De kat van de buren trekt langzaam bij mij in

S
Souto Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal,

Mijn vriendin en ik zitten echt in een lastige situatie.

Sinds twee weken komt de kat van de buren (van een rijtje van 5 huizen) bij ons wonen. Het is een jong katje (tussen de 6 maanden en 1 jaar oud, al heeft de eigenaresse in twee weken tijd beweerd dat ze 1 jaar is, dan weer anderhalf en dan weer 2 jaar...) die in eerste instantie uit nieuwsgierigheid langskwam.

Omdat ze niet echt dik was, heb ik haar wat te eten gegeven en hebben we de hele middag met haar gespeeld. We zijn daarna even bij de buren langsgegaan om ze te waarschuwen en te vragen of ze haar wilden ophalen als ze niet zelf naar binnen kon: "geen probleem, ze redt zich wel". De volgende dag kwam ze weer terug en was ze 3 dagen niet weg te slaan (langzaam maar zeker heeft ze het hele huis verkend). De laatste nacht hebben we de deur voor haar open laten staan zodat ze niet wéér in de tuin hoefde te slapen, en daarna zijn we weer naar de eigenaresse gegaan om het te melden: je kat heeft bij ons geslapen, wij vinden het niet erg, maar weet dat we altijd een deur of raam voor haar open laten staan zodat ze naar binnen kan. Reactie: "Dat is vreemd, dat doet ze normaal nooit. Stop maar met haar voeren, ze heeft een lastige spijsvertering en dan komt ze tenminste naar huis om te eten".

Oké, we hebben haar 2 dagen niet gevoerd, maar het hielp niks. De kat blijft en omdat ze de derde dag zo aandrong, zijn we gezwicht en hebben we haar toch wat brokjes gegeven. De week verstreek, de kat slaapt elke dag bij ons en we horen nog steeds niks van de eigenaren. We zijn dus weer naar hen toe gegaan en hebben gezegd: je kat woont nu fulltime bij ons, als jullie willen kunnen wij de zorg voor haar op ons nemen (we willen graag die vlooienband afdoen omdat ze steeds in de takken blijft hangen en haar laten steriliseren omdat er hier overal katten rondlopen). En toen kregen we een resolute nee: het is onze kat, we zijn aan haar gehecht, jullie moeten gewoon je ramen dichtdoen en ophouden met voeren. Ze bevestigde ook dat de kat in die tijd maar één keer een uurtje binnen was geweest en dat ze haar toen had opgesloten zodat ze tenminste even bleef zitten...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Capucine444
    Capucine444 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond! Bedankt voor jullie nogal uiteenlopende reacties :) Aan @Capucine444: Ik ga proberen om haar een tijdje niet te voeren. Ik geef toe dat dat niet makkelijk zal zijn, omdat we de hele dag en een groot deel van de nacht samen doorbrengen, maar ik wil ook geen openlijk conflict met ze aangaan. Eigenlijk maak ik me vooral zorgen om het beestje, dat tekenen van angst lijkt te vertonen. Wat is een 'courrier RAR' (een aangetekende brief)? Om @Kelinda te beantwoorden: ik vind niet dat het aan mij is om ervoor te zorgen dat de kat van de buren niet meer komt (en ik ben niet van plan om kosten te maken om hen een plezier te doen, zeker niet gezien de weinige waardering die ze tonen). In zekere zin is het meer zo dat zij naar mij toe komt dan dat ik haar hier houd: er staat altijd een deur open zodat ze naar buiten kan wanneer ze wil, ze loopt soms met me mee naar buiten als ik wegga en ik heb haar nooit binnen opgesloten. Tot slot weet ik echt niet zeker of ze gechipt is (ik heb het er niet over gehad en de eigenaresse heeft er nooit iets over gezegd). Eigenlijk laten deze twee reacties precies zien waar ik mee zit, ik ben het met allebei eens... Het is niet mijn taak om voor haar te zorgen, maar tegelijkertijd zou ik dat niet hoeven doen als zij het fatsoenlijk deden (ik moet erbij zeggen dat de eigenaresse ons heeft uitgelegd dat haar kat gewend is om van tuin naar tuin te struinen, hoewel dit de eerste keer is dat we haar echt zien, maar sinds ze bij ons is, gaat ze helemaal nergens meer heen). Dit soort verhalen lijken heel gewoon te zijn bij katten en ik zou in geen geval weigeren dat ze haar zien of haar komen ophalen. Maar ze doen niet eens de moeite. Ik ga morgen proberen even langs de politie te gaan om te kijken of er mediators of buurtbemiddeling is, enzovoort.

