Burenprobleem door kattenpoep?

Lewina
Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik zit met een klein probleempje met mijn buurman en ik hoop dat het niet verder uit de hand loopt.

Hij kwam eerder al naar ons toe om te zeggen dat we onze hond niet meer in zijn tuin mochten laten poepen... Alleen was het onmogelijk dat het onze hond was. Hij kan onze (goed omheinde) tuin niet uit om in die van hem (die open is naar de rest van de wijk) te komen. Als de hond echt zou ontsnappen, zou hij niet in dat kleine tuintje gaan zitten, maar naar de velden 100 meter verderop rennen. Bovendien waren de drollen veel kleiner dan die van onze hond; het leek eerder op kattenpoep.

Omdat hij in een rolstoel zit, waren we vriendelijk gebleven en hebben we de poep die hij aanwees maar opgeruimd toen we daar toch waren.

En nu kwam hij vandaag weer langs om te vragen of we onze poes uit zijn tuin willen houden... Dat is leuk en aardig, maar:

- 1. De poes komt weinig buiten en heeft een kattenbak waar ze haar behoefte op doet, al heb je natuurlijk nooit de garantie dat ze het buiten niet ook een keer doet.

- 2. Er lopen zeker 5 of 6 andere katten regelmatig door onze tuinen en hij heeft onze poes nog nooit in zijn tuin zien zitten, dus er is weer geen enkel bewijs dat zij het is.

Nou, ik was er wel even klaar mee. Ik heb mijn man het woord laten doen omdat ik een slecht humeur had en de boel niet erger wilde maken. Ik begrijp heel goed dat het ontzettend vies is als je met je rolstoel door de kattenpoep rijdt, maar de kans dat het echt onze poes is, is misschien maar... 10%?

Het resultaat is dat mijn man zo vriendelijk is geweest om te zeggen dat hij elke ochtend even een kijkje komt nemen om eventuele drollen op te ruimen.

Maar dat houdt hij natuurlijk alleen vol zolang hij nog werkloos thuis zit. Ik zie hem dat niet meer doen 's ochtends voordat hij naar zijn werk moet, en dan begint het hele probleem weer van voor af aan.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen? Ik wil de buurman natuurlijk niet tegen me in het harnas jagen. Moet ik hem gewoon nog een keer uitleggen dat we niet kunnen controleren waar een kat heen gaat als hij buiten is?

Bestaan er producten die we in zijn tuin kunnen strooien om katten te verjagen?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Isa Taras
    Isa taras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je buurman moet wel met bewijs komen dat het jouw hond en/of kat is. En wat betreft het gedrag van de honden...
    Hij kan altijd de dierenopvang inschakelen (dat is nog het gunstigste geval, dan wordt je beestjes tenminste niets aangedaan). Als je dieren gechipt zijn, kun je ze weer ophalen tegen betaling van de opvangkosten — tenminste, als ze van jou zijn, anders moet de eigenlijke eigenaar de rekening betalen. 
    Iedere eigenaar is verantwoordelijk voor zijn eigen dier en dus ook voor de schade die het dier aanricht (denk aan poep, gaten graven, bloemen vernielen, enzovoort... de lijst is lang).
     De wet verbiedt het om honden en katten te laten rondzwerven.
    "De eigenaar van een dier is hiervoor verantwoordelijk. Je bent aansprakelijk voor de schade die het dier veroorzaakt, ook wanneer het dier is ontsnapt, en je mag het niet laten rondzwerven. Je zult dus de materiële schade of het lichamelijk letsel moeten vergoeden, en eventueel de geleden immateriële schade. De aansprakelijkheid kan echter vervallen als het gedrag van het slachtoffer zelf de oorzaak is van het incident. 

