Wat is de doodsoorzaak na een operatie (castratie kater), Quincke-oedeem?

C
Chapata69 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik plaats dit berichtje omdat mijn kat (Rajah) net is overleden na een operatie (narcose en castratie). Zijn kopje was direct na de operatie helemaal dik en opgezwollen, dus ik heb meteen de dierenarts gebeld. Hij zei dat mijn kat de hele middag met zijn kop tegen de kooi had gewreven en dat dat de reden was (zijn reismand is van stof, voor de duidelijkheid). Hij zei dat ik maandag wel weer kon bellen als het nodig was. Ik was toen gerustgesteld. Rajah sliep 's avonds goed, maar de volgende dag leek hij moe (ik dacht dat dat door de operatie kwam). Zondagochtend vonden we Rajah levenloos onder de trap. Rajah was een katje van vijf en een halve maand, hartstikke fit, grappig, ondeugend, speels en heel lief. Een echt schatje! Ik ben echt kapot van zijn dood, want we waren echt een team (ik werk vanuit huis, dus we waren 24/7 samen, hij sliep 's middags op mijn bureau terwijl ik aan het werk was). Ik hoop dat dit verhaal voorkomt dat andere mensen of katten in deze situatie terechtkomen! Weet iemand of wat Rajah had een anafylactische shock was (Quincke-oedeem) of iets anders? Alvast bedankt. In ieder geval, als dit je overkomt, dring dan echt aan bij de dierenarts zodat je kat direct hulp krijgt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • Sixtine 24
    Sixtine 24 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Chapata.

Wat een vreselijk verhaal!! Het spijt me echt enorm voor wat er is gebeurd.

Een anafylactische shock treedt direct op na het toedienen van het betreffende middel. Als er geen behandeling wordt gestart, volgt de dood daarna meestal heel snel (en soms is zelfs dat niet eens genoeg). Ik denk dus niet dat dit de oorzaak was bij je kleine vriend.

De dierenarts zit hier fout; gezien de symptomen had hij je kat ONMIDDELLIJK opnieuw moeten onderzoeken!!

Inderdaad, zoek de volgende keer een andere.

Heel veel sterkte, je kunt hier zelf niets aan doen, wees daar maar gerust op....

Vertaald Frans
    C
    Chapata69 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

De dierenarts vertelde me dat het volgens hem sneller had moeten gaan als het een anafylactische shock was geweest (hij is anderhalve dag na zijn operatie overleden) en hij weet niet waarom het zo is afgelopen. Ik heb besloten om geen sectie te laten doen, omdat ik de wond niet verder wil openrijten en hem in vrede wil laten gaan.

👋
    Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het helemaal eens met Ulalie wat betreft haar mening over de dierenarts.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt ontzettend naar voor je katje, maar een anafylactische shock kun je helaas niet voorzien. De dierenarts had echter wel gealarmeerd moeten zijn door de symptomen en heeft echt een flinke blunder begaan. Als je weer een dier neemt, raad ik je aan om een andere dierenarts te zoeken, want deze is echt nalatig geweest.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Allereerst heel erg gecondoleerd met het overlijden van Rajah, ik begrijp hoe groot je verdriet moet zijn.

Quincke-oedeem is een anafylactische shock, een allergische reactie die inderdaad dodelijk kan zijn en waarbij het gezicht opzwelt... maar alleen de dierenarts kan je vertellen wat er precies met je kat aan de hand was. Operaties kunnen soms helaas verkeerd aflopen, al is dat gelukkig zeldzaam. Er kunnen verschillende oorzaken zijn: ademhalingsproblemen, hartfalen, allergieën... alleen een autopsie zou de werkelijke doodsoorzaak van Rajah kunnen uitwijzen.

Het is heel zwaar, maar probeer jezelf voor te houden dat je hebt gedaan wat het beste voor hem was, ook al is zijn leven veel te kort geweest.

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!