Blijft de krolsheid aanhouden na de dekking?

G
Gigire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

ik heb sinds twee maanden een poes (ik heb totaal geen ervaring met katten, ze is bij me komen aanwaaien en ik kreeg het niet over mijn hart om haar weer buiten te zetten...).

Ze is jong (ik schat 6-8 maanden) en is niet gesteriliseerd, ze is ongeveer om de twee weken krols. Elke keer houd ik haar binnen zolang het duurt, zodat ze geen buurtkater tegenkomt...

Alleen was ze me deze keer te snel af: ze verdween maandagmiddag (toen ze nog niet krols was) en ze is pas vanochtend weer teruggekomen. (Bovendien vermoed ik dat ze niet alleen was: er is een kater die altijd bij me voor de deur hangt die maandag ook 'verdwenen' was en vanochtend ook weer is opgedoken...)

Vanochtend is ze dus krols: is dat een teken dat ze niet gedekt is, of kan haar krolsheid nog een paar dagen aanhouden daarna?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • G
    Rapporteren

Als ik jullie reacties zo lees, heb ik het idee dat... sterilisatie de beste optie is. Klopt dat, Lebronzé? 😁

Bedankt allemaal voor jullie vele interessante antwoorden.

Ik ga bij de dierenarts laten checken of ze een geregistreerd baasje heeft, maar ik heb al posters in de buurt opgehangen, gekeken of iemand anders haar zocht en een bericht op de Facebookgroep van de stad gezet... nul resultaat. Dus ik denk dat ze gedumpt is, of dat ze is weggelopen en dat het de vorige eigenaren eigenlijk wel prima uitkwam!

Ik laat haar dus snel steriliseren... en daarna ga ik een nieuw baasje voor haar zoeken. Want ook al ben ik dol op haar en ben ik de afgelopen weken echt stapelgek op haar geworden, ik besef me wel dat ik dit geduld niet jarenlang ga opbrengen (toen ze woensdag terugkwam, merkte ik dat ik eigenlijk meer teleurgesteld dan opgelucht was... 😞)

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Steriliseren is echt het beste (volgens mij had ik dat al gezegd😀)

Ja, de krolsheid gaat gewoon door na de dekking, simpelweg omdat het voortplantingsmechanisme van de kat erop gericht is om voor kwantiteit te gaan.

In hetzelfde nestje kunnen kittens zelfs verschillende vaders hebben. Om er zeker van te zijn dat ze bevrucht worden, laten poezen (of in ieder geval hun genen) zich door meerdere katers dekken. Elk eitje kan door een andere kater bevrucht worden, net als bij ratten...

Daarnaast is het goed om te weten dat een poes die net bevallen is (en dan vooral de gewone huiskatten), vaak alweer 2 tot 3 weken na de bevalling krols kan worden.

Dus, steriliseren is echt het beste (had ik al gezegd, geloof ik😉)

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Maak je niet te druk over het berekenen of er wel of geen risico is. Dat is onmogelijk. Genoeg poezen die niet eens krols lijken te zijn, blijken achteraf toch drachtig.

De enige echte oplossing is sterilisatie. De ingreep heeft alleen maar voordelen voor de poes, als je kijkt naar haar gezondheid, levensduur, veiligheid en een rustiger karakter. En je voorkomt er die vreselijke melkklierkanker mee, waar helaas nog zoveel niet-gesteriliseerde poezen aan overlijden, soms zelfs op heel jonge leeftijd.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, hoe jonger je een poes laat steriliseren, hoe kleiner de kans op melkkliertumoren (90% minder risico vóór de eerste krolsheid, 60% na de eerste krolsheid, en na 12 maanden of twee jaar neemt dit voordeel steeds verder af).

Vertaald Frans
    E
    Elise2001 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi en bedankt voor je reacties. Nou, ik denk dat een nestje er deze keer niet in zit, gelukkig! Ze was tot afgelopen maandag krols, dus haar krolsheid moet vandaag weer begonnen zijn, of misschien gisteren al (ik had gelezen dat er 9 dagen tussen twee cycli zitten), dus de kans is klein dat ze bevrucht is. En ik moet echt stoppen met het uitstellen om haar te laten steriliseren! Maar @Kulinda, je schreef dat ze kans loopt op kanker door haar krolsheid?

Ja, dat kan melkliertumoren veroorzaken als ik me niet vergis (ik heb dat op internet gelezen toen ik informatie zocht over de krolsheid van een poes).

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Hoi en bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat een nestje er deze keer niet in zit, gelukkig! Ze was tot afgelopen maandag krols, dus haar krolsheid moet vandaag of misschien gisteren weer zijn begonnen (ik had gelezen dat er 9 dagen tussen twee cycli zitten). Er is dus weinig kans dat ze bevrucht is.

En ik moet echt eens stoppen met het steeds maar uitstellen om haar te laten steriliseren!

Trouwens @Kulinda, je schreef dat ze kans loopt op kanker door haar krolsheid?

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het BESTE is om haar te laten steriliseren, want bij elke krolsheid loopt ze risico op kanker en wordt haar leven korter. En dan hebben we het nog niet eens over het aantal kittens dat ze kan krijgen.

Als je haar wilt houden, is het goed om daar eens over na te denken. Anders kun je contact opnemen met lokale kattenstichtingen bij jou in de buurt; zij regelen dit dan verder en zoeken een nieuw huisje voor haar.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een poes accepteert de dekking meestal zo'n 1 tot 3 dagen na het begin van de krolsheid. In dat geval stopt de krolsheid ongeveer 6 tot 7 dagen na de dekking. Als de dekking niet tot een bevruchting heeft geleid, wordt de poes na een maand weer krols. Is de dekking wel succesvol, dan begint de dracht en die duurt ongeveer 2 maanden.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!