Bevalling, kitten overleden

M
Manuelarbs Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, de poes van m'n vader is vanochtend bevallen. Alles ging goed, behalve bij de kitten die als tweede werd geboren. Hij ademde niet, en ondanks dat de moeder hem goed likte en alles netjes weghaalde bij het kleintje, bleef het ademen uit. Ze is toen maar voor de andere kittens gaan zorgen. Het viel me op dat dit kleintje een blauw/roze-paarse huid had (vooral op het buikje) met wat zichtbare adertjes; eigenlijk een beetje de kleur van een embryo, maar hij was niet misvormd. De andere baby's waren bij de geboorte roze of donkerroze, maar niet 'paars' zoals degene die overleden is... Ik hoor graag jullie mening hierover. Ook al kunnen we de exacte doodsoorzaak niet raden, ik ben benieuwd naar wat jullie denken. Hopelijk kan het me wat 'geruststellen' (voor zover dat kan) over wat er met dit kleine hummeltje gebeurd kan zijn.

Alvast bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Capucine66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Pasgeboren kleintjes kunnen behoorlijk fel vechten om de tepel die ze willen hebben. Zodra ze eenmaal allemaal hun EIGEN tepel hebben gevonden, worden ze een stuk rustiger.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Het is heel normaal dat die kleintjes vechten om een tepel die vrij is. Soms zitten ze met z'n drieën op dezelfde terwijl er eentje vlak daarnaast gewoon vrij is. Je hoeft je geen zorgen te maken, tenzij de moeder weigert ze te laten drinken, maar dat is hier niet het geval.

Oké, nogmaals bedankt en een fijne dag nog! :)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is heel normaal dat de kleintjes vechten om een vrije tepel, soms zitten ze met z'n drieën op dezelfde terwijl er gewoon eentje vrij is vlak daarnaast.

Je hoeft je geen zorgen te maken, tenzij de moeder weigert ze te laten drinken, maar dat is hier niet het geval.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi, het kitten dat bij de geboorte is overleden, vertoonde alle tekenen van cyanose (zuurstofgebrek in de organen en weefsels). De oorzaak hiervan zal een raadsel blijven. Het was zeer waarschijnlijk al vóór de bevalling overleden. Je hebt niets verkeerds gedaan, en de moederpoes ook niet.

Bedankt voor je antwoord, dat stelt me toch wel gerust.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Dit komt vaker voor en ik snap dat het schrikken is, maar het belangrijkste is dat de moeder het gered heeft. Het gebeurt namelijk wel eens dat ze moeite heeft om een doodgeboren kleintje 'uit te drijven'... sorry als dit wat hard klinkt, maar de kans is groot dat het kleintje al voor de geboorte was overleden en niet goed lag tijdens de bevalling... Dit gebeurt vaak bij jonge moeders of door andere onverklaarbare redenen (een ongelukje of zwakte). Maar jij kunt hier helemaal niets aan doen! Waar het nu om gaat, is dat de rest goed verloopt. Dat wil zeggen: de moeder die nu een kitten mist, kan misschien (of niet) te weinig melk aanmaken omdat er minder gedronken wordt dan normaal (een kitten minder), waardoor de melkproductie onbedoeld kan stoppen. Dus voor de zekerheid, en raak niet in paniek, wees er op voorbereid dat je de moeder misschien moet helpen door de kleintjes een beetje bij te voeren met de fles (alleen als het echt nodig is). Je merkt het vanzelf als de moeder de kleintjes te vroeg afstoot (vóór ze een maand oud zijn) of als ze al te vroeg begint met jagen en prooien mee naar huis neemt. Als je vragen hebt, stel ze gerust, maar jij en de moeder kunnen hier echt niets aan doen en je had niets anders kunnen doen. Probeer het achter je te laten en concentreer je op de kittens die het wel hebben gered, dat worden vast echte kleine boefjes... hihi

Heel erg bedankt voor je reactie! De kittens drinken meerdere keren per dag en de moeder stoot ze niet af, integendeel zelfs.

Maar het gebeurt wel eens dat twee van hen 'piepen' omdat ze op zoek zijn naar een tepel met melk, en zodra ze die gevonden hebben, zijn ze weer stil. Is dat normaal of is er misschien iets aan de hand? Ik heb voor de zekerheid sowieso al kittenmelk besteld, je weet maar nooit en ik heb het liever alvast in huis voor het geval dat!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit is een probleem dat vaker voorkomt en ik begrijp dat het een schok is, maar het belangrijkste is dat de moederpoes het heeft gered. Soms hebben ze namelijk moeite met het 'uitdrijven' van een doodgeboren jong... Excuses als dit wat bot klinkt, maar de kans is groot dat de kleine al voor de geboorte was overleden en daardoor niet in de juiste houding lag tijdens de bevalling...

Dit gebeurt vaak bij jonge moeders of soms door andere onverklaarbare redenen (een ongelukje of zwakte!). Maar jij kunt hier helemaal niets aan doen!

Waar het nu om gaat, is zorgen dat het vervolg goed verloopt. Dat wil zeggen: de moeder die nu een kitten mist, heeft misschien (of misschien niet) te weinig melk omdat er minder wordt gedronken dan normaal (één kitten minder), waardoor de melkproductie onbedoeld kan stoppen.

Dus voor de zekerheid, en raak vooral niet in paniek: wees eventueel voorbereid om de moeder te helpen door de kleintjes een beetje bij te voeren met de fles (alleen indien nodig).

Je merkt het vanzelf als de moeder de kittens te vroeg afstoot (vóór ze een maand oud zijn) of als ze al te vroeg begint met jagen en prooien mee naar huis te nemen (vóór een maand).

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Je kunt er in ieder geval niets aan doen, de moederpoes ook niet, en je had het niet kunnen voorkomen.

Probeer het achter je te laten en richt je op de kittens die het wel hebben gered, dat worden vast echte kleine boefjes... hihi

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het kitten dat bij de geboorte is overleden, vertoonde alle tekenen van cyanose (zuurstofgebrek in de organen en weefsels). De precieze oorzaak daarvan zal waarschijnlijk een raadsel blijven. Het was zeer waarschijnlijk al dood vóór de bevalling. Je hebt niets verkeerd gedaan, en de moederpoes ook niet.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi, wat naar voor je 😔 Dit kittentje was waarschijnlijk al voor de bevalling overleden, afgaande op wat je beschrijft. Dat wijst erop dat het bloed niet meer door dat kleine lichaampje stroomde. Een hartafwijking, een probleem met de navelstreng... er zijn veel mogelijke oorzaken. Neem het jezelf niet kwalijk, dit soort dingen zijn onvoorspelbaar, zelfs met de best mogelijke begeleiding van de dracht. Sterkte

Heel erg bedankt voor je reactie, dat 'stelt me gerust' dat ik mezelf niets hoef te verwijten.

Ik wens je in ieder geval nog een fijne dag!

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wat naar voor je dat dit je overkomt 😔

Dit kittentje was waarschijnlijk al voor de bevalling overleden als ik je beschrijving zo lees. Het klinkt alsof het bloed niet meer door dat kleine lichaampje stroomde. Een hartafwijking, een probleem met de navelstreng... er zijn zo veel mogelijke oorzaken.

Geef jezelf vooral niet de schuld, dit soort dingen zijn onvoorspelbaar, zelfs met de allerbeste begeleiding tijdens de dracht.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!