Chronisch/Acuut Nierfalen Stadium 4...

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom even op deze community om jullie om wat eerlijk advies en meningen te vragen :)

Mijn kleine poes Kira van drieënhalf jaar was de afgelopen twee dagen niet echt fit. Ze at minder, zonderde zich wat af in het appartement en stopte vooral met spelen (terwijl ze me normaal gesproken midden in de nacht wakker maakte als ze aan het spelen was).

Dus ik ging naar de dierenarts, eigenlijk best vol vertrouwen, met het idee dat ze vast gewoon even een dipje had.

Nou, ik kwam naar buiten met een Kira die CNI (nierfalen) heeft in stadium 3 of zelfs 4!

Ze hebben haar 48 uur aan het infuus gelegd, haar ureum- (60 mg/dl) en creatininewaarden zijn gedaald en ik heb haar vandaag weer mee naar huis mogen nemen.

Maar hoe zit het met haar toekomst? Ze moet elke dag pilletjes slikken en krijgt speciaal 'renal' voer.

Moet ik er rekening mee houden dat ik nog maar een paar dagen van haar kan genieten? Een paar weken? Een paar maanden? Ik durf zelfs niet op een paar jaar te hopen.

Weten jullie ook hoe het kan dat ze dit zo snel heeft gekregen? Ik dacht dat er voor stadium 4 eerst nog stadium 1, 2 en 3 komen die ik had kunnen opmerken. Dit zijn toch meestal ziektes voor katten van ouder dan 10 jaar?

Bedankt alvast voor jullie reacties..

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

33 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Teemteem
    Teemteem Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kleine panter heeft chronisch nierfalen, dat is anders dan bij die van jou want bij ons is het een genetische afwijking.

De behandelingen en onderzoeken zijn echter hetzelfde.

Wanneer de creatinine- en ureumwaarden van een kat na 48 uur aan het infuus in de kliniek dalen, besluit de kliniek normaal gesproken om de kat 5 tot 6 dagen te houden om te zien of die daling doorzet. Zo komen alle organen op hun laagste waarden en worden ze goed 'schoongespoeld'. Een week later volgt er dan opnieuw een onderzoek van het creatinine en ureum om te zien of de kat nog steeds baat heeft bij het infuus. Meestal stijgen de waarden dan weer een klein beetje; je verliest altijd wel wat van het effect van de eerste behandeling. Maar door die onderzoeken na een week weet je wel wat de trend is en in welk stadium van nierfalen je kat precies zit.

Ik raad je aan om dit protocol aan je dierenarts voor te leggen en anders eens ergens anders te gaan kijken.

Dit is geen zinloos doorbehandelen, het is je kat een eerlijke kans geven zonder die kansen vooraf al te beperken.

Mijn kat is twee jaar geleden gered. Ze heeft er zo twee jaar aan gelukkige tijd bij het gezin bijgekregen.

Kijk zelf wat binnen jouw grenzen ligt, zowel financieel als emotioneel.

Natuurlijk kan ze er 3 maanden bij krijgen, of helemaal niets, of 2 tot 3 jaar, maar dat kun je pas weten met het protocol dat ik je net heb beschreven.

Groetjes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja inderdaad, hij had het er zelfs over dat ze binnen een paar dagen weer een terugval zou kunnen krijgen. Je moet weten dat toen ik haar de eerste keer bracht, haar ureum- en creatininegehaltes zo hoog waren dat het apparaat alleen maar kon aangeven dat de waarden boven een bepaald getal lagen (en geen exacte waarde...)

Ze krijgt inderdaad Nelio, maar dat moet 's ochtends gegeven worden en ik denk dat dat wel gaat lukken. Maar ik heb nog een ander medicijn (kalium) in de vorm van een grote capsule (vergelijkbaar met een paracetamol-capsule voor ons) en dat was juist degene die lastig te geven was...

Ja, ik probeer tegen haar te praten en haar gerust te stellen, maar ja, ik ben zelf ook gestrest en dat voelt ze natuurlijk wel aan. Het was echt een enorme schok voor me toen ik dit nieuws kreeg...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Super bedankt voor je reactie.

Kira heeft inderdaad best wel lang haar, misschien dat dat meespeelt bij de aanleg voor deze afwijking.

Helaas kon de dierenarts me niet veel wijzer maken. Eigenlijk zei hij alleen maar dat het om de korte tot hooguit middellange termijn gaat... Toen ze rond 17:00 uur terugkwam van de dierenarts, leek het alsof er niets aan de hand was. Maar sinds twee uur heeft ze totaal geen energie meer en ze gromt als ik haar optil... Ook het geven van haar medicijnen was best wel een gedoe.

De dierenarts heeft niets gezegd over terugkomen voor een bloedonderzoek... Dat baart me zorgen, want als hij dat zo zegt, betekent het dat het bij de volgende aanval en stijging van het ureum en creatinine sowieso inslapen wordt... 🤧

Vertaald Frans
  • 33 reacties van 33

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!