Donkerrode/bruine vlekken op de vloer

Sumire
Sumire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Sorry dat ik jullie lastigval, zeker als ik in het verkeerde topic zit, maar ik zou graag jullie mening willen horen.

Gisteravond vond ik donkerrode/bruine vlekken die in mijn houten parketvloer getrokken waren. Het leek een beetje op opgedroogd bloed, alleen lagen ze er aan het begin van de avond nog niet (het moet ergens tussen 22:00 uur en middernacht zijn gebeurd). Ik weet dat mijn kat daar op een gegeven moment was, maar ik heb niet gezien wat hij precies aan het doen was. Ik heb trouwens ook niks gehoord (en geloof me, zelfs van een niesbui zou ik wakker zijn geworden).

Ik had dit soort vlekken al eens eerder gezien, maar toen was het veel kleiner en een stuk minder. Dat is alweer een paar maanden geleden.

Maar ik kan het niet laten om me af te vragen of het niet van mijn kat komt. Ik heb alleen geen idee wat het zou kunnen zijn en waar ik op moet letten of wat ik moet controleren :/?

Verder eet en drinkt hij normaal en ik heb niks geks gemerkt in de kattenbak (elke dag plasjes en ontlasting). Zijn gedrag is ook niet veranderd; hij speelt, komt knuffelen, enz...

Ook zie ik nergens bloed op hem en heeft hij geen zichtbare wondjes.

Ik heb vanochtend de dierenarts gebeld, maar die wist ook niet zo goed wat het kon zijn, behalve misschien een blaasontsteking (maar dat zouden dan toch eerder druppels zijn en geen vlekken?), een te harde nies (maar ik heb niks gehoord?), of vlooien (maar hij komt niet buiten).

Het enige kleine dingetje dat me sinds gisteravond is opgevallen, is dat hij een 'traanoogje' heeft. Het is heel licht, maar er zit een waterig druppeltje onder zijn oog (één keer gisteravond en net weer een keer). Maar ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft, of wel?

Nou, bedankt voor het lezen en als jullie ideeën hebben, of me gewoon kunnen vertellen of jullie denken dat het van de kat komt of niet...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • ThaiLuna
    Thailuna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als het kleine bruine vlekjes zijn, dan kunnen het traanstrepen zijn. Dat zie je vaak bij Perzen met een heel plat snuitje. Ook al zijn de tranen kleurloos, ze 'oxideren' en worden dan bruin.

Is dit volgens jullie ook normaal bij Bengalen? Want mijn kat traant echt heel erg... en ik vind elke ochtend echt meerdere bruine vlekjes op mijn witte aanrecht...

Bedankt

Vertaald Frans
    ThaiLuna
    Thailuna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb hetzelfde probleem met mijn Bengaalse poes. Sinds een tijdje zie ik elke ochtend bruinachtige vlekken op mijn witte aanrecht. Het zijn er echt een heleboel, niet maar één of twee... Ik weet dat het eerst op de ramen zat waar ze vaak zat; die zaten dan onder de plakkerige druppels die lastig schoon te maken waren. Maar ik heb niet het idee dat het toen zo erg was als nu... Ik vermoed zelf dat het traanvocht is, maar is het wel normaal dat het zo erg loopt? Dat is eigenlijk mijn vraag.

Weet iemand of dit vaker voorkomt bij Bengalen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Als je rode of donkerbruine vlekken op de vloer vindt, zou dat inderdaad bloed kunnen zijn. Je kat zou last kunnen hebben van bloedingen door een blaasontsteking, maar meestal zie je dan ook andere symptomen, zoals dat je kat vaker heen en weer loopt naar de kattenbak. Het zou ook door de ontlasting kunnen komen als die te hard is; het is verstandig om de ontlasting even goed te checken wanneer je de kattenbak verschoont. Ook zou het bijvoorbeeld een uitgescheurde nagel kunnen zijn. 

Twijfel niet om even naar de dierenarts te gaan.

Fijne dag nog! 

Chloé

Vertaald Frans
    G
    Goumette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heeft helemaal niks met vlooien te maken!....

Jammer dat de reactie van de dierenarts niet is gepost. Dat had mensen kunnen helpen

die een kat hebben met hetzelfde probleem. De mijne in dit geval!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, toen ik je post las op zoek naar antwoorden voor mijn kat, kwam ik erachter dat het eigenlijk vlooienpoepjes zijn!

Vertaald Frans
    Sumire
    Rapporteren

Hmm ja, ik snap het, terwijl het hier geen druppeltjes zijn... En deed ze dat elke dag, of in ieder geval regelmatig?

Ja, bij mij zijn de vlekken echt totaal geurloos :/ Dat is wat me ook zo intrigeert.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De druppeltjes waren heel donkerbruin (ik dacht eerst aan bloed, maar uiteindelijk toch niet) en ik moest flink wrijven om ze eraf te krijgen. Het is één keer op de tegelvloer gebeurd en één keer op... mij. De dierenarts zei dat het normaal gezien sterk ruikt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er op dat moment niet aan gedacht heb om eraan te ruiken. Ik heb geen idee waar te volle anaalklieren vandaan komen, maar ik weet wel dat de dierenarts de rest van het "vocht" heeft leeggemaakt en dat mijn poesje voorlopig geen problemen meer heeft.

Vertaald Frans
    Sumire
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties allebei!

Ik weet nog niet zeker of het echt om "bloed" gaat (het doet me er alleen aan denken).

De ontlasting is normaal, en het gebeurde niet direct nadat hij op de kattenbak was geweest... In ieder geval is er geen enkel spoor van bloed te vinden in zijn bak.

Wat zijn voer betreft: hij krijgt een paar keer per week gemengde voeding (hij eet nog steeds vooral brokjes, maar ik geef hem steeds vaker natvoer). Hij lijkt ook goed te drinken en ik ben van plan om binnenkort ook een drinkfonteintje te kopen.

Wat de wormen betreft: hij wordt elke 4 maanden ontwormd, de laatste keer was op 16 mei. Moet ik dat misschien nog een keer doen?

> Mypearl: werden die druppeltjes bij jou ook van die "ingetrokken" vlekken op de vloer, of was het echt iets vloeibaars of een beetje compacts? Dat is namelijk wat me zo verbaast: de vlekken zijn... heel droog, ruiken nergens naar en lijken telkens weer helemaal ingetrokken...

Waardoor raken die anaalklieren eigenlijk overvol?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, zoals @Celdric al zegt zou een bezoekje aan de dierenarts niet verkeerd zijn. Er kunnen namelijk een hoop verschillende oorzaken zijn die alleen een dierenarts kan vaststellen. Houd je kat in de tussentijd goed in de gaten om te proberen te ontdekken waar die vlekken vandaan komen. Mijn poes had vorig jaar precies hetzelfde; dat waren echt een soort spuitjes met donkerbruine, rode druppeltjes. Na onderzoek bij de dierenarts bleek dat haar anaalklieren te vol zaten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Misschien heeft je kat last van bloed bij zijn ontlasting. Verloor hij kort nadat hij gepoept had een klein restje dat aan zijn kontje bleef plakken?

Houd voor de zekerheid zijn poep in de gaten om te zien of er bloed in zit. Het is niet meteen een ramp, maar er moet wel wat aan gedaan worden. Het kan komen door te droge voeding, dus zorg dat hij goed drinkt: een drinkfontein of een combinatie met natvoer kan helpen. Het kan ook door wormen komen; ontworm je hem regelmatig? Of het is iets bacterieels, een bezoekje aan de dierenarts kan in ieder geval geen kwaad.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!