Derde kat adopteren: welk geslacht?

C
Catbae Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb twee katten en ik denk er al een tijdje over na om een derde in huis te nemen.

De keuze is goed doordacht; ik heb de ruimte en de middelen.

Maar ik heb mijn twee grote schatjes nu al 10 jaar en ik ben bang dat de komst van een kitten ze erg in de war zal brengen. Ik heb me al goed ingelezen over hoe ik ze aan elkaar moet laten wennen, maar er is één probleem: het geslacht van de nieuwe kat.

Ik hoor en lees vaak dat je beter een kat van het tegenovergestelde geslacht kunt nemen om rivaliteit te voorkomen.

Dat klopt, maar ik heb al een mannetje en een vrouwtje.

De poes is erg dominant en aanwezig (al heb ik gemerkt dat ze wel moedergevoelens krijgt als ze een kitten of zelfs een baby ziet), en de kater is precies het tegenovergestelde: een enorme schat die lekker in zijn eigen hoekje zit en nooit ergens een probleem van maakt.

Ik heb jullie advies, ervaringen en tips nodig om me te helpen bij mijn keuze...

Ik ben bang dat de poes de kitten eerst gaat bemoederen, maar haar daarna probeert te domineren als ze eenmaal volwassen is, mocht het een vrouwtje zijn.

Maar ik ben ook bang dat mijn kater teveel onder de voet wordt gelopen door een ander mannetje, omdat hij zelf zo ontzettend passief is.

Ik heb wel eens gehoord dat twee gesteriliseerde poezen beter met elkaar overweg kunnen dan twee katers...?

Alvast bedankt voor jullie reacties! 💕

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Gezien je het nieuwe kitten uiterlijk met 6 maanden laat helpen, hangt de keuze vooral af van het karakter. Als een van je poezen dominant is, kun je beter een wat onderdaniger vrouwtje adopteren, omdat een katertje territorialer kan zijn dan een vrouwtje. Heb je twee relaxte poezen, dan is een jong gecastreerd katertje dat niet dominant is ook helemaal prima.

Vertaald Frans
    Sammyrob
    Sammyrob Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb thuis twee gesteriliseerde poezen en ik zou er graag een derde kat bij willen. Nu vroeg ik me af of het beter is om een kater te nemen, of dat ik toch beter weer voor een poes kan gaan.

Vertaald Frans
    J
    Julob Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zit met precies hetzelfde dilemma. Alleen is mijn poes wel dominant, maar ook echt superchill en rustig. Mijn onderdanige kater is een enorme kletskous, sociaal en veel actiever. Hij zit de poes vaak te klieren terwijl zij helemaal geen zin heeft om met hem te spelen. Daarom heb ik gekozen voor een derde kater: niet te dominant, rustig en sociaal (een Sphynx, die passen zich makkelijk aan). Ik zou vooral kijken naar het gedrag van die twee samen om te bepalen welk geslacht je erbij neemt (al is dat niet superbelangrijk als je beide katten al geholpen zijn). De derde is er trouwens nog niet, die komt dit weekend pas!! We gaan het dus wel zien. Van alles wat ik heb gelezen, is vooral de interactie tussen je huidige katten bepalend voor wat de ideale match is, meer nog dan het geslacht.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hoi, het beste zou zijn om een nestje mét de moeder te zien. Hoe de kittens met hun moeder omgaan, zegt namelijk heel veel over het toekomstige karakter van de kat. De meest dominante kitten zal de tepel met de meeste melk opeisen en de anderen wegduwen; die zal hij dan ook steeds een beetje ruw blijven klieren (om te spelen). Omdat je de nieuwe kat toch al op jonge leeftijd laat helpen, maakt het geslacht volgens mij niet zoveel uit. Kijk vooral naar het karakter; zorg dat het diertje bovenal lief en sociaal is.

In het asiel zie je kittens maar zelden samen met hun moeder... Maar ze zitten soms wel met meerdere in één verblijf, dus dit soort observaties kunnen me zeker helpen.

Dank je!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Het asiel kan je hierin adviseren. Een dominante kat is een kat die als eerste op onderzoek uitgaat; het is een kat die nergens bang voor is en dus altijd voorop loopt. Het is ook een geweldige kat, maar als je meerdere katten hebt, kan het lastiger zijn om ze met elkaar te laten opschieten, vooral als je twee dominante katten hebt.

Dank je wel!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het beste is om een nestje te gaan bekijken mét de moederpoes erbij. Hoe de kleintjes zich tegenover hun moeder gedragen, zegt namelijk ontzettend veel over het toekomstige karakter van de kat. De dominantste kitten zal de tepel opeisen die de meeste melk geeft en de anderen wegduwen. Hij zal hen ook constant op een vrij ruwe manier blijven klieren (om te spelen). Omdat je de nieuwe kat al op jonge leeftijd laat helpen, maakt het geslacht volgens mij niet zoveel uit. Focus je vooral op het karakter; een zachtaardig en sociaal dier is het allerbelangrijkste.

Vertaald Frans
    N
    Nessie56 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het asiel kan je adviseren.

Een dominante kat is een kat die als eerste op onderzoek uitgaat; het is een kat die nergens bang voor is en dus altijd vooraan staat. Het zijn ook geweldige katten, maar als je meerdere katten hebt, kan de verstandhouding wat lastiger zijn, zeker als je twee dominante types hebt.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hoi, echt bedankt voor je advies!

Maar hoe weet je nou eigenlijk of een kitten dominant is of niet? Aangezien ik er eentje uit het asiel wil adopteren, lijkt het me nogal lastig om dat goed te kunnen zien door zo'n klein kooitje heen...

Vertaald Frans
    N
    Nessie56 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou je eerder een vrouwtje aanraden. Katers zijn territoriaal en dat zou voor problemen kunnen zorgen.

Kies een kitten die niet dominant is, dat voorkomt conflicten.

Ik heb zelf 4 katten: 1 kater en 3 poezen (allemaal geholpen), in de leeftijd van 11 tot 2 jaar.

Vergeet niet dat de oudere katten voorrang moeten krijgen, zodat de introductie soepel verloopt.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!