Hoi, ik zie je bericht nu pas. Wat is het laatste nieuws over je "squatter"?

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En indien nodig kan een Feliway-verdamper helpen om hem sneller te laten ontstressen....

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Je hebt de juiste beslissing genomen, ook al denk ik dat het zwaar voor je moet zijn geweest om deze poes te laten gaan.

Wat de nieuwe kleine betreft: afhankelijk van de leeftijd (minimaal 3 maanden) krijg je misschien te maken met het feit dat zijn moeder hem geen beetremming heeft aangeleerd... je moet dan heel kordaat "NEE" zeggen als hij probeert te bijten of te krabben en meteen alle interactie even stoppen... Denk ook aan vlooien, teken en ontwormen, aangezien dit kitten buiten leefde, blijkbaar met een wilde moeder.

Dat komt allemaal later wel... accepteer voor nu dat ze zich verstopt... laat haar rustig wennen en haar nieuwe thuis ontdekken. Ga vaak bij haar in de buurt zitten of liggen en praat tegen haar zodat ze aan je stem kan wennen... geef haar een kledingstuk met jouw geur en laat haar spelen... een hengeltje met een plumeau, een bal... geef daarna een snoepje uit je vingertoppen en heb geduld... laat haar naar jou toe komen.

Veel plezier met het elkaar leren kennen!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Wat een buren zeg... die hun poes niet eens laten steriliseren. Ik begrijp echt niet dat dat niet verplicht is.

Is het deze poes die bevallen is, of een andere?

Maak je geen zorgen over het wennen aan binnen wonen. Mijn oudste, die de eerste 6 maanden van haar leven op straat woonde, heeft zich heel goed aangepast. Zij verstopte zich ook op een stoel onder de tafel. De geluiden in de omgeving veranderen plotseling en het kost tijd om al die nieuwe geluiden te verwerken. Haal hem daarentegen wel regelmatig uit zijn schuilplaats, zonder hem te dwingen, maar door middel van spel. Met een speelhengel bijvoorbeeld, daar kunnen kittens bijna geen weerstand aan bieden. Zo krijgt hij meer zelfvertrouwen en kan hij de boel verkennen; dat is erg belangrijk als een kitten angstig is.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Goedenavond allemaal,

Omdat jullie ons zo goed geholpen hebben, wilde ik even een update geven over onze situatie. Het is ons gelukt om de kat van de buurvrouw te verjagen. Het was echt een hele klus: ze bleef maar voor ons raam zitten, zelfs in de regen. Zelfs als we haar natspootten kwam ze weer terug, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Kennissen van kennissen hadden een moederpoes met vier kleine kittens in hun tuin gevonden (ze zijn net gespeend). Het was ze gelukt om de moeder en één kitten te vangen, waardoor er drie kittens alleen in de tuin achterbleven. Uiteindelijk hebben wij er eentje weten te vangen (de andere drie lieten zich niet benaderen) en die hebben we vandaag mee naar huis genomen. Voorlopig verstopt ze zich nog zoveel mogelijk en we laten haar lekker met rust zodat ze op haar gemak kan wennen. We hopen dat ze ons snel "adopteert" (wetende dat ze waarschijnlijk nooit binnen heeft gewoond).

Nogmaals bedankt allemaal voor al jullie advies, dat heeft ons echt geholpen bij het maken van een beslissing! En waarschijnlijk tot heel snel voor meer goed advies ;)

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi!

Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen... zeker gezien het karakter van je buurvrouw.

Waarom overweeg je niet om een kat te nemen die echt van jóú is? Er zitten er op dit moment genoeg in de asiels... zo kun je al je liefde aan een beestje geven en heb je verder geen enkel gedoe.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik neig er toch naar om het met kikaah eens te zijn (als dat echt je naam is 😂, lol, wraak!), zonder je ook maar iets te willen verwijten, maar ik krijg door wat je schrijft wel de indruk dat deze poes helemaal niet in een slechte gezondheid verkeerde toen je besloot om voor haar te gaan zorgen. Steriliseren is niet verplicht, dus je kunt het iemand eigenlijk niet kwalijk nemen als ze hun kat niet laten helpen (en dat geldt ook voor het chippen, want dat is iets voor de instanties en niet voor de buren).

