Wat vinden jullie van het litteken na de sterilisatie van mijn kat?

X
Xia1808 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik plaats dit berichtje omdat ik wat vragen heb over het litteken van de sterilisatie van mijn poezeltje. Ze is afgelopen vrijdagochtend de 7e geopereerd. Ik heb haar 's avonds om 17:30 uur weer opgehaald en de volgende dag zijn we even teruggegaan naar de dierenarts omdat ze niet wilde eten. Alles was gelukkig in orde (hij heeft naar de zwelling en de hechtingen gekeken en twee keer haar temperatuur opgemeten om zeker te zijn).

Het litteken is vrij groot omdat de dierenarts tegelijkertijd haar navelbreuk heeft verholpen. Daarom is ze via de buik geopereerd en niet via de flank. Ze moet verplicht een kap om, maar ze heeft geen gewoon verband. In plaats daarvan is er Aluspray gebruikt, waardoor de hele plek nu een zilverkleur heeft.

Ze gedraagt zich verder helemaal normaal. Ze wil eigenlijk alweer spelen en rondrennen, maar we hebben haar in een aparte kamer gezet om dat te voorkomen. 's Avonds mag ze even onder toezicht door het huis lopen, zodat ze niet te wild doet. Maar eergisteren sprong ze ineens op een stoel, waar we enorm van schrokken omdat ons verteld was dat ze absoluut niet mag springen. Maar het ging zo snel...

Ik zou graag jullie mening horen als je hier ervaring mee hebt. Dit is mijn eerste sterilisatie, dus ik maak me echt over alles zorgen en weet niet wat normaal is of wanneer ik me echt ongerust moet maken en halsoverkop naar de dierenarts moet rennen. Ik ben geneigd om altijd voor dat laatste te kiezen... Ik hou zoveel van haar.

Eerste foto: haar litteken gisteren. Ik vond het een beetje rood, dus ik heb de foto naar mijn dierenarts gestuurd. Omdat ze zich verder normaal gedraagt en een kap om heeft tegen het likken, zei hij dat er niets aan de hand was en dat ik vooral niet aan het litteken mocht komen (alsof ik dat zou durven...).

Tweede foto: net genomen. Ze had haar waterbakje omgegooid en terwijl ze op haar zij lag, heb ik even gekeken of ze nat was geworden. Gelukkig niet, maar ik schrok wel een beetje van hoe het eruitzag. Is dit normaal 4 à 5 dagen na de sterilisatie? Ik vind het er nog roder uitzien en er zit wat geels bij. Het stinkt in ieder geval niet. Dus ik weet niet of het oké is, of juist zorgwekkend. Omdat die zilverkleurige spray langzaam verdwijnt, vallen de 'echte' kleuren van het litteken me nu misschien meer op, zonder dat er echt reden is voor paniek. Ik heb trouwens alweer een mailtje naar de dierenarts gestuurd met deze foto. Hij wordt vast moe van me, maar ik ben liever een lastige klant dan dat ik iets over het hoofd zie. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden terwijl ik op zijn antwoord wacht.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Wat vinden jullie van het litteken na de sterilisatie van mijn kat?

Xia

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

41 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal top zo.... en ja, kijk naar dat snoetje van dit poesje, dat is een stuk beter en vooral minder stressvol. Lol.

Vertaald Frans
    X
    Rapporteren

Hoi weer!

De dierenarts heeft haar nagekeken en haar temperatuur opgenomen. 38,8 graden, niks geks dus met deze hittegolf. (Normaal gesproken zit ze tussen de 38,4 en 39,2). Hij zei dat hij haar best elke dag wil checken als we dat willen, maar dat het beter is als we niet constant naar haar wond kijken om stress te voorkomen. Hij heeft ons echt even tussendoor geholpen om ons gerust te stellen, en nog gratis ook. Echt superaardig, zeker omdat hij het al zo druk heeft.

Bedankt voor jullie lieve reacties :)

Ik laat later weer van me horen!

Vertaald Frans
    X
    Rapporteren

Ja, en ik waardeer het echt dat hij zo betrokken is. Want laten we eerlijk zijn, ik val hem vast behoorlijk lastig met al mijn foto's en belletjes. Misschien geeft hij me wel op mijn kop omdat ik me te veel druk maak! Ik duim in ieder geval.

Het is best wel lastig als je nog nooit een kat hebt gehad en totaal geen vergelijkingsmateriaal hebt. En met deze hitte is het er ook niet makkelijker op.

Vertaald Frans
    L
    Lenaz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is altijd beter om de dierenarts er even naar te laten kijken, dan weet je het tenminste zeker.

Ik ben zelf ook twee dagen na de operatie teruggegaan (maar ja, die van mij had een hechting losgetrokken!).

Laat je even weten hoe het ging na de afspraak!

Vertaald Frans
    X
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, dat stelt me een beetje gerust. Wat me minder geruststelt, is dat de dierenarts wil dat we vanmiddag weer langskomen nadat hij diezelfde foto heeft gezien... Ik ben echt heel erg gestrest en hoop dat er niks aan de hand is!

Fijne dag :)

Vertaald Frans
    L
    Lenaz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Die van mij is ook tegelijkertijd gesteriliseerd en geopereerd aan haar navelbreuk. Ze had alleen wel twee littekens: eentje aan de zijkant voor de sterilisatie en eentje op haar buik voor de navelbreuk.

Met het litteken aan de zijkant heb ik nooit problemen gehad. Maar die op haar buik deed er lang over om te genezen en uiteindelijk is het een soort keloïd litteken geworden (verdikt, best breed en met kleine bultjes). Ach, de kleine meid heeft er geen last van, je voelt het alleen als je haar over haar buikje aait!

Wat betreft het litteken op de foto's: het ziet er voor mij mooi en schoon uit, maar ik snap je bezorgdheid hoor, ik had precies hetzelfde 😌

Vertaald Frans
    X
    Rapporteren

Ja, we zijn thuis een beetje paranoïde geloof ik. Maar goed, je kunt maar beter te voorzichtig zijn dan andersom!

De dierenarts zei inderdaad 15 dagen voor de kap, en dat de genezing na ongeveer 3 weken optimaal zou moeten zijn. We duimen dat alles goed gaat.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb het even opgezocht op internet en je moet eigenlijk rekenen op zo'n 10 tot 14 dagen voor een volledige genezing... dus volgens mij ziet de wond er hartstikke goed uit.

En wat beweging betreft: probeer drukke activiteiten nog even te vermijden, maar het is echt niet erg als ze een keertje springt.

Vertaald Frans
    X
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, dat stelt me wel een beetje gerust. Ik stress echt om niks. Maak je geen zorgen, ik ben niet van plan om de kap af te doen voor de datum die de dierenarts heeft aangegeven.

Nog een fijne dag! :)

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 41

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!