Wat vinden jullie van anti-wegloopbanden?

O
Oréo64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Nadat ik mijn kleine Oréo ben verloren — hij was nog geen jaar oud en is overreden op de weg die 200 meter van mijn huis ligt — durf ik geen nieuwe kat meer te nemen.

Ik was dol op dit beestje dat ik met de fles heb grootgebracht.

Mijn hele gezin is verdrietig, inclusief mijn oude labrador waar onze arme Oréo zo graag tegenaan kroop.

Hij kwam als we hem riepen en sliep elke nacht binnen; we deden het kattenluikje pas bij het aanbreken van de dag open.

En helaas was één keer genoeg.

Daarom zag ik advertenties voor die anti-wegloopbanden (onzichtbare omheiningen). Is dat echt effectief? Hebben sommigen van jullie er een op je eigen terrein geïnstalleerd?

Ik kan me een leven zonder kat in huis niet voorstellen, maar aan de andere kant voel ik me schuldig bij de gedachte dat ik zo'n beestje zou veroordelen tot het risico om vroeg of laat onder de wielen van een voertuig te eindigen.

In 20 jaar tijd is dit de derde kat die ik op deze manier verlies, en nu is de maat echt vol!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het helemaal eens met mike64.

Natuurlijk is het vreselijk en schokkend om een kat te verliezen door die rotwagens en ik hoop dat we er op een dag zonder kunnen. Of dat er op zijn minst een echte bewustwording komt bij automobilisten wat betreft respect voor het leven van dieren.

Ik weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dat de meeste bestuurders die ooit een dier hebben aangereden dat per ongeluk deden, maar ik denk ook dat we allemaal een beetje zijn geprogrammeerd om te denken dat dieren maar opzij moeten gaan als we rijden. En dat het hun eigen schuld is als ze dat niet doen, of dat het minder erg is om een dier dood te rijden dan te laat op je werk te komen — terwijl je ook gewoon 10 minuten eerder had kunnen vertrekken.

Mijn collega's lachen me uit:

omdat ik vol op de rem ga als ik duiven op de weg zie,

omdat ik padden ontweek tijdens de paringstijd toen ik nog ten zuiden van de Loire bij Clisson woonde,

omdat ik vaart minder als ik een kat in de berm zie staan,

omdat ik, als het even kon, zelfs geen mieren zou willen doodrijden...

Het is een kwestie van prioriteiten, filosofie en respect.

Voor mij hebben alle levende wezens, in ieder geval de dieren, één ding gemeen: we zijn ons er allemaal van bewust dat we leven en we willen dat graag zo houden. Een auto is een vervoersmiddel, geen massavernietigingswapen.

Sinds de auto voor iedereen bereikbaar is geworden, zou je kunnen denken dat het vooruitgang is en de wereld heeft veranderd. Maar in feite hebben we in nog geen 70 jaar tijd (het was ergens in de jaren '50 dat de auto betaalbaar werd voor de massa) onze planeet compleet verpest. We zijn op een punt gekomen dat we koeien vragen om te stoppen met scheten laten, we laten de ijskappen smelten waardoor het grootste landroofdier (de ijsbeer) en de walrussen verdwijnen, en we hebben ons eigen dagelijks leven vergald door altijd maar vol gas te willen gaan — en niet alleen achter het stuur. We zijn onze menselijkheid verloren door te veranderen in seriemoordenaars: van mensen, maar nog veel vaker van dieren.

En het ergste is: we vinden het nog normaal ook! Nou, als dat vooruitgang is, dan hoef ik het niet. Of in ieder geval niet meer...

In dit topic hebben we het over halsbanden die katten elektrische schokken geven. Dat soort dingen worden gewoon gemaakt en verkocht met het praatje dat het goed zou zijn voor de kat...

