Zwart tandvlees bij de kat

M
Mebo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Zwart tandvlees bij de kat

Hoi allemaal,

Ik heb twee maanden geleden twee katten geadopteerd en het mannetje vertrouwt me nu eindelijk genoeg zodat ik hem lekker kan knuffelen.

Ik had al gezien dat zijn tandvlees zwart was, maar dat was vanaf het begin al zo, en mijn vorige kat had ook zwart tandvlees.

Maar nu komt het: het was juist een mondinfectie die mijn vorige kat fataal is geworden, dus ik maak me nogal zorgen. Ik heb gelezen dat het tandvlees van katten eigenlijk roze hoort te zijn. Ziet de bek van mijn kat er volgens jullie normaal uit? Hij heeft geen pijn, eet normaal (zelfs een beetje te veel, hij eet zijn eigen bakje en dat van zijn vriendinnetje leeg), hij stinkt niet uit zijn bek, maar ik wil absoluut geen enkel risico nemen vanwege mijn vorige kat.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik snap niet zo goed waarom een infectie de slijmvliezen zwart zou maken, tenzij er al sprake is van een heel vergevorderd stadium van necrose (afsterven van weefsel). Leg je misschien een verband tussen de infectie van je vorige kat en de zwarte slijmvliezen dat er eigenlijk niet hoort te zijn? Een kat met een ontsteking in de bek laat dat heel duidelijk merken: hij heeft moeite met eten, kwijlt, houdt zijn bek open, enz.

Vertaald Frans
    M
    Mebo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben vast een overbezorgde kattenmama voor mijn kleine katje, maar mijn vorige pluizenbol is overleden omdat we dachten dat dat zwarte plekje in zijn bekje normaal was, terwijl het eigenlijk een infectie bleek te zijn. Hoe kun je het verschil zien?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De kleur van het tandvlees hangt vaak samen met de kleur van de vacht. Als je kat zwart in de vacht heeft, kan hij ook zwart tandvlees hebben. Daar is echt helemaal niets verontrustends aan en het heeft niets met een infectie te maken.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sommige katten hebben van nature zwart slijmvlies in hun bek. Dit is genetisch bepaald en geen teken van een infectie.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het lijkt erop dat het de pigmentatie van het slijmvlies is. Om het echter zeker te weten, raad ik je aan om dit even aan je dierenarts te laten zien wanneer je er bijvoorbeeld bent voor een vaccinatie. Je kunt natuurlijk ook altijd even bellen voor meer informatie.

Fijne dag nog,

Alice

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!