geadopteerd uit het asiel.

Omdat ze in het asiel met andere katten in contact is geweest, is ze helemaal doodsbang geworden. Ze heeft zich nu verstopt onder onze douche.

Het lukt ons maar niet om haar tevoorschijn te laten komen, zelfs niet met eten of speeltjes. Niets werkt zoals we zouden willen.

Hebben jullie tips om ons te helpen? Alvast bedankt allemaal!

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je zult geduld moeten hebben, wat slimme trucjes moeten uithalen... en vooral de moed niet opgeven :)

Uiteindelijk komt hij overdag heus wel tevoorschijn. Zolang hij in de tussentijd gewoon eet en op de kattenbak gaat, is dat het belangrijkste.

Hier zijn wat tips om hem voor je te winnen:

- Ga regelmatig even bij hem in de badkamer zitten met een boek, praat heel rustig tegen hem en geef hem wat lekkers zodat hij een positieve link met je legt.

- Heel, héél geleidelijk: zet zijn voerbakje steeds iets verder van zijn schuilplek af om hem aan te moedigen het huis te gaan verkennen.

- Maak andere schuilplekjes in huis en maak die aantrekkelijk door er een trui of kussen in te leggen... iets zachts in ieder geval ;) (ik haal mijn recept voor de 'magische doos' nog maar eens tevoorschijn: https://www.youtube.com/watch?v=SyRSqJZFuEg)

- Probeer een rustige toon aan te houden als je thuis bent en let op het volume van de tv.

- Probeer hem te laten spelen met een touwtje (laat hem er nooit alleen mee en check altijd of hij het niet opeet tijdens het spelen).

Deze lijst is natuurlijk niet volledig, anderen hebben vast ook nog wel goede tips voor je.

Geef de moed in ieder geval niet op :)

Edit: wat die hormoonspray betreft, dat kan helpen, maar het zal niet de enige oplossing zijn.

Neem even contact op met een dierenarts om te kijken of Zylkène geschikt is voor jouw situatie (ik heb er wel eens over gehoord, maar ik weet niet of het in dit specifieke geval een positief effect zal hebben).

Vertaald Frans
  • 2 reacties van 2

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!