Er wordt gesproken over katten binnen opsluiten, terwijl we weten dat een kat van nature een territorium heeft met een straal van 5 kilometer rondom het huis (dat is zo'n 78 km²!). En tegelijkertijd wordt er gezegd dat je graanvrije voeding moet geven om het natuurlijke dieet van de kat te respecteren...

Ik geloof echt dat we de verkeerde vragen stellen. De auto maakt pas 70 jaar deel uit van ons dagelijks leven; al die tijd daarvoor kon de mensheid prima zonder. De wereld draaide gewoon door en kon toen tenminste nog ademen...

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mike64

"En die anti-ontsnappingshalsband lijkt me ook erg barbaars voor honden, laat staan voor een kat!"

Het lijkt me niet 'erg' barbaars, het is gewoon barbaars!... 😂

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oréo64

Hoi,

Ik heb je bericht gelezen... Ik wist eerst niet goed wat je bedoelde toen je het over een anti-ontsnappingsband had... Pas toen ik de reactie van Provéto Junior Conseil zag, begreep ik het... Dat is inderdaad niet ideaal... Vooral niet als het elektrische schokken geeft wanneer je dier buiten het ingestelde gebied komt... Daar kunnen ze echt gedragsproblemen door krijgen... Dan kun je nog beter een GPS-tracker gebruiken als je bang bent dat je kat te ver afdwaalt...

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik begrijp je dilemma heel goed, we zijn natuurlijk dol op onze pluizenbollen... Helaas zijn dat nou eenmaal de gevaren die op de loer liggen voor katten die naar buiten gaan (auto's, honden, andere katten, andere dieren, vergiftiging, vallen, kwaadwillende kinderen of volwassenen, etc.)... Je kunt ook kiezen voor een kat of kitten die alleen binnen leeft (let er dan wel op dat hij niet kan ontsnappen en beveilig ramen en balkons in de winter en vooral in de zomer), of de kat gaat alleen naar buiten als jij ook naar buiten gaat (met een tuigje en een riem). En ja, die zogenaamde anti-ontsnappingshalsband is eigenlijk gewoon een eufemisme voor een elektrische schokhalsband. Een vriend van me heeft zelf eens zo'n elektrische halsband getest die hij voor zijn hond (van 6,5 kg) wilde kopen. Hij zette hem op de laagste stand en dat deed echt al pijn! Hij heeft het product dan ook meteen teruggestuurd. Hetzelfde geldt voor die trilhalsbanden...

Vertaald Frans
    L
    Lisaf Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Je bent hierdoor een beetje getraumatiseerd geraakt en dat is heel begrijpelijk. Bij een stichting kun je een kat adopteren die al wat ouder is en niet veel naar buiten gaat, of alleen in de tuin blijft. Dat zou misschien goed bij je passen.

Ik heb bijvoorbeeld mijn kat in huis genomen toen hij 3 was. Hij was een zwerver geweest, dus ik was eraan gewend de schuurdeur voor hem open te zetten zodat hij de tuin uit kon. Het viel me op dat hij in het begin in de straat achter mijn huis bleef hangen, ik denk omdat hij bang was dat ik de deur dicht zou doen (er is een raampje waarlangs hij weer naar binnen kan springen, maar daar moet hij zich wel echt even op concentreren voor de sprong). Stapje voor stapje bleef hij steeds wat langer weg. Op een gegeven moment kregen we er allebei vertrouwen in, dus deed ik de deur achter hem dicht en deed ik hem een halfuurtje later weer open. Soms kwam hij via het raam weer naar binnen. Toen hij 9 was, is hij op een dag aangevallen door twee honden bij mij in de straat (het waren agressieve zwerfhonden, maar dat wist ik toen niet). Een vrouw heeft hem gered en daarna volgde een jaar van herstellen van zijn verwondingen. Ik dacht dat hij niet meer naar buiten zou durven en dat hij bang zou zijn, wat ik stiekem wel fijn vond, maar nee hoor. De kat koppelde de angst aan de honden en niet aan de omgeving. Dus hij gaat weer naar buiten, maar nu wacht ik op hem. Hij blijft minder lang weg, nog geen 30 minuten, en dat vindt hij prima. Ik moest mezelf er ook echt even toe zetten om hem weer naar buiten te laten gaan. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ex-zwerfkatten vaak minder de drang hebben om ver weg te gaan. Misschien kun je beter op zoek gaan naar een echte huiskat in plaats van een kat iets op te dringen. Ook kent een kat die op straat heeft geleefd de gevaren beter, wat voor jou waarschijnlijk een nieuw drama voorkomt. Gesteriliseerde vrouwtjes zijn vaak ook wat honkvaster. Je moet maar zo denken: je kat heeft dan wel een korter leven gehad, maar wel een mooi leven in vrijheid, niet opgesloten. En die halsbandjes maken het alleen maar gevaarlijker vind ik, omdat ze ergens achter kunnen blijven haken of iets dergelijks. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, fijne avond! :)

