Buurtkat die tegen onze voordeur sproeit

M
Megmeg79 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik zit echt met mijn handen in het haar en ik vind maar geen oplossing... We hebben een gecastreerde kater die overdag af en toe naar buiten gaat en die we 's nachts binnen houden. Hij heeft overdag een kattenluikje om in en uit te gaan wanneer hij wil, en 's nachts kunnen we dat blokkeren. Dit luikje zit in onze voordeur.

Sinds een paar weken komt er waarschijnlijk een ongecastreerde kater elke nacht, en soms ook 's ochtends, rond onze voordeur sproeien. Het is onmogelijk om de exacte plek te vinden omdat er geen sporen zijn (wat ik trouwens echt niet begrijp!!), maar de geur is verschrikkelijk en blijft enorm hangen... Er is me aangeraden om een afweermiddel te gebruiken, maar als ik dat doe, kan mijn eigen kat natuurlijk ook niet meer door zijn luikje en hij zou het waarschijnlijk niet begrijpen...

Hebben jullie een briljant idee? Ik ken de katten van de buren een beetje, die zijn ook allemaal gecastreerd en geven geen problemen met sproeien. Ik denk dat het een kat is die van verderop komt. Ik kom hem natuurlijk nooit tegen, hij komt vast alleen als alles rustig is...

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Een hele fijne dag allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is sowieso een kater, want de urine ruikt erg sterk.

Probeer eens uit te zoeken of er andere katers bij jou in de buurt wonen.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat die camera betreft, dat zou ik inderdaad kunnen proberen, maar de batterij zal waarschijnlijk snel leeg zijn ^^ maar met een beetje geluk... Verder weet ik niet of het probleem opgelost is door de kat alleen maar te zien. Ik ken de katten uit de buurt die gecastreerd zijn en niet sproeien, maar er zijn nogal wat zwerfkatten of katten uit de woonwijk hierachter (ik ken niet alle buren lol). Of het mijn eigen kat zou kunnen zijn? Dat denk ik niet, want hij is 's nachts binnen en kan niet naar buiten. Hij is met 4 maanden gecastreerd en heeft nog nooit gesproeid, dus ik denk het echt niet... Het is echt een gepuzzel!! ^^ Bedankt voor je hulp!

Er zijn cameramodellen met bewegingsdetectie, maar over het algemeen denk ik dat je online wel producten kunt vinden met een goede batterijduur.

Weten wie de dader is en wat zijn gewoontes zijn, zou volgens mij enorm helpen. Het kan ook zijn dat je tot je verbazing ziet dat er meerdere katten zijn die dit doen. Zelfs als ze geholpen zijn, blijven sommige katten de behoefte houden om te sproeien.

Als je bijvoorbeeld weet waarlangs de indringers binnenkomen, kun je "verjagers" plaatsen (er zijn verschillende opties: "dingen" met een bewegingssensor die een krachtige luchtstoot geven of apparaten die je op het bewateringssysteem kunt aansluiten).

Je kunt ook nog tijdelijke barrières plaatsen om de toegang tot de plek waar gesproeid wordt te blokkeren.

Ik weet ook dat er enzymsprays bestaan om de geurtjes volledig te laten verdwijnen. https://www.univers-chat.com/odeur-urine-chat/destructeur-urine/

Zonder achtergebleven urinegeur zullen de kat(ten) misschien minder snel geneigd zijn om terug te keren naar de "plaats delict".

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Die camera kan ik inderdaad wel eens proberen, maar de batterij zal waarschijnlijk snel leeg zijn ^^ maar met een beetje geluk... Ik weet alleen niet of het probleem echt opgelost is door de kat te zien. Ik ken de katten uit de buurt die gecastreerd zijn en niet sproeien, maar er lopen hier nogal wat zwerfkatten rond of katten van een wooncomplex hierachter (ik ken niet alle buren lol). Of het mijn eigen kat is? Dat denk ik niet, want hij is 's nachts binnen en kan er niet uit. Hij is al met 4 maanden gecastreerd en heeft nog nooit gesproeid, dus ik denk het echt niet... Het is echt een gepuzzel!! ^^ Bedankt voor je hulp!

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Het zou inderdaad wel eens interessant kunnen zijn om te zien wie de dader is. Heb je misschien de mogelijkheid om een camera te installeren, zodat je de dader(s) op beeld krijgt? Ben je er trouwens wel zeker van dat je eigen kat het niet doet?
    Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie! Ik wist dat niet van die lamp, ik ga het uitproberen! Ja, ik maak het meteen schoon met schoonmaakazijn. Ik denk dat ik het ergste wel weghaal, ik poets de hele deur, de vloer, de zijkanten en ook een stukje eromheen. Ik spuit de azijn direct op de muren van het huis, maar die geur blijft hangen en vooral: er is niets aan te doen, die kat komt steeds vaker terug!! Het is echt om moedeloos van te worden, want omdat het kattenluikje wat lucht doorlaat, blijft de geur nu ook in huis hangen...

Heeft iemand anders nog een tip??... Het ergste is dat ik die kat nog nooit in het echt heb gezien, terwijl hij nu zelfs 's ochtends al komt!! Bedankt voor je hulp!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je kunt om te beginnen proberen om de urinesporen op te sporen met een uv-lamp (ik heb dat eens in een programma gezien en het werkt echt).

Maak de vlek daarna simpelweg schoon met wat schoonmaakazijn, bij mij was dat voldoende. Ik weet alleen niet of het ook echt helpt om preventief wat rond je deur te sprayen.

Maar inderdaad, als de geur blijft hangen, nodigt dat de kat uit om er weer te gaan plassen. Het kan zelfs andere katten aantrekken die dan de strijd aangaan om hun territorium af te bakenen – kat 1: dit is van mij, kat 2: echt niet, dit is van mij... enzovoort.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!