Binnenkat die naar buiten wil

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi iedereen, ik heb een probleem met mijn katje.

Ze is nu 4 maanden oud en ik woon in een appartement. Ik heb de mogelijkheid om haar naar buiten te laten, maar met het spoor en de provinciale weg vlakbij laat ik haar voor haar eigen veiligheid liever binnen.

Tot nu toe ging dat hartstikke goed en ze kwam niet eens in de buurt van het balkon als ik het raam openzette. Maar tijdens de kerstvakantie heb ik haar meegenomen naar mijn ouders. Zij wonen op het platteland en hebben een grote schuifpui en veel ramen. Ze heeft daar de katten van de buren en allerlei vogels gezien.

Sindsdien heeft ze nog maar één ding in haar kop: naar buiten!

En dat terwijl ze binnen alles heeft wat haar hartje begeert; we zijn constant met haar bezig.

Toen ik er even niet was, heeft mijn moeder het initiatief genomen om een tuigje en een riem voor haar te kopen en met haar op het terras te gaan wandelen.

Denken jullie dat het een goed idee is om haar aan de lijn uit te laten in de tuin? (Rekening houdend met het feit dat ik thuis ook een tuin heb, maar de vraag is of ik die nog wel heb als ik ooit ga verhuizen?)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoi!

Mijn kat is een binnenkat, maar we zijn nu op de camping en hij miauwt de hele tijd om naar buiten te mogen. Gisteren heb ik hem naar buiten gelaten en toen is hij de hele dag weggeweest; we hebben hem overal moeten zoeken maar uiteindelijk gelukkig weer gevonden.

En vannacht is hij aan één stuk door blijven miauwen omdat hij weer naar buiten wilde.

Vertaald Frans
    M
    Mélaniepiniouf Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Die van mij wordt in augustus twee jaar en ik heb de keuze gemaakt om hem niet los naar buiten te laten. Voor ons geeft het te veel stress om hem misschien nooit meer terug te zien; ik vind de buitenwereld tegenwoordig te gevaarlijk voor katten (met die idioten die ze expres kwaad doen, wegpiraten, enzovoort). Tot zes maanden geleden woonde hij in een appartement en was 'buiten' voor hem alleen het raam met een hor. Nu hebben we een huis met een tuin en laten we hem uit met een tuigje en een lijn (een lijn van 10 meter, maar meneer gaat nooit zo ver weg). Omdat ik rook, weet hij dat hij naar buiten mag als ik een sigaretje ga roken. Dan blijven we 10 tot 15 minuten buiten, of langer als dat kan. Hij is dan helemaal in zijn sas en als ik "kom maar" zeg, begrijpt hij dat we weer naar de deur moeten... Hij heeft binnen genoeg speeltjes en krijgt aandacht in overvloed. Ik geloof niet dat hij ongelukkig is; volgens mij voelt een dier het wel aan als je het beste met hem voor hebt. Mijn dierenarts zei dat als een kat niet anders gewend is, hij niet ongelukkig zal zijn en ook niet per se meer nodig heeft. Soms, als we naar zijn zin te vroeg weer naar binnen gaan, miauwt hij even bij het raam, maar als hij ziet dat hij zijn zin niet krijgt, stopt hij er na een paar minuten alweer mee. Katten aan een lijn uitlaten, zelfs door eigenaren zonder tuin, gebeurt steeds vaker en hoe meer mensen het doen, hoe normaler en cooler het wordt :) We hebben ook een speciale rugzak voor katten of kleine honden. Toen hij nog heel klein was, gingen we ermee naar het bos; hij vond het fascinerend en was niet bang omdat hij zich veilig voelde in zijn rugzak. Zo kon hij toch lekker een frisse neus halen. Het is geen makkelijke beslissing en je moet er goed over nadenken. Je moet bijvoorbeeld wel rustig kunnen slapen als je kat nog niet terug is... (ik zou dat echt niet kunnen, veel te veel stress 😂). Ik denk dat de beslissing uiteindelijk gewoon bij jou ligt en doe vooral waar je je goed bij voelt!!

