Wat vinden jullie van het litteken na de sterilisatie van mijn kat?

X
Xia1808 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik plaats dit berichtje omdat ik wat vragen heb over het litteken van de sterilisatie van mijn poezeltje. Ze is afgelopen vrijdagochtend de 7e geopereerd. Ik heb haar 's avonds om 17:30 uur weer opgehaald en de volgende dag zijn we even teruggegaan naar de dierenarts omdat ze niet wilde eten. Alles was gelukkig in orde (hij heeft naar de zwelling en de hechtingen gekeken en twee keer haar temperatuur opgemeten om zeker te zijn).

Het litteken is vrij groot omdat de dierenarts tegelijkertijd haar navelbreuk heeft verholpen. Daarom is ze via de buik geopereerd en niet via de flank. Ze moet verplicht een kap om, maar ze heeft geen gewoon verband. In plaats daarvan is er Aluspray gebruikt, waardoor de hele plek nu een zilverkleur heeft.

Ze gedraagt zich verder helemaal normaal. Ze wil eigenlijk alweer spelen en rondrennen, maar we hebben haar in een aparte kamer gezet om dat te voorkomen. 's Avonds mag ze even onder toezicht door het huis lopen, zodat ze niet te wild doet. Maar eergisteren sprong ze ineens op een stoel, waar we enorm van schrokken omdat ons verteld was dat ze absoluut niet mag springen. Maar het ging zo snel...

Ik zou graag jullie mening horen als je hier ervaring mee hebt. Dit is mijn eerste sterilisatie, dus ik maak me echt over alles zorgen en weet niet wat normaal is of wanneer ik me echt ongerust moet maken en halsoverkop naar de dierenarts moet rennen. Ik ben geneigd om altijd voor dat laatste te kiezen... Ik hou zoveel van haar.

Eerste foto: haar litteken gisteren. Ik vond het een beetje rood, dus ik heb de foto naar mijn dierenarts gestuurd. Omdat ze zich verder normaal gedraagt en een kap om heeft tegen het likken, zei hij dat er niets aan de hand was en dat ik vooral niet aan het litteken mocht komen (alsof ik dat zou durven...).

Tweede foto: net genomen. Ze had haar waterbakje omgegooid en terwijl ze op haar zij lag, heb ik even gekeken of ze nat was geworden. Gelukkig niet, maar ik schrok wel een beetje van hoe het eruitzag. Is dit normaal 4 à 5 dagen na de sterilisatie? Ik vind het er nog roder uitzien en er zit wat geels bij. Het stinkt in ieder geval niet. Dus ik weet niet of het oké is, of juist zorgwekkend. Omdat die zilverkleurige spray langzaam verdwijnt, vallen de 'echte' kleuren van het litteken me nu misschien meer op, zonder dat er echt reden is voor paniek. Ik heb trouwens alweer een mailtje naar de dierenarts gestuurd met deze foto. Hij wordt vast moe van me, maar ik ben liever een lastige klant dan dat ik iets over het hoofd zie. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden terwijl ik op zijn antwoord wacht.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Wat vinden jullie van het litteken na de sterilisatie van mijn kat?

Xia

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

41 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij ziet de wond er goed genezen uit... Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar maak je niet te druk als ze die kraag er af en toe afkrijgt. De kans is klein dat ze de wond weer openkrijgt en als je het ontsmet, is er eigenlijk geen enkel risico.

Vertaald Frans
    X
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie.

De dierenarts vindt dat alles oké is en dat we niets hoeven te doen. We moeten weer contact opnemen als het litteken er anders uit gaat zien. We zijn dus wel een beetje gerustgesteld, ook al is het heel lastig om haar de hele tijd in de gaten te houden met die kap, nu ze doorheeft hoe ze hem af krijgt.

Xia.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bij katten is het net als bij mensen: ze genezen niet allemaal even snel. Als ik afga op mijn ervaring als verpleegkundige, ziet dit litteken er echt heel netjes uit, niks op aan te merken.

Om je gerust te stellen, kun je er even met een gaasje en wat Betadine (het gele flesje) overheen gaan, dat ontsmet de boel.

Het helpt ook om de wond mooi te laten indrogen, maar het ziet er nu al perfect uit.

Je kunt dus helemaal gerust zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel mooi litteken, het ziet er echt keurig uit. Maak je niet meer druk! 😉

Vertaald Frans
    X
    Rapporteren

Hoi,

Oh echt? Dat stelt me al een beetje gerust. Ik vraag me af of mijn dierenarts gaat zeggen dat het zo kan blijven of dat er een verbandje of iets anders op moet. Want het is pas 11 dagen geleden, dat is best wel vroeg om nu al geen hechtingen meer te hebben.

Bedankt voor je reactie :)

Xia.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind dat litteken echt prachtig, een echt schoolvoorbeeld voor de dierenartsopleiding.

Vertaald Frans
    X
    Rapporteren

Hoi allemaal!

Even een update... Vanavond hadden we de nare verrassing dat de kleine meid haar kraag had afgedaan en haar hechtingen eruit heeft gehaald. De draadjes lagen in ieder geval op de grond. Hier is een foto van de wond; ter info: ze is op de ochtend van de 7e geopereerd. Ik heb natuurlijk meteen een mailtje naar mijn dierenarts gestuurd (het was al te laat om te bellen), dus ik hoor morgen wat ik moet doen.

Wat denken jullie ervan? Ziet het er netjes uit? Als ze de hechtingen er echt heeft uitgetrokken, zou ze de plek dan niet te veel beschadigd hebben? Ik heb de kraag meteen weer omgedaan toen ik het zag, maar ik weet niet hoe lang ze zo heeft rondgelopen of dat ze veel aan de plek heeft gelikt...

We maken ons best wel zorgen, dat zal ik niet onder stoelen of banken steken, want het is nog veel te vroeg...

Bedankt voor jullie reacties!

Xia.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

We hebben het toch wel begrepen hoor.....😉😉

Vertaald Frans
    X
    Rapporteren

Zo, we gaan even proberen te ontstressen. Ik besef me net dat ik hiervoor echt een warrig verhaal heb getypt, omdat ik zo graag met jullie wilde delen dat alles goed gaat!

Bedankt allemaal!

Vertaald Frans
    L
    Lenaz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Haha, je dierenarts klinkt goed!

Nou, gelukkig maar, nu is het alleen nog een kwestie van geduld hebben tot het rustig geneest

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 41

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!