Binnenkat die naar buiten wil

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi iedereen, ik heb een probleem met mijn katje.

Ze is nu 4 maanden oud en ik woon in een appartement. Ik heb de mogelijkheid om haar naar buiten te laten, maar met het spoor en de provinciale weg vlakbij laat ik haar voor haar eigen veiligheid liever binnen.

Tot nu toe ging dat hartstikke goed en ze kwam niet eens in de buurt van het balkon als ik het raam openzette. Maar tijdens de kerstvakantie heb ik haar meegenomen naar mijn ouders. Zij wonen op het platteland en hebben een grote schuifpui en veel ramen. Ze heeft daar de katten van de buren en allerlei vogels gezien.

Sindsdien heeft ze nog maar één ding in haar kop: naar buiten!

En dat terwijl ze binnen alles heeft wat haar hartje begeert; we zijn constant met haar bezig.

Toen ik er even niet was, heeft mijn moeder het initiatief genomen om een tuigje en een riem voor haar te kopen en met haar op het terras te gaan wandelen.

Denken jullie dat het een goed idee is om haar aan de lijn uit te laten in de tuin? (Rekening houdend met het feit dat ik thuis ook een tuin heb, maar de vraag is of ik die nog wel heb als ik ooit ga verhuizen?)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hoi! Mijn kleine poes Cacahuète is bijna 6 maanden oud en woont in een landelijk huis van 125m2. Ze vermaakt zich prima, want we hebben krabpalen en volop speeltjes neergezet. Ik ben bijna de hele dag thuis, dus ik ben lekker met haar bezig wanneer mevrouwtje niet slaapt.

1. We hebben een raam aan de straatkant op zo’n 2,50 meter hoogte en ze is er al twee keer uitgesprongen! Ze is nergens bang voor! Maar eenmaal beneden miauwt ze heel hard en blijft ze gelukkig bij de deur zitten. Daarom houd ik de luiken nu altijd dicht, totdat ik een hor ga plaatsen, zoals iemand me al tipte. Het keukenraam is trouwens veel hoger en kijkt uit op een drukke straat; daar springt ze niet uit (al ben ik soms wel bang dat ze het gaat doen)...

2. Als we de voordeur opendoen, staat ze er altijd en lukt het haar om tussen onze benen door naar buiten te glippen... ze loopt nooit weg, maar blijft bij de deur om overal aan te snuffelen! Sinds een paar weken gaat ze echter naar beneden en miauwt ze om naar buiten te mogen. Mevrouwtje wil op pad! Ik weet niet of ze nog rustiger gaat worden of dat het juist erger wordt. Wat moet ik doen? Ik dacht altijd dat een binnenkat die nooit buiten is geweest, niet zou proberen weg te gaan!! Ik heb gelezen over een tuigje met een riem? Maar dan moet ze wel voor ALLES ingeënt zijn!!!

Ik zou haar af en toe mee kunnen nemen naar mijn zoon, MAAR dat wilde ik liever niet uit angst dat ze de smaak van het buitenleven te pakken krijgt en daarna ongelukkig is als ze weer naar huis moet!!!!

Dat waren mijn vragen zo'n beetje... Bedankt alvast voor het meedenken over wat ik wel of niet moet doen!

Isabel

Vertaald Frans
    Sofi771
    Sofi771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb ook hele nieuwsgierige katten, maar ik wil ze toch niet buiten aan een riempje uitlaten. Het risico op frustratie is echt wel aanwezig. Je hebt katten die het buiten fantastisch vinden en daarna weer vrolijk naar binnen gaan, maar anderen raken juist gefrustreerd als ze weer naar binnen moeten en blijven dan de hele dag zeuren.

In jouw plaats zou ik het risico niet nemen en gewoon wachten tot het gezeur vanzelf ophoudt. Als je kat alles heeft wat ze nodig heeft in je appartement, is het niet nodig om haar mee naar buiten te nemen...

Heb je er trouwens al aan gedacht om je balkon te beveiligen? Het kan voor je kleine meid heerlijk zijn om op het balkon rond te lopen en naar buiten te kijken, maar dan moet het wel van boven tot onder helemaal goed afgezet zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Oké, bedankt. Ik ben net 15 minuten met haar wezen wandelen en ze was helemaal blij. Ze is trouwens ingeënt tegen kattenziekte en niesziekte. We kijken wel even aan of dit een vast ritueel wordt en of er dan nog extra vaccinaties bij moeten.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een kat kan urenlang uit het raam staren en naar de vogels kwetteren, maar ze willen niet altijd naar buiten. Ze zijn van nature nieuwsgierig, dus als je ze hun gang laat gaan, gaan ze echt wel kijken wat er buiten allemaal gebeurt. Een tuigje is een heel goed idee als de omgeving buiten niet veilig is.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Katten kunnen zich heel goed aanpassen.

Als je haar aan een lijntje wilt uitlaten en je kat accepteert dat (wat niet voor alle katten geldt), dan is dat zeker geen slecht idee.

Zelf liet ik mijn kat ook aan een riempje uit tijdens vakanties op het platteland.

Maar vergeet niet om haar vaccinaties en ontworming goed bij te houden. Het is ook verstandig om haar tegen vlooien te beschermen. Zelfs als de wandelingetjes kort zijn, is er een risico op besmetting voor je kat.

Het kan zijn dat ze na de verhuizing, als je geen tuin meer hebt, de eerste weken nog wel vraagt om naar buiten te gaan. Maar als ze merkt dat je haar niet meer naar buiten laat, zal ze er uiteindelijk aan wennen (wat niet wegneemt dat ze nog urenlang voor het raam kan zitten kijken omdat ze dat interessant vindt).

Ik wens je een fijne dag,

Sophie

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!