Vertaald Frans
    Kiki 57
    Kiki 57 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, het verhaal van Bimbo is nogal bijzonder. Ze wordt bijna 10 jaar en we hebben haar al sinds ze 1 maand oud was. Omdat ze toen nog niet gespeend was, hebben we haar met de fles grootgebracht. We zijn een paar keer verhuisd, maar sinds de laatste verhuizing wil ze opeens de hele tijd naar buiten, terwijl ze dat voorheen nooit wilde. Het klopt ook dat ze de laatste maanden is afgevallen en kale plekken in haar vacht heeft. Volgens de dierenarts komt dit door de ouderdom en heeft ze verder geen specifieke problemen. Wat wel lastig is, is dat ze niet meer op de kattenbak wil gaan. Op een ander forum werd me verteld dat ze misschien zo graag naar buiten wil om ergens beschut te sterven. Wat denken jullie hiervan? Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    C
    Cleopatricia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb me net aangemeld.

Mijn Maine Coon kitten is 7 maanden oud. Hij is nog niet geholpen, maar dat gaat binnenkort gebeuren.

Hij glipt naar buiten zodra we de voordeur opendoen en rent dan meteen de weg op. We letten echt goed op, maar hij is net een torpedo.

Ik weet niet goed wat ik moet doen, moet ik hem straffen?

Hij zit urenlang voor het raam te turen. We spelen veel met hem en de woonkamer is helemaal voor hem ingericht met klimplekjes, een krabpaal en allerlei speelgoed: balletjes, propjes aluminiumfolie, elastiekjes... Ik vraag me af of hij zich verveelt, ook al speelt mijn dochtertje van 3 ook vaak met hem. Ik heb jullie reacties hier gelezen en die vond ik erg interessant.

Ook springt hij 's nachts graag bovenop ons waarbij hij zijn nagels in onze benen zet... en hij bijt ook veel. Ik heb nooit eerder katten gehad, is dit normaal? Groetjes en bedankt voor het lezen!

Vertaald Frans
    Elomystèredebyquette
    Elomystèredebyquette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn poes, Byquette, hangt al een paar dagen bij de deur rond te mauwen en dat alleen overdag. Zodra mijn moeder naar haar werk gaat, begint ze weer en wil ze naar buiten! Maar het punt is dat ze al 8 jaar is. We hebben een riempje al eens geprobeerd, maar ze heeft zichzelf bijna gewurgd toen ze op en af een stoel klom waar we haar aan vast hadden gemaakt... Bovendien haat ze riempjes.

Ik weet dus echt niet wat ik moet doen als ze naar beneden gaat en voor de deur staat te mauwen. Soms komt ze weer naar boven om te eten en te drinken, of om te spelen of lekker languit op de grond te liggen. Ik geef haar dan wel aandacht, maar ze gaat gewoon door... Wat kan ik doen?

Ps: ze is altijd een binnenkat geweest

Vertaald Frans
    C
    Cali77 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn poesje is nog nooit buiten geweest. Ik had de familie bij haar geboorte al laten weten dat ze niet naar buiten zou gaan, dus hebben ze haar bewust binnen gehouden. Ik heb haar in huis genomen toen ze tweeënhalve maand oud was. Ze vindt het heerlijk om op de ladekast voor het raam naar de vogels te kijken en ze probeert ook helemaal niet om naar buiten te gaan. Meestal als ze aan de deur krabt, is dat rond 3 of 4 uur 's nachts.

Bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn kat Brooklyn van 8 maanden oud.

Zodra ik het raam of de deur opendoe, schiet hij er meteen naartoe. Het is inderdaad beter om niet met haar te gaan wandelen, want daar raakt ze alleen maar meer gefrustreerd door. Ik heb geen pasklaar antwoord voor je, maar ik kan je wel wat tips geven: - Speel met haar als ze begint te krabben; dat vrolijkt haar op en houdt haar lekker bezig.

- Na verloop van tijd wennen onze kittens wel aan het leven binnen.

- Plaats een hor voor je raam zodat ze naar de vogeltjes en zo kan loeren, en vooral de buitenlucht kan ruiken. Zo leert ze om bij jou binnen te vinden wat ze zoekt.

