Welke temperaturen kan een kat aan in de zomer?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond!

De zomer is officieel nog niet begonnen, maar hier in mijn regio (de Vaucluse) laat de hitte niet op zich wachten!! Deze week was het op sommige dagen 38° en dan weer 36,6°...

Ik wilde graag weten welke temperaturen een kat kan verdragen, want die van mij is de hele dag buiten (natuurlijk heeft hij wel altijd een bakje water tot zijn beschikking).

En 's nachts is het in het appartement zo'n 26 tot 28 graden omdat ik geen airco heb.

Als jullie antwoorden hebben, hoor ik het graag :) 🙂

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die van mij heeft een hartruis graad 4. Zelfs zij kan zich aanpassen aan warme temperaturen.

Ze passen zich aan, maak je vooral geen zorgen om een kat.

Vertaald Frans
    M
    Malkia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je ventilatoren hebt, kun je er natte doeken over hangen (of het wasrekje ervoor zetten, om twee vliegen in één klap te slaan). Zo koel je de lucht die erdoorheen gaat af, en dus ook de hele kamer :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Oké, ik ga het washandje proberen! Natvoer krijgt hij al omdat hij last heeft van zijn tandvlees, en ja, hij slaapt nu inderdaad in zijn eigen hoekje in plaats van tegen ons aan en gaat naar de badkamer (waar het koeler is!).

En nee, hij zit nooit alleen in de auto. De enige ritjes die we met de kater maken zijn naar de dierenarts, en die woont op maar 10 minuten afstand :)

Bedankt voor alle tips en een fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Laatst kreeg ik bij de dierenarts een paar tips om mijn poezen te helpen de hitte wat beter te verdragen:

- Zorg dat ze meer drinken (denk aan een drinkfontein) en doe een ijsblokje in het waterbakje.

- Ga met een vochtig washandje over hun hele lijf. Het verdampende water geeft ze een fris gevoel. Dat is blijkbaar ook wat een kat doet bij een hittegolf: ze likken zichzelf vaker. Het probleem is alleen dat ze door dat likken juist uitdrogen. Door ze zelf een beetje nat te maken, voorkom je dat ze verder uitdrogen.

- Geef ze natvoer.

- Voorkom dutjes in de volle zon en kies voor de schaduw en koele plekjes. Mijn poezen liggen nu trouwens liever languit op de tegels omdat die koeler zijn dan hun kussentjes of het tapijt.

- Let heel goed op bij autoritten; je kunt een natte handdoek over de reismand leggen. En natuurlijk: laat je dier nooit alleen in de auto, ook niet voor heel even... de temperatuur loopt ontzettend snel op en de auto wordt een oven... dat is dodelijk!

Fijne dag nog!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Whina,

Je moet weten dat katten veel beter tegen hoge temperaturen kunnen dan wij (en veel beter dan honden).

Laten we niet vergeten dat hun voorouders woestijndieren waren!

Bovendien is hun normale temperatuur 38 - 38,5 graden (wat voor ons als koorts zou worden gezien!). Ze hebben dus een hogere tolerantiedrempel dan wij. In tegenstelling tot ons zweten katten niet (of een heel klein beetje tussen de oren en bij de voetkussentjes). Ze regelen hun temperatuur door te hijgen, al zie je ze dat meestal alleen doen als ze net een flinke inspanning hebben geleverd. Vaak houden katten hun lichaam in rust om koel te blijven; ze slapen meer dan normaal, rennen minder (of minder lang)... kortom, ze luisteren goed naar hun eigen lichaam en gelijk hebben ze!

Buiten vindt hij echt wel het ideale plekje om te rusten. Maak je geen zorgen!

Fijn weekend,

Le

Echt heel erg bedankt voor je reactie!! :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Katten en hitte gaan niet echt goed samen. Hoe reageert die van jou er op dit moment op en wat doe je?

Meestal is hij buiten en 's nachts slaapt hij op zijn kleedje, hij lijkt er niet echt last van te hebben.

Ik heb overal waar hij komt bakjes water neergezet, ik probeer hem niet te veel op te zoeken en ik borstel hem elke dag.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Whina,

Je moet weten dat katten hoge temperaturen veel beter verdragen dan wij (en veel minder goed dan honden).

Laten we niet vergeten dat hun voorouders uit de woestijn kwamen!

Bovendien is hun normale temperatuur 38° - 38,5° (wat voor ons als koorts zou worden gezien!), dus ze hebben een hogere tolerantiedrempel dan wij. In tegenstelling tot ons zweten katten niet (of maar een klein beetje tussen hun oren en bij hun voetzooltjes). Ze regelen hun temperatuur door te hijgen, al zie je ze dat meestal alleen doen na een flinke inspanning. Vaak houden katten hun lichaam in rust om zichzelf op peil te houden; ze slapen meer dan normaal, rennen minder (of korter)... kortom, ze luisteren naar hun eigen lichaam en daar hebben ze groot gelijk in!

Buiten vindt hij zelf wel het ideale plekje om uit te rusten. Maak je geen zorgen!

Fijn weekend.

Le

+1

Ik zou er nog aan willen toevoegen dat katten nog een voordeel hebben ten opzichte van ons: hun vacht. Ja, je zou denken dat ze het ontzettend warm hebben onder die dikke laag haar, maar in werkelijkheid helpt die vacht ze juist om hun temperatuur te reguleren. (Sommige mensen scheren hun huisdieren in de hoop ze te ontlasten van de hitte, maar eigenlijk maken ze het alleen maar erger.)

Geen zorgen dus :) Natuurlijk is de hitte voor niemand echt prettig, ook niet voor hen; je ziet ze niet voor niets koele plekjes opzoeken (leve de tegels!). Maar daar blijft het ook bij, zorg er alleen wel voor dat hij genoeg vers water tot zijn beschikking heeft.

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Laatst kreeg ik bij een bezoekje aan de dierenarts wat tips om mijn poezen te helpen de hitte beter te verdragen:

- Laat ze meer drinken (bijvoorbeeld met een drinkfontein) en doe een ijsblokje in het waterreservoir.

- Ga met een vochtig washandje over hun hele lijf. Het verdampende water geeft ze een fris gevoel. Dat is blijkbaar ook wat een kat doet tijdens een hittegolf: ze likken zichzelf dan blijkbaar vaker. Het probleem is alleen dat ze door dat likken juist uitdrogen. Door ze zelf nat te maken, voorkom je dat ze verder uitdrogen.

- Geef ze natvoer.

- Voorkom dutjes in de volle zon en zoek de schaduw en koele plekjes op. Mijn poezen gaan trouwens vaak languit op de tegels liggen omdat die koeler zijn, in plaats van op hun kussens of het tapijt.

- Wees heel voorzichtig met autoritjes; je kunt dan een natte handdoek over de reismand leggen. En natuurlijk: laat een dier nooit alleen achter in de auto, ook niet voor heel even... de temperatuur stijgt razendsnel en de auto verandert in een oven... dat is dodelijk!

Fijne dag nog!

Vertaald Frans
    D
    Dockman Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

PS: In de steegjes van de dorpjes in de Provence kom je midden op een snikhete middag echt geen mens tegen, maar je ziet er gegarandeerd wel een of meerdere katten.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!