Bijwerkingen Drontal

M
Miaou2020 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb mijn kat afgelopen zaterdag een ontwormingsmiddel gegeven, dat is nu 3 dagen geleden. Het was Drontal. De vorige keer reageerde hij er goed op, maar dit keer heeft hij totaal geen eetlust, eet hij bijna niets en heeft hij moeten overgeven. Hij slaapt heel veel, terwijl hij normaal gesproken de hele dag buiten aan het jagen is. Het is een jonge kat van 1 jaar oud. Ik heb hem net wat kleine stukjes kip kunnen voeren en tot nu toe heeft hij die binnengehouden. Maar hij lijkt uitgeput en slaapt alleen maar, ik begin me nu echt zorgen te maken. Hebben jullie dit soort problemen eerder meegemaakt met Drontal? Ik vind dat dit wel erg lang duurt voor een bijwerking. Twee dagen daarvoor (dus 6 dagen geleden) had ik hem zijn Frontline gegeven, misschien heeft hij daar wat van binnengekregen door zichzelf te likken... Nou ja, bedankt voor jullie advies alvast!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • F
    Fletanisole1047 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik ken Drontal niet, maar helaas ken ik het vlooienmiddel Frontline maar al te goed. Ik begrijp echt niet dat dit product nog steeds verkocht wordt. Er zit Roundup in, dat Amerikaanse bestrijdingsmiddel!!

Ten eerste stinkt het enorm en de kat ruikt dat nog veel sterker dan wij. Ik heb het ooit aan een poes gegeven die meteen ontzettend begon te kwijlen en zich als een gek gedroeg; ze rende overal rond terwijl ze aan het miauwen was.

Ik heb het ook aan een andere poes gegeven (ze stribbelde tegen omdat ze niet wilde dat ik het bij haar opdeed), ik had naar haar moeten luisteren. Ze verloor haar haren op die plek en kort daarna werd ze ziek. Het oordeel van de dierenarts: hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier)!

Het arme beestje is eraan overleden. Ik ben op internet gaan zoeken en kwam er niet alleen achter dat die rotzooi van een pesticide erin zit, maar ook dat er een risico is op hyperthyreoïdie als bijwerking.

Sindsdien gebruik ik vlooientabletten op basis van gewicht, 'Credelio', en dat geeft geen enkel probleem.

Mijn enige advies: blijf ver weg van Frontline!!!!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie en voor je conclusie.

Ik denk dat je zelfmedicatie over het algemeen beter kunt vermijden.

Vlooien en wormen zijn echt maar heel zelden gevaarlijk (het komt voor), ik heb nog nooit een topic gezien met "mijn kat is ziek door vlooien", maar ik zie daarentegen vaak topics voorbijkomen als "mijn kat is ziek door de behandeling".

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Even een update over mijn kat voor wie met hetzelfde probleem zit: hij geeft niet meer over, begint weer kleine beetjes te eten en krijgt langzaam weer wat meer energie. Vier dagen na de inname van Drontal! Ik geef hem dit niet meer en ga voortaan eerst even overleggen met mijn dierenarts.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Super bedankt voor je reactie! Ik heb hem 1 tablet voor 4 kg gegeven terwijl hij 5 kg weegt, dus wat dat betreft is er geen sprake van een overdosis. Hij heeft geen diarree gehad, alleen geen eetlust en hij spuugt het weinige dat hij eet weer uit. Als het morgen niet beter gaat, ga ik sowieso even naar de dierenarts. Hopelijk kan ik makkelijk bij eentje terecht! Nogmaals bedankt.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Braken, vermoeidheid en diarree zijn inderdaad zeldzame, maar mogelijke bijwerkingen van Drontal. In dit geval kan het vanzelf overgaan, maar als je kat zich slecht blijft voelen, raad ik je aan om even contact op te nemen met je dierenarts en hem voortaan geen ontwormingsmiddel op basis van piperazine (zoals Drontal) meer te geven.

Wat me wel verbaast, is dat je kat deze reactie niet had de eerste keer dat hij het kreeg. Weet je zeker dat je de juiste dosering hebt gegeven?

Het is ook mogelijk dat hij aan de Frontline heeft gelikt als je het niet goed genoeg tussen de schouderbladen hebt aangebracht. In dat geval zie je echter meestal tijdelijke neurologische symptomen, in combinatie met braken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Cyanne - Student diergeneeskunde, projectmedewerker voor Junior-Entreprise ProVéto Junior Conseil

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!