- Bespreek het ook eens met de dierenarts bij je volgende bezoek.

Nog een kort vraagje: leefde jouw kat buiten voordat je haar adopteerde?

Zo ja, hoe lang is ze daar geweest?

Dat kan namelijk gevolgen hebben: Brooklyn was een wilde kat, geboren bij mijn oom. Op advies van de dierenarts heb ik hem met 2 maanden geadopteerd. Later was hij waarschijnlijk nooit meer gewend geraakt aan het leven binnen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Fijne feestdagen!

Vertaald Frans
    C
    Cali77 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Dit topic interesseert me enorm, want mijn poes is nu 9 maanden oud en is nog nooit buiten geweest. Ze is ruim 2 maanden geleden gesteriliseerd en sinds ongeveer een maand krabt ze de hele tijd aan de voordeur van mijn appartement. Ik heb echt van alles geprobeerd: azijn, aluminiumfolie, dubbelzijdige tape, peper, citronella... maar niets helpt; ze houdt maar niet op. En dat terwijl ze nog nooit buiten is geweest. Zelfs als ik haar in het weekend meeneem naar mijn familie, gaat ze niet naar buiten. Dan ligt ze alleen maar voor de schuifpui te kijken.

Elke keer als ik de deur opendoe, glipt ze tussen mijn benen door de gang in. Tegen de tijd dat ik haar te pakken heb, is ze vaak de trap al op.

Hebben jullie nog tips? Wat kan ik doen? Ik zit in een huurwoning en ik wil echt heel graag dat ze stopt met dat gekrab aan de deur. Ik heb een tuigje en een riem gekocht, maar ik ben bang dat het de situatie juist erger maakt als ik haar mee naar buiten neem.

Bedankt alvast!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Persoonlijk denk ik dat een kat natuurlijke instincten heeft waardoor ze vroeg of laat altijd wel naar buiten willen... De frustratie kan natuurlijk per kat anders zijn, afhankelijk van het karakter en/of het ras.

Ik heb zelf echte HTK-katten (huis-tuin-en-keukenkatten) die het absoluut niet hadden uitgehouden in een appartement of opgesloten in huis, zelfs niet als ze van jongs af aan niet anders gewend waren (ze komen van het platteland). Ze lopen de hele dag in en uit (ook al blijft hun territorium grotendeels beperkt tot de tuin). Mijn kleine Chartreux heb ik als kitten al laten wennen aan een tuigje en een riem... Tegenwoordig gaat hij alleen naar buiten als wij erbij zijn; hij blijft dan in een specifiek deel van de tuin en vraagt om niks meer. Aan het eind van de dag komt hij vanzelf weer naar binnen en hij lijkt hartstikke gelukkig bij ons binnen... Elke kat is anders, maar persoonlijk ben ik blij dat hij ook van het buitenleven kan genieten voor zijn balans... Dat is natuurlijk maar mijn mening...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, is je kitten al gesteriliseerd? Op die leeftijd kunnen ze namelijk al krols worden en op zoek gaan naar een kater!

Verder zou ik je aanraden om ook je keukenraam te beveiligen, zodat ze er niet uit kan springen en het risico loopt om aangereden te worden... Heb je een tuin of grenst je grote huis direct aan de straat? Als je haar graag naar buiten wilt laten gaan, omdat ze het heerlijk zal vinden om buiten te zijn, doe haar dan een tuigje om en ga samen wandelen. Maak er een soort "ritueel" van: niet wanneer zij het wil, maar altijd op dezelfde dag en rond hetzelfde tijdstip. Ik heb mijn kat dit van jongs af aan zo geleerd en hij gaat nu zonder problemen met ons mee de natuur in (we wonen in een appartement en hij begrijpt dat de reismand voor de auto + de riem een wandeling van een uur in het weekend betekenen). Het is erg leuk om te doen en hij raakt niet gefrustreerd; hij snuift de frisse lucht op, kijkt lekker om zich heen en vermaakt zich met jagen in de buurt, maar altijd aan het tuigje zodat we hem veilig bij ons houden!! Kijk maar of het je wat lijkt en of dit in jouw situatie mogelijk is...

Groetjes!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!