Welk natvoer voor een kieskeurige kat?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi Helen-Kristi.
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar je hebt het op alle fronten mis. Dat is niet jouw schuld, maar die van je dierenarts die denkt een voedingsexpert te zijn:
Het is essentieel voor de gezondheid van de nieren van je kat om een dieet te geven dat meer op natvoer dan op brokken is gebaseerd, omdat een kat van zichzelf nooit genoeg zal drinken. Daarnaast is de mythe dat natvoer "tandsteen bevordert in vergelijking met brokken" echt onzin. Probeer zelf maar eens een koekje te eten. Heb je dan het idee dat het je tanden schoonmaakt? Nee. Brokken zijn broos en laten net als natvoer een laagje tandplak achter.
Er zijn twee oplossingen om tandsteenvorming te voorkomen of te vertragen: voeg wat PlaqueOff toe aan het natvoer, of stap over op Raw Feeding voor je kat.
Op één punt heb je wel gelijk: supermarktmerken zitten vol chemische troep (en granen, dierlijke en plantaardige bijproducten, etc.). Maar in tegenstelling tot wat de petfood-industrie ons wil laten geloven, zijn de brokken van de dierenarts echt niet natuurlijker. Ze zijn simpelweg "minder erg".
Waarom? Omdat ze voor het grootste deel uit granen bestaan, een bron van koolhydraten en mogelijk besmet met mycotoxines. Merken zoals RC, Pro Plan, Hill's en consorten zijn schreeuwend duur voor een kwaliteit die echt ondermaats is. Deze producten sluiten totaal niet aan bij het dieet van een strikt carnivoor, die veel meer vlees nodig heeft en granen heel slecht verteert.
Ik raad je aan om de blog te lezen van Sevv, een lid van dit forum:
http://sensibilisationdeschats.blogspot.fr/p/croquettes-pour-chat-lesquelles-choisir.html
En als je het interessant vindt, kun je ook de video bekijken die ik hierover heb gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=LdDrMhlY1RM
Kortom: geloof niet alles wat je dierenarts zegt. Ze hebben vaak geen diepgaande opleiding gehad over de voeding van onze dieren (en laten we eerlijk zijn, sommigen worden gesponsord door de grote petfood-merken).
De beste voeding voor onze katten is Raw Feeding. Maar als je liever bij brokken blijft, raad ik je echt aan om over te stappen op graanvrije merken met minstens 40% dierlijke eiwitten, in combinatie met natvoer (ook graanvrij)...
Dit zijn merken die je eigenlijk alleen online vindt.
Ik kan er echt met mijn kop niet bij dat dierenartsen zulke onzin verkopen... Dit is absoluut niet tegen jou bedoeld, maar tegen je dierenarts die je op het verkeerde been zet met een heel eenzijdig verhaal, terwijl het duidelijk is dat je je oprecht zorgen maakt om de gezondheid van je kat...
je kunt je kat het beste aan brokjes laten wennen (zoals Royal Canin of Applaws, die geef ik ook aan mijn kleine Belle). Onze dierenarts heeft ons dit aangeraden omdat natvoer de vorming van tandsteen bevordert en ze begon al last te krijgen van tandvleesontsteking 😔. Bovendien weten we allemaal dat producten uit de supermarkt, zowel voor mensen als voor dieren, vol zitten met chemische stoffen. Het voordeel van brokjes en producten die je bij de dierenarts koopt, is dat ze wat natuurlijker zijn. Al komt tandsteen uiteindelijk ook met brokjes gewoon weer terug...
Wat werkt er nou beter bij een kieskeurige kat dan gewoon laten staan wat er in de voerbak zit? Ze weten ons precies te bespelen wanneer ze dat willen, als ze honger hebben eten ze echt wel :D Ik ben heus niet de boze stiefmoeder van Assepoester hoor, ik let gewoon op haar gezondheid!
Ooooh ja, zeker weten. Zodra ze niet eten, raken we meestal meteen in paniek en proberen we op alle mogelijke manieren iets te vinden wat ze wel lekker vinden, en ze hebben het door, dat is nog het ergste!! Katten kunnen echt enorme acteurs zijn. Het belangrijkste is om voer te vinden dat qua samenstelling zo goed mogelijk is, maar dat ze zelf ook lekker vinden. Het heeft weinig zin als het voer wel "gezond" is, maar de kat het weigert te eten.
Hoi,
het is voor je kat beter om hem aan brokjes te laten wennen (zoals Royal Canin of Applaws, die geef ik ook aan mijn kleine Belle). Onze dierenarts heeft ons dit aangeraden omdat natvoer de vorming van tandsteen bevordert en ze begon al last te krijgen van tandvleesontsteking 😔 Bovendien weten we allemaal dat producten uit de supermarkt, zowel voor mensen als voor dieren, vol zitten met chemische troep. Het voordeel van brokjes en producten van de dierenarts is dat ze wat natuurlijker zijn. Maar goed, zelfs met brokjes komt tandsteen uiteindelijk toch wel weer terug...
Wat is nou de beste aanpak voor een kieskeurige kat? Gewoon laten staan wat er in zijn voerbakje zit. Ze weten ons precies te bespelen wanneer ze dat willen, maar als ze echt honger hebben, eten ze wel :D Ik ben heus niet de boze stiefmoeder van Assepoester hoor, ik let gewoon goed op haar gezondheid!
Hoi, ik had hetzelfde probleem met mijn poesje die héééél kieskeurig is. In het begin gaf ik Whiskas, maar dat belandde niet alleen steeds in de prullenbak, de kwaliteit is ook niet echt top. Voordat ik dat wist, heb ik verschillende supermarktmerken geprobeerd, maar mevrouw haalde er haar neus voor op. Hetzelfde gold voor de maaltijdzakjes van Hill's (ze likte alleen de gelei eraf), maar waar ze echt gek op is, zijn die kleine blikjes van Almo Nature die je bij de dierenspeciaalzaak kunt vinden. Er zit een goed vleesaandeel in (meer dan 40%, wat het dichtst in de buurt komt van 'natuurlijke' voeding) en het ruikt en ziet er smakelijk uit.
Voor kittens is er alleen kip, maar voor volwassen katten heb je zowel mousse als gewone paté en echt heel veel verschillende smaken. Hierdoor kun je lekker afwisselen zodat je kat het niet beu wordt, terwijl je wel bij hetzelfde merk blijft. Qua prijs ligt het volgens mij rond de 1 euro nog wat voor een blikje van 70 gram.
4 reacties van 4