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En zo'n anti-ontsnappingshalsband vind ik ook echt barbaars, voor honden al, dus laat staan voor een kat!

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik woon op het platteland en mijn katten komen ook buiten... het is inderdaad zo dat naar buiten gaan risico's met zich meebrengt en het is een persoonlijke keuze of je ze wel of niet naar buiten laat. Naast het risico op ongelukken met auto's heb je ook het gevaar dat ze in een ander huis worden opgesloten, gevechten met andere dieren, jagers (zelf meegemaakt met een kat die helemaal onder het hagel zat), vergiftigingen en zo kunnen we de lijst nog wel even aanvullen...

Het is een keuze die je moet maken. Ik ben zelf in zo'n twintig jaar tijd twee katten verloren. Mijn huidige kat is nu ruim 4 jaar oud; ik heb hem buiten gevonden toen hij zes weken oud was en ik zou hem echt niet binnen kunnen houden... dat zou hij niet trekken. Hij gaat zelfs naar buiten om zijn behoefte te doen... ik zeg tegen mezelf dat dit zijn leven is en dat de buitenwereld, ondanks de gevaren, een geweldige speeltuin voor hem is... ik accepteer dus de mogelijkheid dat hij op een dag misschien niet meer terugkomt...

Wat zeker is, is dat een volwassen kat een stuk minder onbezonnen is en zich veel bewuster is van de gevaren buiten.

Vertaald Frans
    O
    Oréo64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, ik vind het zelf ook echt barbaars om zo'n arm beestje een stroomstoot te geven, zeker omdat katten halsbandjes zelden accepteren.

Een omheining plaatsen gaat niet lukken, omdat ik bomen op de erfgrens heb staan.

Behalve mijn huis verkopen en ergens gaan wonen waar het echt afgelegen is, zie ik geen andere oplossing.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Een onzichtbare omheining met een halsband werkt hetzelfde als schrikdraad voor paarden: zodra je dier buiten een vooraf ingestelde zone rond je huis komt, geeft de halsband een vervelende elektrische schok. De effectiviteit is daarom niet altijd even goed; er is namelijk geen garantie dat de kat begrijpt dat hij die prik krijgt omdát hij over de grens gaat. Bovendien veroorzaakt het fysieke pijn, ook al is het minimaal, dus het effect op het welzijn van je dier is wel iets om over na te denken.

Er zijn andere oplossingen: je kunt een hoge, ontsnappingsvrije omheining rond je tuin plaatsen, zodat je kat veilig binnen die grenzen kan blijven.

Je kunt hem ook alleen aan een lange lijn laten buitenlopen met een tuigje – gebruik liever geen halsband vanwege het risico op verstikking.

Een laatste optie is om via een asiel of stichting een volwassen kat te adopteren die geen behoefte heeft om naar buiten te gaan en tevreden is als binnenkat. Zo doe je een goede daad en hoef je je geen zorgen te maken over de veiligheid van je kat.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Fijne dag nog,

Mathilde

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!