ze is niet agressief, maar wil gewoon spelen. Katten zijn roofdieren en zijn 's nachts het meest actief. Een speelsessie voor het slapengaan zou de oplossing moeten zijn. Katten zijn dol op spelletjes met een hengeltje, of dat je kleine speeltjes zoals balletjes of muisjes voor ze gooit.
Ja, precies.
Maellep, ik hoop niet dat je ooit getuige bent van, of nog erger, het slachtoffer wordt van een echte aanval door een kat. Ik durf me de verwondingen niet eens voor te stellen. Zo'n actie is heel heftig, net zo erg als wanneer een hond aanvalt.
Dus ja, dit is 100% spel, maar dan spel dat niet goed onder controle is.
Je stelt jezelf een paar vragen, vooral waarom het op dezelfde tijden gebeurt en waarom het zo'n vast patroon is. De reden is simpel: een kat is een echt gewoontedier. Jij hebt je eigen routine (werk, huishouden, slapen, etc.) en je kat ook. Die van jou is gewend geraakt om deze speelse activiteit in zijn schema op te nemen, waarschijnlijk rond dezelfde tijd. Dat komt omdat zijn bioritme zorgt voor een energiepiek op het moment dat jij net naar bed wilt gaan, waardoor hij zijn energie kwijt moet.
We kunnen er ook wel vanuit gaan dat hij donders goed doorheeft dat je op dat tijdstip 'verdwijnt'. Dus hij maakt er nog even gebruik van. Het is een soort 'laatste ronde', zoals in de kroeg.
Ik heb zelf een poes van 2 jaar die ik met 3 weken heb geadopteerd. Ze is van nature nogal bangig, maar heel energiek tijdens haar actieve uurtjes. Als de storm losbarst, kunnen mijn hond en ik alleen maar toekijken en hopen dat we niet per ongeluk geraakt worden. Maar ze raakt me eigenlijk nooit. Ze valt nooit mijn armen of handen aan.
En volgens mij is de reden heel simpel. Mijn poes, en ook jouw kat, weten dat ze zich moeten inhouden als ze met onze armen of handen spelen. Ze moeten voorzichtig zijn, en dat is voor hen niet echt natuurlijk. Maar ik speel juist heel actief met de mijne. Het is een vast ritueel geworden. Net als bij jouw kat die steeds op hetzelfde tijdstip hetzelfde doet. Ik ben haar voor door haar datzelfde soort spel aan te bieden (jachtspelletjes natuurlijk), rond diezelfde tijden.
Ik heb minstens drie favoriete speeltjes: een simpel touwtje en twee hengeltjes. Ik heb er altijd wel een paar in de zakken van mijn badjas zitten. Zodra ik mijn hand erin steek, weet ze hoe laat het is.
Ze is zo gefocust op die speeltjes en ze kijkt er zo naar uit, dat ze mijn handen en armen totaal niet meer boeiend vindt. Begrijp je wat ik bedoel?
Dus je probleem is eigenlijk heel eenvoudig op te lossen. Hoe meer je deze kat speeltjes en situaties aanbiedt waarin hij zich helemaal kan laten gaan zonder zich in te hoeven houden, en waarin hij samen met jou zijn jachtinstinct kan volgen, hoe minder interesse hij zal hebben in jouw armen en benen. Zo simpel is het!