Ik ben het helemaal eens met mike64.
Natuurlijk is het vreselijk en schokkend om een kat te verliezen door die rotwagens en ik hoop dat we er op een dag zonder kunnen. Of dat er op zijn minst een echte bewustwording komt bij automobilisten wat betreft respect voor het leven van dieren.
Ik weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dat de meeste bestuurders die ooit een dier hebben aangereden dat per ongeluk deden, maar ik denk ook dat we allemaal een beetje zijn geprogrammeerd om te denken dat dieren maar opzij moeten gaan als we rijden. En dat het hun eigen schuld is als ze dat niet doen, of dat het minder erg is om een dier dood te rijden dan te laat op je werk te komen — terwijl je ook gewoon 10 minuten eerder had kunnen vertrekken.
Mijn collega's lachen me uit:
omdat ik vol op de rem ga als ik duiven op de weg zie,
omdat ik padden ontweek tijdens de paringstijd toen ik nog ten zuiden van de Loire bij Clisson woonde,
omdat ik vaart minder als ik een kat in de berm zie staan,
omdat ik, als het even kon, zelfs geen mieren zou willen doodrijden...
Het is een kwestie van prioriteiten, filosofie en respect.
Voor mij hebben alle levende wezens, in ieder geval de dieren, één ding gemeen: we zijn ons er allemaal van bewust dat we leven en we willen dat graag zo houden. Een auto is een vervoersmiddel, geen massavernietigingswapen.
Sinds de auto voor iedereen bereikbaar is geworden, zou je kunnen denken dat het vooruitgang is en de wereld heeft veranderd. Maar in feite hebben we in nog geen 70 jaar tijd (het was ergens in de jaren '50 dat de auto betaalbaar werd voor de massa) onze planeet compleet verpest. We zijn op een punt gekomen dat we koeien vragen om te stoppen met scheten laten, we laten de ijskappen smelten waardoor het grootste landroofdier (de ijsbeer) en de walrussen verdwijnen, en we hebben ons eigen dagelijks leven vergald door altijd maar vol gas te willen gaan — en niet alleen achter het stuur. We zijn onze menselijkheid verloren door te veranderen in seriemoordenaars: van mensen, maar nog veel vaker van dieren.
En het ergste is: we vinden het nog normaal ook! Nou, als dat vooruitgang is, dan hoef ik het niet. Of in ieder geval niet meer...
In dit topic hebben we het over halsbanden die katten elektrische schokken geven. Dat soort dingen worden gewoon gemaakt en verkocht met het praatje dat het goed zou zijn voor de kat...
Er wordt gesproken over katten binnen opsluiten, terwijl we weten dat een kat van nature een territorium heeft met een straal van 5 kilometer rondom het huis (dat is zo'n 78 km²!). En tegelijkertijd wordt er gezegd dat je graanvrije voeding moet geven om het natuurlijke dieet van de kat te respecteren...
Ik geloof echt dat we de verkeerde vragen stellen. De auto maakt pas 70 jaar deel uit van ons dagelijks leven; al die tijd daarvoor kon de mensheid prima zonder. De wereld draaide gewoon door en kon toen tenminste nog ademen...