Aan de andere kant begrijp ik je ook wel weer. Misschien heb je er inmiddels wel spijt van dat je zo vriendelijk bent geweest om de eigenaar op te zoeken, want nu is het persoonlijk; die buurvrouw weet nu dat jij degene bent die haar kat af en toe over de vloer heeft...

Het probleem is dat, mocht er nu iets met die poes gebeuren, die buurvrouw je waarschijnlijk thuis komt lastigvallen, ook al doe je helemaal niets. Tenminste, als ze echt zo is als je haar beschrijft.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De kat voor de hond gooien was echt geen goed idee van de verzorger.

Een opgezette buik kan volgens mij een teken zijn van inwendige parasieten en natuurlijk van zwangerschap.

Je hebt er goed aan gedaan om zoveel mogelijk afstand te nemen van je buren; die bezorgen je alleen maar problemen en kopzorgen. De kat heeft dan wel zijn andere plekje niet meer, maar het is niet jouw kat en het is niet aan jou om ervoor te zorgen, ook al siert het je enorm dat je dat wel hebt gedaan.

Hij vindt vast wel weer een plekje in een andere tuin en wie weet gaan je buren ooit verhuizen en laten ze de kat op een dag wel bij je achter.

Voel je niet schuldig, je hebt er goed aan gedaan om voor hem te zorgen, maar als je zo doorgaat ben jij straks degene die psychische hulp nodig heeft met die gestoorde buren. Misschien gaan ze zich uiteindelijk wel meer om hun eigen kat bekommeren.

n

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Goedenavond allemaal en bedankt voor jullie uiteenlopende reacties!

We hebben uiteindelijk met pijn in ons hart de beslissing genomen om dit katje definitief weg te jagen. We hebben wat onderzoek gedaan en het blijkt dat onze buurvrouw (we hadden al zo'n vermoeden) echt een apart geval is. Ze laat haar vuilnis dagenlang buiten staan om de huismeester te pesten, ze tekent vage petities, kortom: ze werkt iedereen op de zenuwen en staat daar in het complex echt om bekend. Het is vreselijk voor de kat, maar een openlijk conflict aangaan met zo'n persoon is een drama en daar beschermen we onszelf liever tegen. Bovendien kunnen we het moreel gezien niet maken om een kat te laten steriliseren en chippen als de eigenaar niet wil dat we ons ermee bemoeien. We gaan ons best doen om een paar dagen niet de tuin in te gaan, de luiken dicht te houden, geen voer meer neer te zetten, enzovoort. Mocht ze toch nog de neiging hebben om terug te komen, dan gaan we over op directere methoden met wat water en een afschrikmiddel. De huismeester stelde zelfs voor om haar op te pakken en in de tuin van een van de buren te gooien die twee grote honden heeft... Mensen hier in de buurt hebben echt een probleem met dieren.

Op dit moment voelen we ons echt slechte mensen, omdat we de kat een fijne tijd hebben gegeven terwijl dat eigenlijk niet kon. Ik voel me er vreselijk schuldig over en hoop dat we ooit een ander katje gelukkig kunnen maken. Deze ervaring nemen we mee voor het geval er ooit weer eentje besluit om van huis te veranderen.

Nog een laatste vraag: het buikje van dit poesje lijkt een beetje dikker. Het valt niet heel erg op, maar gezien haar agressieve houding tegenover andere katten die in onze tuin komen: zou het kunnen dat ze drachtig is? Zou dat verklaren waarom ze naar ons toe is gekomen?

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Ter info, een RAR is een aangetekende brief met ontvangstbevestiging... maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het het probleem gaat oplossen... je hebt dan wel het bewijs dat ze je brief hebben ontvangen, maar dat is ook alles... en het verbetert de verstandhouding niet... integendeel. Volgens mij kun je er het beste gewoon niet meer over beginnen.

De politie doet niks. Die hebben wel andere katjes te geselen... (grapje natuurlijk)...

Er bestaat ook nog zoiets als buurtbemiddeling om burenruzies pratend op te lossen, maar dat werkt alleen als beide partijen een beetje welwillend zijn...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!