Je kunt hiervoor voor de rechter worden gesleept, niet alleen voor de schadevergoeding maar ook voor een strafbaar feit. Je kunt namelijk een boete krijgen voor dit soort overtredingen. De rechter kan zelfs beslissen tot inbeslagname en plaatsing in een asiel, of in het uiterste geval het dier laten inslapen. "
    Als het echt jouw dieren zijn die bij hem over de vloer komen, kan je buurman inderdaad aangifte doen of een klacht indienen.

Vertaald Frans
    L
    Lorna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Lewina, een goede oplossing zou aan de ene kant zijn om je poes te stimuleren haar behoefte te doen op een plek waar het minder stoort door het advies hierboven te volgen (losse aarde of grof zand zijn meestal erg aantrekkelijk).

Aan de andere kant kun je haar vaste route "doorbreken" door precies uit te zoeken waar ze langsloopt en het haar daar lastig te maken, als dat kan.

Katten hebben de neiging om vrij vaste routes te volgen. Ze hebben een territorium met verschillende plekjes die ze op vaste tijden bezoeken.

Die van jou zou die 10 m² van de buurman waarschijnlijk best makkelijk links laten liggen als het te veel gedoe wordt om er te komen en ze bovendien bij jullie thuis een fijnere plek heeft.

Vertaald Frans
    T
    Trifouillette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik wil je niet ongerust maken, maar pas wel goed op.

Het zou kunnen dat je buurman het op je kat gemunt heeft. Een collega van mij is haar kat verloren omdat de buurman, die de poep in zijn tuin spuugzat was, slakkenkorrels had gestrooid. Katten eten dat op en kunnen eraan doodgaan.

Als je man straks weer aan het werk gaat, ruimt hij de poep 's avonds wel op 😉

Misschien kun je in je eigen tuin een plekje maken met wat losse grond, zodat ze daar haar behoefte kan doen.

Wat die middeltjes betreft: die spoelen weg door de regen en trekken de grond in, dus ik denk niet dat je daar een echt effectieve en blijvende oplossing voor zult vinden.

Vertaald Frans
    Lewina
    Rapporteren

Oké, we hebben een probleem: er liggen geen drollen meer in de tuin van de buren sinds mijn poes bij mijn ouders aan het logeren is... Terwijl mijn moeder zweert dat ze daar alleen maar op de kattenbak gaat (2 drollen per dag en een paar plasjes).

Maar goed, dat betekent waarschijnlijk toch wel dat zij het is... Is er een natuurlijk middeltje dat ik in de tuin van de buren kan gebruiken waardoor ze geen zin meer heeft om daar haar behoefte te doen? Het is maar heel klein, misschien 10 of 15 m2.

We hebben niet echt zin om daar elke ochtend te gaan opruimen, bovenop het verschonen van haar eigen kattenbak...

Vertaald Frans
    Lewina
    Rapporteren

Het verbaast mij ook, maar het is dat of er komt een klein zwerfhondje in zijn tuin poepen x)

Of het is echt die van mij en ze snapt niet helemaal hoe ze dat buiten de kattenbak goed moet doen...

Blue Cat, ik vermoed dat we juridisch gezien geen risico lopen, tenminste dat hoop ik, maar ik wil de verstandhouding met mijn buren graag zo goed mogelijk houden ^^

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als je kat op jouw naam staat geregistreerd en gesteriliseerd is, kan de buurman geen rechtszaak tegen je beginnen; hij zou deze toch verliezen. Er is geen wet die je verplicht om je kat binnen te houden.

Ik krijg de indruk dat het feit dat hij in een rolstoel zit, ervoor zorgt dat je wat te meegaand bent met zijn onredelijke eisen. Als hij geestelijk gewoon in orde is, behandel hem dan als iedere andere buurman. Zijn beperking geeft hem geen speciale rechten wat betreft JOUW dieren. Je kunt hem heel rustig uitleggen dat de uitwerpselen niet van jouw dieren zijn en klaar. Hoe meer je in de verdediging schiet en je excuses aanbiedt, hoe meer hij misbruik van de situatie zal maken.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!