Witte vlek op het oog van m'n kat!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik plaats dit berichtje om jullie om hulp te vragen.

Sinds ongeveer twee weken heeft mijn kat van 3 jaar een soort wittige, een beetje doffe vlek op zijn oog.

De vlek is niet zo groot (zie foto's), niet meer dan 2 cm.

Ik heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts, maar hij is pas volgende week (of misschien wel later) terug in de stad en ik maak me best wel zorgen.

De vlek was twee weken geleden ongeveer even groot, misschien iets kleiner.

Hij is gevaccineerd en ontwormd, en ik heb hem een maand of langer geleden een antivlooienmiddel gegeven, dus dat is het waarschijnlijk niet (hij krijgt al 2 jaar hetzelfde middel en heeft nooit problemen gehad).

Hij heeft geen gebrek aan eetlust, hij drinkt en speelt ook gewoon.

Hij lijkt geen pijn te hebben, maar ik heb gelezen dat katten niet altijd laten merken dat ze pijn hebben, ook al is dat wel zo.

Het zou een zweer kunnen zijn (in dat geval is het ernstig en ik wil hem niet een week laten lijden) of een beschadiging die slecht genezen is (althans, dat heb ik gelezen).

Als jullie een soortgelijk geval hebben meegemaakt, zou ik het heel fijn vinden als je vertelt wat jouw kat had. Andere ideeën zijn ook meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Busardvibrant4670 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi romain,

Ik heb iets verder naar beneden in een ander bericht al geantwoord. In het geval van mijn kat was die witte lijn een fibrinestolsel. Het is het gevolg van een onbehandelde uveïtis (oogontsteking). De dierenarts heeft me druppels voorgeschreven om dit te behandelen. Het is dus echt belangrijk dat je even naar de dierenarts gaat!

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Hoi, 

Ik reageer even op dit bericht omdat onze kat precies hetzelfde heeft. Heb je uiteindelijk ontdekt wat het nou precies was en hoe je het probleem kunt oplossen?

Hopelijk zie je ons bericht, 

Romain 

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Mijn kat heeft ook een wit streepje in zijn oog (zie foto). Hij is door de dierenarts nagekeken. Bij mijn kat bleek het om fibrine te gaan. Dat is een gevolg van een onbehandelde uveïtis (oogontsteking). Mijn kat had ook een hele, hele hoge druk in beide ogen. Hij wordt momenteel behandeld met medicinale oogdruppels. Het is dus echt nodig om naar de dierenarts te gaan zodat je kat behandeld kan worden!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Patricia

Vertaald Frans
    Romaing
    Romaing Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, 

Ik reageer even op dit bericht omdat onze kat precies hetzelfde heeft. Ben je er uiteindelijk achter gekomen wat het nou precies was en hoe je het probleem kunt oplossen?

Hopelijk zie je dit bericht, 

Romain 

Vertaald Frans
    G
    Goupil70 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het lijkt erop dat de kat al 2 weken aan het wachten is!

Is er geen andere dierenarts bij je in de stad?

Een vlek van 2 cm in het oog? Dat is vast een typefoutje.

Ik denk aan iets in het oog (een houtsplinter, een groot stofje, houtas, een minuscuul grassprietje...) of op het hoornvlies.

Een infectie is natuurlijk ook altijd mogelijk.

Maar dat gaat niet vanzelf over...

Fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Diegene heeft al aangegeven dat de eigen dierenarts momenteel niet bereikbaar is en dat ze gaat zodra die terug is.

Het is toch niet zo moeilijk om in een noodgeval naar een andere dierenarts te gaan...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze heeft al aangegeven dat haar dierenarts op dit moment niet bereikbaar is en dat ze erheen gaat zodra die weer terug is.

Vertaald Frans
    G
    Goupil70 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit is ernstig.

Ben je nog niet naar de dierenarts geweest?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Een oogzweer is normaal gesproken pijnlijk en je kat lijkt op de beelden geen pijn te hebben.

Het zou op een litteken kunnen lijken. Misschien is het inwendig, ik kan het niet goed genoeg zien om het je met zekerheid te zeggen.

Als hij verder fit is en geen pijn heeft, en omdat het al twee weken zo is, denk ik dat je nog wel een weekje kunt wachten. Maar natuurlijk, als het erger wordt: meteen gaan!

Tekenen van pijn aan het oog waar je op kunt letten zijn: het dichtknijpen van het oog, een heel kleine pupil (maar dat hangt van het licht af; laten we zeggen dat als het bijna donker is en zijn pupil heel klein is, dat een teken van pijn is, maar in fel licht is het normaal), en tranende ogen.

Als deze symptomen optreden, ga dan snel naar de dierenarts.

Je kunt ook kijken of het oogwit rood is, wat op een bindvliesontsteking kan wijzen (maar dan moet je de kat wel even vast kunnen houden, wat niet altijd makkelijk is!).

Helaas kan ik je verder niet helpen.

Chloé

Ja, inderdaad, hij lijkt geen pijn te hebben. Ik neem hem volgende week meteen mee naar de dierenarts, ik hoop dat het niets ernstigs is.

Ik ga proberen in zijn oogje te kijken als hij het toelaat haha.

Super bedankt voor je hulp!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi!

Een oogzweer is normaal gesproken pijnlijk en je kat lijkt op de beelden geen tekenen van pijn te vertonen.

Het zou op een litteken kunnen lijken. Misschien zit het aan de binnenkant, maar ik kan het niet goed genoeg zien om dat met zekerheid te zeggen.

Als hij verder fit is en geen pijn heeft, en omdat het al twee weken zo is, denk ik dat je nog wel een weekje kunt afwachten. Maar natuurlijk: als het verergert, meteen actie ondernemen!

Tekenen van pijn aan het oog waar je op kunt letten zijn: het dichtknijpen van het ooglid, een hele kleine pupil (dit hangt wel van het licht af; stel dat het bijna donker is en de pupil is heel klein, dan is dat een teken van pijn, maar in fel licht is het normaal) en tranende ogen.

Als deze symptomen optreden, ga dan snel naar de dierenarts.

Je kunt ook kijken of het oogwit rood is, wat kan duiden op een oogontsteking. (Maar dan moet je de kat wel kunnen onderzoeken, wat niet altijd even makkelijk is!)

Helaas kan ik je verder niet echt helpen.

Chloé

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!